شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#مقامات#حماس#مسکو

منافع راهبردی دیدار هیئت حماس و مقامات روس در مسکو

منافع راهبردی دیدار هیئت حماس و مقامات روس در مسکو

سفر هیئت حماس به روسیه در زمان اوج تنش بین مسکو و تل‌آویو می تواند منافع راهبردی دوجانبه‌ای برای هر کدام از این طرف‌ها به دنبال داشته باشد.

ه گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، پایگاه خبری المیادین با اشاره به سفر هیئت حماس به روسیه نوشت، هیئت «حماس» به ریاست دکترموسی ابومرزوق رئیس دفتر روابط بین‌الملل فلسطین به دعوت وزارت خارجه روسیه به مسکو پایتخت روسیه سفر کرد تا با مقامات روسیه درباره مسائل مهم مربوط به تحولات فلسطین گفتگو کند.

سرفصل‌های عمومی این مذاکره در چنین زمانی شامل بحث در مورد پرونده‌های مهمی مانند تشدید بی‌سابقه حملات اسرائیل در قدس و کرانه باختری ، ادامه محاصره تحمیلی اسرائیل در نوار غزه، پیامدهای جنگ اوکراین، وضعیت منطقه و پیامدهای آن بر مسئله فلسطین و منطقه است.

این دیدار در یک فضای سیاسی کاملاً متفاوت از دیدارهای سابق حماس برگزار می‌شود. زمانی که تنش‌های بسیاری در روابط روسیه و اسرائیل در زمینه حواشی جنگ جاری با اوکراین وجود دارد. برنامه‌های از پیش تعیین شده این سفرشامل دیدار با مقامات وزارت خارجه روسیه و برخی از اعضاء مجلس نمایندگان و سنای روسیه و گفتگو با رمضان قدیروف، رئیس چچن است.

سفر هیئت حماس به مسکو و دیدار آن با رهبران روسیه و چچن را می‌توان در درجه اول به نفع آرمان فلسطین به کار گرفت، زیرا اهداف این نشست دستاورد دیپلماتیک مهمی تلقی می‌‌شود که هدف آن گسترش همسویی منطقه‌ای دوجانبه است.

این دیدار را می‌توان از نظر سیاسی و جنبه‌های مختلف حائز اهمیت دانست که با توجه به محیط جدید و تحولات موجود شرایط جدیدی را تحمیل می‌کند که منافع آن به نفع دوطرف باشد. مسیرهای این منافع دوجانبه شامل موارد زیر است:

مسیر اول، توسعه روابط و مواضع سیاسی دو طرف با حمایت سیاسی بیشتر روسیه از موضع جنبش حماس در خصوص مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل و اشغال غیرقانونی اسرائیل از مناطق فلسطینی است.

مسیر دوم، مقاومت و رویارویی با اسرائیل در این برهه زمانی که جزو منافع دو طرف تلقی می شود و طرح اسرائیل را که جایگزینی گاز روسیه با گاز سرقت شده از فلسطین و فروش آن به قاره اروپا است را خنثی می‌کند. استمرار این طرح می تواند شامل  دادن امتیاز اکتشاف گاز در سواحل غزه از سوی حماس به روسیه با این هدف باشد که مسکو بتواند با اعزام کشتی در آینده به سواحل غزه باعث شکستن محاصره نوار غزه شود.

مسیر سوم، نیروهای مسلح حماس اخیراً اعلام کردند که از موشک‌های استرلا ساخت روسیه بر ضد هواپیماهای جنگی اسرائیل استفاده کرده اند که این خود از اهداف این مذاکرات چندان دور نیست. این موضوع در نتیجه حمایت چند جانبه روسیه از محور مقاومت چه به صورت مستقیماً نظامی و چه از طریق متحدان محور مقاوت پدید آمد. این حمایت در زمانی بود که حضور مزدوران اسرائیل در کنار نیروهای اوکراین در جنگ با روسیه افشا شد.    

مسیر چهارم، حماس اهرم قوی در مقابل لابی یهودی در روسیه است که این لابی یهودی با هماهنگی زیاد با آمریکا برای تضعیف نقش و جایگاه روسیه در منطقه تلاش می‌کند.

بحران روابط اسرائیل و روسیه به تدریج در حال عمیق‌تر شدن است و این عصبانیت شدید اسرائیل از استقبال روسیه از هیئت حماس را در این شرایط نشان می‌دهد. با این حال اسرائیل بیش از دیگران آگاه است که منابع سیاسی و دیپلماتیکش محدود شده است و با توجه به چالش‌های منطقه‌ای نمی‌تواند رابطه خود را به سمت تشدید تنش‌ها با روسیه بکشاند.

شاید این دیدار در این برهه بتواند نقشه‌ای از ائتلاف‌ها و مواضع جدید منطقه‌ای و بین‌المللی را در مقابل کاهش نقش آمریکا در منطقه ترسیم کند. این به خودی خود فرصتی برای پایان دادن به نظام تک قطبی و بازگرداندن نظم بین الملل به نظام چند قطبی است که با هدف استراتژیک جنگ روسیه و اوکراین مطابقت دارد.

این سفر نقطه عطف مهمی از طریق وضعیت هماهنگی مشترک با همه کشورهای حامی آرمان فلسطین ضمن حفظ راهبرد حمایت بیشتر از فلسطین می‌شود و راه را بر اسرائیل و نقشه‌هایش در منطقه می بندد.

شرحبیل الغریب تحلیلگر سیاسی فلسطینی اذعان کرد: من توسعه بیشتر روابط روسیه با جنبش حماس را در آینده نزدیک رد نمی‌کنم. روابطی که در محدوده روابط عادی آغاز شد وهر لحظه به سمت روابطی مبتنی بر منافع استراتژیک مشترک توسعه یابد که مهم‌ترین آن می‌تواند اکتشاف گاز در شرق دریای مدیترانه در سواحل غزه باشد.

انتهای پیام/