شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یارانه#یارانه نان#زنجان

رقم یارانه نان چقدر است؟ | جزئیات اجرای طرح در زنجان

در چند روز گذشته برخی خبرهای ضد و نقیض درباره یارانه نان منتشر شده است. اما جزئیات آن چیست و قرار است چگونه اجرا شود؟

رقم یارانه نان چقدر است؟ | جزئیات اجرای طرح در زنجان

به گزارش سلام نو به نقل از ایسکانیوز، دی ماه سال قبل بود که مساله کارتی شدن نان بر سر زبان‌ها افتاد. میرکاظمی در آن زمان اشاره‌ای به حذف ارز ترجیحی کرده و گفته بود: دارو و نان حلقه آخر تخصیص ارز ترجیحی هستند و طرحی برای خرید نان با کارت مخصوص در دست بررسی است.

اما این مساله وقتی پایش را از خبر فراتر گذاشت و در میان صحبت‌های ضد و نقیض قرار گرفت، به کلی تکذیب و در نهایت به فراموشی سپرده شد.

رقم یارانه نان چقدر است؟

اما با گذشت یک ماه و نیم از سال جدید، کارتی شدن نان به بهانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. در طول چند روز گذشته، بیشتر از آنکه پرسشی درباره چگونگی اجرای این طرح مطرح شود، همه ابهامات به سمت مبلغی است که قرار است به واسطه اجرای این طرح برای مردم واریز شود. هرچند که هنوز مشخص نیست این رقم قرار است به طور دقیق چقدر باشد اما به نظر می‌رسد که ارقام گفته شده صحت ندارد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که یارانه نان در قانون بودجه ۱۴۰۱ حدود ۴ همت (هزار میلیارد تومان) تعریف شده است. با توجه به تخصیص یارانه نان به جمعیت ۸۴ میلیون نفری ایران، اینطور برآورد می‌شود که سهمیه هر فرد در طول سال از این یارانه نان حدود ۴۷ هزار تومان و ماهانه تا ۴ هزار تومان باشد.

کارت نان تکذیب شد

اما مساله دیگری که ابهامات بسیاری را در اختصاص یارانه به نان ایجاد کرده، نحوه اجرای طرح است. ابتدا تصور می‌شد که کارتی مخصوص یارانه نان در اختیار افراد قرار گیرد. حتی تصویری جعلی هم از کارت احتمالی نان دست به دست شد که بالاخره با تکذیب وزارت کشور همراه شد.

با این حال، توضیحات معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نشان می‌دهد که قرار نیست کارت دیگری به غیر از کارت‌های عابربانک فعلی در کار باشد. به نظر می‌رسد با استقرار برخی کارتخوان‌های هوشمند، اختصاص یارانه نان انجام خواهد شد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در این باره عنوان کرده است: زیرساختی طراحی شده که مردم با کارت‌کشیدن در زمان خرید کالاهای اساسی در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند. به این شکل که مبلغی از هزینه خرید از یارانه فرد و مبلغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود. در این روش یارانه فقط به آردی که به دست مردم رسیده تعلق می‌گیرد نه تمام آردهای نانوایی‌ها. نیازی به هیچ کارت جدید و حساب بانکی جدید نیست و خرید با کارت‌ بانکی فعلی افراد صورت می‌گیرد. قیمت و شکل خرید نان هم هیچ تغییری نمی‌کند.

مساله‌ای که بسیاری از کارشناسان درباره آن صحبت می‌کنند، نحوه فراهم کردن زیرساخت برای اجرای این طرح است. بسیاری معتقدند که دولت ابتدا باید زیرساخت لازم برای این طرح را فراهم کند تا اجرای آن با کمترین مشکل همراه شود.

برخی کارشناسان معتقدند اگر دولت بدون آگاه سازی مردم و شتابزده به سراغ اجرای این برود، تنها شاهد گرانی نان خواهد بود. البته گرانی نان بارها از سوی دولت تکذیب شده و وزیر اقتصاد هم به تازگی در توییتی عنوان کرده است که طرح هوشمندسازی یارانه قرار نیست منجر به افزایش قیمت نان شود. وی همچنین توضیح داده که تعدیل قیمت آرد، قاچاق را کم می کند و قرار است به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز شود.

جزئیات نان سهمیه‌ای در زنجان

پیش از این گفته شده بود که طرح نان یارانه‌ای قرار است از زنجان و به صورت آزمایشی آغاز شود. آنطور که پیگیری‌های ایسکانیوز نشان می‌دهد، طرح نان یارانه‌ای هنوز در زنجان اجرا نشده و استانداری زنجان هم جزئیات این طرح را در اختیار خبرنگار ایسکانیوز قرار نداد.

اما آنطور که در خبرها و اظهارنظرهای رسمی مقامات دولتی دیده می‌شود، قرار است کارتخوان‌های هوشمند در نانوایی‌های زنجان قرار گیرد و سهمیه خرید نان برای هر کد ملی به صورت مشخص، اعمال شود. هرچند که هنوز جزئیاتی در خصوص نحوه مستقر شدن این کارتخوان‌ها و اجرای طرح بیان نشده است.

برخی خبرها نشان می‌دهد که اجرای آزمایشی طرح نان یارانه‌ای فعلا قرار است با اقناع مردم زنجان و استقرار کارتخوان‌های هوشمند انجام شود که هنوز از حرف فراتر نرفته است. به گزارش ایسکانیوز، باید منتظر بود و دید اجرای نان یارانه‌ای چقدر می‌تواند با اقناع مردم همراه شود و به اهداف خود برسد.