شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#سایه

الجزیره بررسی کرد؛

آرای جریان المستقبل به سبد کدام جریان می‌رود؟

آرای جریان المستقبل به سبد کدام جریان می‌رود؟

در سایه عدم حضور جریان المستقبل در انتخابات پیش رو، شهر طرابلس در شمال لبنان به صحنه اصلی کشمکش احزاب سیاسی برای جمع آوری آرای این حزب تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، شبکه الجزیره امروز (شنبه) در گزارشی به آرایش صحنه سیاسی لبنان در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در روز ۱۵ مه ۲۰۲۲ اشاره کرده است.

در این گزارش این سوال مطرح شده است که اهل سنت لبنان در غیاب جریان المستقبل، آرای خود را به سبد کدام جناح سیاسی حاضر در انتخابات خواهند ریخت؟

در ادامه مهمترین بخش‌های این گزارش را می‌خوانید:

طرابلس

در سایه عدم حضور جریان المستقبل در انتخابات پیش رو، شهر طرابلس در شمال لبنان به صحنه اصلی کشمکش احزاب سیاسی برای جمع آوری آرای این حزب تبدیل شده است.

در بین مناطق مهم این شهر، منطقه «طریق الجدیده» جایگاه سنتی و منطقه تحت نفوذ خاندان حریری محسوب می‌شود. اهالی این منطقه در هنگام انتخابات در انتظار اعلام نظر سعد حریری نخست وزیر سابق و رهبر جریان المستقبل هستند تا براساس نظر وی عمل کنند. اما این مساله در مناطق دیگر لبنان با اکثریت اهل سنت صدق نمی‌کند؛ نه در بیروت و نه در مناطق جنوبی و یا شمالی!

شهر طرابلس ۱۱ کرسی در پارلمان لبنان دارد که ۵ کرسی از آن متعلق به اهل سنت است.

بیروت

در پایتخت لبنان بیروت، ۹ فهرست انتخاباتی برای کسب آرای جریان المستقبل تلاش می‌کنند. این فهرست‌ها برای نخستین بار است که بدون حضور این جریان در انتخابات حضور دارند و بر همین اساس رقایت سخت و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. با وجود جریان‌های مختلف در این انتخابات، تحلیلگران معتقدند آرای اهل سنت در بیروت به سبد جمعیت مشاریع اسلامی (احباش)، جریانی که رهبری آن بر عهده «عدنان طرابلسی» است، شخصیتی که همپیمان اصلی حزب‌الله لبنان محسوب می‌شود.

حوزه بیروت در مجموع ۱۱ کرسی در پارلمان لبنان دارد که ۶ کرسی آن به جریان‌های سنی اختصاص دارد.

صیدا

منطقه جنوب صیدا با توجه به اینکه زادگاه رفیق حریری محسوب می‌شود، از مناطقی است که به طور تاریخی از ابتدای دهه ۹۰ میلادی متعلق به جریان المستقبل بوده است. البته پس از ترور رفیق حریری، رهبری جریان‌های سنی در این منطقه نه برعهده سعد حریری، بلکه برعهده عمه وی «بهیه حریری» قرار داشته است. در این شهر دو کرسی پارلمان به اهل سنت اختصاص دارد که با کنار کشیدن بهیه حریری، ۷ کاندیدا برای بدست آوردن آن تلاش می‌کنند.

تحلیلگران معتقدند «اسامه سعد» سرلیست ائتلاف «برای تغییر انتخاب می‌کنیم» شانس اصلی بدست آوردن یکی از این کرسی‌ها محسوب می‌شود اما سرنوشت کرسی دوم با توجه به عدم حضور بهیه حریری قطعی نیست.

این درحالی است که محافل لبنانی از فشار غیرمستقیم ریاض به سعد حریری رئیس جریان المستقبل لبنان به منظور قانع کردن وی برای سوق دادن حامیان سنی او به سمت رأی دادن به فهرست‌های مورد حمایت ریاض در انتخابات ۱۵ مه جاری پرده برداشتند.

این پس از آن رخ می‌دهد که ریاض، حریری و جریان المستقبل را از ورود به انتخابات منع کرده و آن‌را وادار به خروج از روند سیاسی لبنان کرده بود به طوری که در ۲۴ ژانویه ۲۰۲۲ حریری تصمیم به عدم مشارکت در انتخابات پارلمانی گرفت که در بیروت اینگونه وانمود شد که به خواست ریاض انجام شده است.

در روزهای اخیر عناصر وابسته به سعودی در بیروت از حریری خواسته‌اند که حامیان خود و جریان المستقبل در بیروت را به رأی دادن به فهرست‌های مورد حمایت سعودی سوق دهد به ویژه که برآوردها و گزارش‌ها حاکی از آن است که حامیان حریری در راستای تحریم انتخابات یا رأی دادن علیه کسانی که آنها را خائن به حریری می‌خوانند، گام بر می‌دارند و در واقع این واکنشی از سوی حامیان حریری به خاطر دور کردن او از صحنه سیاسی است.

محافل لبنانی فاش کردند که احتمالاً حریری به فشارهای سعودی تن دهد و از حامیان خود بخواهد که انتخابات را تحریم نکنند و به فهرست‌های مورد حمایت ریاض رأی بدهند.

منابع لبنانی این سوال را مطرح کردند که آیا حامیان سنی حریری خواسته او را مورد توجه قرار می‌دهند؟