شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##لازمه#خودکفایی#تولید#گندم#استفاده#روش#های#نوین#آبیاری

لازمه خودکفایی در تولید گندم استفاده از روش های نوین آبیاری است

لازمه خودکفایی در تولید گندم استفاده از روش های نوین آبیاری است

آبیاری اصلی ترین بخش زراعت محسوب می شود ولی کمبود آب چالش هایی را برای تولید گندم ایجاد کرده است اما برای رفع این چالش راهکار های مختلفی وجود دارد که آبیاری به شیوه های نوین از جمله آن هاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کشاورزی یکی از بخش‌های مهم هر جامعه ای به شمار می آید و مهم ترین بخش در کشاورزی آبیاری است و گندم یکی از اصلی ترین ماده غذایی است که نقش غیرقابل انکاری در تامین امنیت غذایی دارد بنابراین آبیاری آن اصلی ترین بخش زراعت محسوب می شود و کمبود آب چالش هایی را برای تولید این محصول ایجاد کرده است اما برای رفع این چالش راهکار های مختلفی وجود دارد که آبیاری به شیوه های نوین از جمله آن هاست و این امر باعث می شود تا راندمان تولید بالا رود.

باتوجه به اینکه گندم عضو جدایی ناپذیر از سفره ایرانی هاست دستیابی به خودکفایی در این زمینه و بی نیازی از واردات موضوعی بوده که در دستور کار دولت های مختلف قرار گرفته است.

نکته قابل تامل این است که اراضی زیادی برای کشت گندم در نظر گرفته شده است اما از ظرفیت های موجود به خوبی استفاده نشده است. بخش زیادی از این رکود به علت عدم استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی در زمان آماده‌سازی زمین و کشت است که به خاطر پیروی از روش‌های سنتی و همراه نشدن کشاورزان با تغییرات نوین به وجود آمده است.

رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت این موضوع اظهار داشتند: طرح‌های کشاورزی به‌خصوص تمرکز بر تولید محصولات اساسی، همچون گندم، دانه های روغنی، گیاهان دارویی و آبزیان و خودکفایی در این عرصه‌ها با استفاده از شیوه‌های آبیاری مدرن باید در موضوع جهش تولید مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.

در دولت دوازدهم به بهانه کم آبی در موضوع خودکفایی گندم نادیده گرفته شد و این بهانه باعث شد تا در دسترسی به مواد غذایی وابسته به کشور های خارجی شویم این درحالیست که ظرفیت استفاده از روش های نوین آبیاری از جمله آبیاری قطره ای در کشور موجود است همچنین تعداد دفعات آبیاری و مقدار آب در هر آبیاری بستگی به آب و هوای منطقه و نوع و جنس زمین دارد.

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه طرح خودکفایی تولید گندم یک اشتباه تاریخی در دهه ۷۰ بود، گفت: آن زمان که مسئولیت وزارت  کشاورزی را داشتم بر این سیاست تاکید می‌شد اما این یک اشتباه تاریخی بود و تداوم همین روند در دهه‌های بعد می‌توانست به کلی منابع آب را در کشور نابود کند.

وی افزود: زمانی که سیاست خودکفایی گندم را در مجلس تغییر دادیم مورد مواخذه برخی نمایندگان قرار گرفتیم که محیط زیست باید حافظ منافع مردم و حافظ منابع کشور باشد.

کلانتری تصریح کرد: بر اساس الگوهای توسعه، ۱۷ درصد از منابع ملی و اراضی کشور باید برای نسل‌های بعد کاملا دست نخورده بماند، این اراضی نباید صرف توسعه کشاورزی و حتی جنگل کاری شود، چرا که نسل‌های ۵۰ و ۱۰۰ سال بعد این حق را دارند که از منابع کشور استفاده کنند.

این درحالیست که در دولت های قبلی ما در تولید گندم خودکفا بودیم اما با بی تدبیری برخی مسئولان روز به روز از کمیت و کیفیت این محصول کاسته شد و همین امر باعث وابستگی در واردات شد اما در همین راستا جوانان مستعدی را داریم که برای دستیابی به خودکفایی کامل ایده های نو و جدیدی را ارائه می دهند.

در همین زمینه علیرضا خاکدامن معاون ستاد زیست فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری با بیان اینکه فعالیت‌های دانش بنیانی و حمایت از شرکت ها به صورت موضوعی در معاونت علمی تقسیم بندی شدند گفت: امنیت غذایی و حمایت از این حوزه ذیل ستاد زیست فناوری انجام می‌شود.

وی امنیت غذایی را به معنای دسترسی پایدار آحاد جامعه به منابع غذایی تعریف کرد و افزود: این دسترسی و پایداری از جهات مختلف اعم از وضعیت اقتصادی، هزینه‌های معیشت خانوار و دسترس پذیری آن در اقتصاد کلان، متغیر است.

خاکدامن با بیان اینکه حدود هشت میلیون ایرانی دیابت نوع 2 و پِری دیابت دارند افزود: ما 1. 2 دهم میلیارد دلار هم ضایعات نان داریم و اینجاست که ورود شرکتهای دانش بنیان به زنجیره تامین نان و صنعتی کردن تولید نان بسیار ضروری است.

دولت به دنبال این است تا غذای ارزان و با کیفیت به دست مصرف‌کننده برسد. شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه کشاورزی و آبیاری فعالیت می کنند و اصلاح روش های تولید محصولات کشاورزی می‌توانند گامی مهم برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بردارند.

 

انتهای پیام/