سیاست گذار خودرویی با ارسال نامه ای به تمام شرکت های خودروساز اعلام کرد از این به بعد تنها از مسیر «سامانه متمرکز» باید محصولات تولیدی خود را عرضه کنند و امکان فروش خودرو از سایر مسیرها برای آنها وجود ندارد. این اتفاق سبب شده تا بازار خودرو تا حدودی از این مساله تاثیر گرفته و نمودار قیمت ها در بازار صعودی شود. اما سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت خبر از اولین عرضه خودرو از طریق سامانه متمرکز طی هفته آینده است.   

ممنوعیت فروش خودرو از مسیرهای پیشین چندان با شرایط حاکم بر بازار خودرو همسو نیست. کارشناسان یکی از دلایل صعودی شدن قیمت ها در بازار را مسیر باریک عرضه محصولات شرکت های خودروساز قلمداد می کنند. آنها تاکید می کنند درست است که نرخ ارز تبدیل به قطب نمایی بازار خودرو شده و فعالان بازار به صورت روزانه پیگیر وضعیت بازار عرضه هستند اما چنانچه شرکت های خودروساز می تواستند همانند دوران پیش از تحریم نسبت به عرضه محصولات تولیدی خود اقدام کنند وضعیت بازار خودرو اینگونه نبود.

بنابراین به نظر می رسد سیاست گذار خودرویی با مسدود کردن جاده عرضه محصولات تولیدی شرکت های خودروساز و ایجاد مسیر جدید برای فروش خودرو سبب نوسانی شدن بیش از پیش بازار می شود. هر چند که توکلی لاهیجانی این اقدام سیاست گذار خودرویی  در راستای شفافیت ارزیابی می کند و می گوید سامانه متمرکز هرگونه شائبه‌ای را درباره بازارسازی‌های کاذب که در ذهن مردم ایجاد شده است را برطرف کند.  به گفته این مقام مسئول از مزیت‌های سامانه یکپارچه فروش خودرو آن است که بیش از آنچه توان تولید خودروساز است فروش صورت نگیرد و تعهداتی که فراتر از توان است اتفاق نیفتد، بلکه براساس همان تعدادی که مجوز فروش داده می‌شود، فروش فوری و پیش فروش انجام شود و به عبارتی در عرضه خودروها شفافیت ایجاد شود.

توکلی لاهیجانی در ادامه با اشاره به خودروسازان خصوصی گفت خودروسازان بخش خصوصی نیز از طریق این سامانه خودروهای خود را عرضه خواهند کرد.

آن طور که سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت می گوید : شائبه‌ای وجود داشت، مبنی بر اینکه خودروسازان بخش خصوصی بازارهایی را ایجاد می‌کنند و در آن بازارها به قیمت های گزاف خودرو فروخته می‌شود و برخی از غوغاسازی‌‌هایی که در روزهای اخیر اتفاق افتاده ناشی از همین مساله است.