شهر خبر

رتبه بندی مراکز مشاوره تا ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود/ مراکز تخصصی ازدواج و خانواده معاف از مالیات شوند

رتبه بندی مراکز مشاوره تا ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود/ مراکز تخصصی ازدواج و خانواده معاف از مالیات شوند

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان گفت:

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهدی متقی فر سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در نشست با مشاوران مراکز مشاوره اظهار کرد: این ارتباط را غنیمت می‌شمارم و این امر فرصت عالی است تا این تکلیف بزرگ و امانتی که به ما منتقل شده را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به اینکه ما برای برهم زدن ریل نیامده ایم و می‌خواهیم آن را تکمیل کنیم گفت: وظیفه من حمایت است و حتما آن را انجام می‌دهم و هر مرکز مشاوره‌ای شناسه اقتصادی را بگیرد مستقیما از آن حمایت می‌کنم.

متقی‌فر با تاکید براینکه مشکل ما شناسه اقتصادی است بیان کرد: در حد توانم حمایت ها را انجام می‌دهم. من برای حمایت از مراکز مشاوره جلساتی را با محوریت مراکز مشاوره مستمر با وزارت کشور برگزار می‌کنم.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان افزود: اگر برسیم به نقطه ای که بودجه را دریافت کنیم باید درباره تقسیم آن به درستی عمل کنیم. و از مراکزی که شناسه اقتصادی را گرفتند با خیال راحت حمایت می‌کنیم. سال گذشته از مراکز تهران حمایت مالی نکردیم و بودجه را بین سایر استان ها پخش کردیم.

وی درباره تعرفه و مالیات مراکز مشاوره خاطرنشان کرد: مساله تعرفه را پیگیری می‌کنم همچنین پیگیر موضوع مالیات از طریق مجلس و از کمیسیون اجتماعی هستم تا مراکز تخصصی ازدواج و خانواده از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند تا خدمات مطلوبی را به جامعه ارائه دهند.

متقی فر به بودجه مراکز مشاوره با کار پژوهشی اشاره کرد و افزود: امسال بودجه خوبی را برای مراکز مشاوره با کار پژوهشی در نظر گرفتیم و استان به استان و شهرستان به شهرستان آمار ازدواج و طلاق را بررسی کردیم تا با برنامه ریزی صحیح و براساس پژوهش نقطه زنی کنیم.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تعداد مراکز مشاوره در شهر تهران عنوان کرد: در شهر تهران ۱۳۶ مرکز مشاوره داریم این درحالیست که در فیروز کوه یک مرکز هم وجود ندارد. من به عنوان کسی که مسئولیت دارم و در حال سیاست گذاری هستم توقع دارم که مدیر مراکز درد را تکرار نکنند و راهکار ارائه دهند.

وی ادامه داد: وظیفه ما پشتیبانی است‌. در کف میدان مدیران نباید اظهار عجز کنند. مراکز مشاوره باید پیشران و رو به جلو باشند و باید برای برطرف کردن مشکلات بجنگند همچنین این مراکز می‌توانند در تغییر و‌جذابیت مشاوره ها ایده ارائه دهند و ما پس از بومی‌سازی از آن استفاده می‌کنیم.

متقی‌فر درباره حمایت از مراکز پژوهشی اذعان کرد: حدود ۵ درصد حمایت از مراکز پژوهشی را انجام می دهیم چرا که این امر برای ما بسیار ارزشمند است. و در زمینه های ریشه های مسائل از جمله طلاق کار تحقیقی و میدانی انجام دهند. در حال حاضر هیچکس در کشور نمی‌تواند بگوید ریشه طلاق چیست و بایذثد در مساله یابی و پیشگیری اقدامات لازم را انجام دهیم.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان درباره زمان مراجعه به مراکز مشاوره گفت: مردم تنها نباید هنگام مشکلات به روانشناس مراجعه کنند بلکه قبل از اینکه به مشکل بربخورند هم باید مشاوره بگیرند همچنین باید مشاوره قبل از ازدواج اجباری شود و ما نیز باید تلاش کنیم کمیت و کیفیت را بالا ببریم چرا که سالانه ۶۰۰ هزار ازدواج داریم اما مراکز مشاوره برای این تعداد کافی نیستند.

وی اموزش را یکی دیگر از وظایف مراکز مشاوره برشمرد و تشریح کرد: یکی از وظایف مهم ما بحث آموزش است و این امر برای پیشگیری از حوادث بسیار تاثیر گذار است علاوه بر این ما در برگزاری کارگاه ها مشکل داریم و افرادی که در این زمینه صلاحیت ندارند در حال برگزاری هستند.

متقی فر با تاکید بر اینکه بال مهم در پیشبرد آموزش مراکز مشاوره هستند اظهار کرد: اگر مراکز آماده باشند تا این بال را بردارند خیالمان راحت است که در این نقاط آموزش درست صورت می‌گیرد.

سرپرست دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی وزارت ورزش و جوانان در پایان تصریح کرد: ما برای اینکه بتوانیم از ظرفیت مراکز مشاوره آگاهی کاملی پیدا کنیم، طرحی را تا ۲۰ روز دیگر در کل کشور شروع کنیم و در آن بحث ظرفیت سنجی و ارزشیابی را اغاز می‌کنیم و مراکز را رتبه بندی کرده و بر این اساس از آن‌ها حمایت می‌کنیم. برخی از مراکز مشاوره فعالیت ثمرده لازم را ندارند و طبق آن بودجه را به مراکزی که رتبه بالاتری دارند داده می‌شود اینگونه خدمات جهت گیری می‌شوند و امیدواریم در این حوزه موفقیت مطلوبی را کسب کنیم. 

 

انتهای پیام/