تحلیل گران فنی باور دارند تا زمانی که سکه بالای مرز حساس 13 میلیون و 200 هزار تومان قرار دارد، بازار گارد صعودی گرفته است و معامله گران خریدار با ریسک بیشتری رفتار خواهند کرد.

با وجود اینکه سکه از ارزش ذاتی خود فاصله معناداری گرفته است، این فلز گران بها در بازارهای موازی نیز در سطوحی مانند بازار آزاد معامله می شود. به عنوان مثال، سکه تحویل یک روزه رفاه دیروز در بورس کالا بالای محدوده 13 میلیون و 400 هزار تومان معامله می شد که تفاوت چندانی با بازار آزاد نداشت. این موضوع ممکن است نشان دهنده آن باشد که معامله گران بزرگ تا حدی قیمت های کنونی را پذیرفته اند.

علی رغم افزایش قیمت سکه در ابتدای هفته، دیشب در بازار پشت خطی تمایل به فروش فلز گران بهای داخلی بیشتر شده بود. به باور فعالان بازار سکه، عقب نشینی موقت معامله گران فلز گران بهای داخلی به دلیل نزول بهای دلار بود. دلار دیشب نه تنها محدوده 28 هزار و 500 تومان را از دست داد که به زیر محدوده 28 هزار و 400 تومان رفت.

در این شرایط می توان گفت که برگشت دلار به بالای مقاومت 28 هزار و500 تومانی بار دیگر خریداران را در بازار سکه فعال خواهد کرد. سکه از لحاظ ارزش ذاتی حتی بالای محدوده 12 میلیون و 800 هزار تومان قرار ندارد و تغییر روند بازار ارز می تواند دارندگان فلز گران بهای داخلی را دچار ضرر معنی دار کند. با این حال حداقل در سال 1401 تا این لحظه اوضاع تمام قد به نفع خریداران بوده است.