شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واقعیت#استاندارد

مفید: در آثار سینمایی و تلویزیونی از سبک زندگی استاندارد و اصیل ایرانی بیگانه نبوده ایم!/ برخی از فیلم ها و سریال های ایرانی از واقعیت های روز جامعه دور هستند

مفید: در آثار سینمایی و تلویزیونی از سبک زندگی استاندارد و اصیل ایرانی بیگانه نبوده ایم!/ برخی از فیلم ها و سریال های ایرانی از واقعیت های روز جامعه دور هستند

بسیاری از کمپانی های فیلم سازی دنیا از فرصت آثار نمایشی برای تبلیغ تفکر، انتقال پیام های اعتقادی و حتی اثبات و معرفی الگو های پوششی و... سود می برند پرسش اصلی در این است که سینما و تلویزیون ما تا چه حد در جای انداختن الگو ها و رفتار های استاندارد به لحاظ اخلاقی و اعتقادی در جامعه موفق بوده است.

قهرمانان سینمایی و شخصیت های محبوب و معروف آثار نمایشی در برهه های مختلف زمانی روی سبک و نگاه مردم یک جامعه تاثیر می گذارند و در بسیاری از اوقات شاهد این بوده ایم که چهره های محبوب و معروف بازیگری حتی روی ادبیات کلامی و نوع پوشش مردم تاثیر مستقیم داشتند و گاهی البته این تاثیر از محبوبیت لازم برخوردار نبوده است. در گفت و گو با نویسندگان و تهیه کنندگان موضوع تاثیر فیلم ها و سریال ها بر سبک زندگی را بررسی کرده ایم.

بهروز مفید تهیه کننده آثار سینمایی و تلویزیونی که در کارنامه هنری اش سریال هایی چون «پای پیاده»، «هشت و نیم دقیقه» ،«کوبار»، «سهمی برای دوست»، «گمشده» و فیلم سینمایی «بام بالا» دیده می شود در پاسخ به این سوال که در آثار سینمایی و تلویزیونی چقدر توانسته ایم به سمت ایجاد سبک زندگی استاندارد و اصیل ایرانی به لحاظ نوع زندگی، پوشش، روابط انسان ها با یکدیگر برویم به خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: باید گفت هنوز به آن مرحله مد نظر نرسیده ایم که یکی از دلایل آن می تواند آشنا نبودن با مواردی باشد که در ذهن تهیه کننده و کارگردانان است. زمانی که یک تصویر از خانواده ایرانی در ذهن ها ترسیم می شود این فکر را برای عموم از جمله عوامل سازنده یک فیلم یا سریال ایجاد می کند که فضا باید مثبت باشد که چنین چیزی نقطه ضعف به حساب می آید به هرحال در فرهنگ های مختلف اختلافاتی وجود دارد اما نقاط مشترک زیادی هم در دست است که می تواند برای مردم آموزنده و مفید باشد اما به نظر من در فیلم های و سریال ها از این قضیه بیگانه نبوده ایم و می توان گفت علاوه بر آن نیز برخی از اتفاقاتی که رخ داده همیشگی و مرسوم نبوده است و گاهی کپی برداری هایی مغایر با فرهنگ ما در آن ها استفاده شده و به چشم آمده است.

او در این خصوص که فیلم ها و سریال های سینمایی و تلویزیونی چگونه می توانند در اخلاق و رفتار اجتماعی افراد موثر باشند بیان کرد: واقعیت این است هرآن چه که با زندگی واقعی افراد در ارتباط و در تماس است می تواند تاثیرگذار و حتی آموزنده باشد. یکی از مشکلاتی که باعث می شود تا سریال ها تا حدودی کمتر مخاطب را به خود جذب و آن ها را درگیر خود کنند به این بر می گردد که از صحنه واقعی زندگی به دور هستند.

این تهیه کننده در پاسخ به این سوال که نوع پوشش و سبک زندگی بازیگران در سریال ها و فیلم ها مانند شکل منازل، دکور ها و حتی لباس ها چقدر در زندگی مردم موثر است آیا ممکن است نوعی تقلید یا به عبارت دیگر مدگرایی به حساب بیاید خاطرنشان کرد: مدگرایی اصلا بد نیست. اینکه افراد خواستار این هستند که تصویر زیبایی از خود ارائه دهند اشکالی ندارد.

تهیه کننده «هشت و نیم دقیقه» در این خصوص که چند درصد از فیلم ها و سریال ها نشانگر واقعیت های جامعه هستند تصریح کرد: درصد بالایی نیست. درواقع به دلیل اینکه دایره طرح موضوعات محدود شده است تا حدودی فیلم ها و سریال ها با واقعیت جامعه فاصله دارند.

بهروز مفید در پاسخ به این سوال که در آثار سینمایی و تلویزیونی نشان دادن اخلاقیات، سبک زندگی سالم و استاندارد وظیفه چه کسی است آیا مدیران فرهنگی باید در این زمینه رسیدگی کنند یا چنین مسئله ای بر عهده تهیه کنندگان، کارگردانان و یا نویسندگان است اظهار کرد: این موارد وظیفه عموم است درواقع در خانواده پدر و مادر عهده دار چنین مسئولیتی هستند و در جامعه مدیران فرهنگی باید به این موارد بپردازند و معلمان نیز نقش بی بدیلی در آموزش و نشان دادن این نوع سبک زندگی به فرزندان هستند و اصلا نباید این مسائل را محدود به قشر خاصی کنیم درواقع هر کدام از افراد در جامعه بر اساس میزان امکاناتی که در دست دارند به نوعی مسئولیت دارند.

انتهای پیام/