به گزارش اکوایران، شرکت معدنی واله به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدککندگان نیکل و سنگ آهن در جهان، قراردادی بلندمدت با تسلا منعقد کرد که براساس آن این معدنکار برزیلی، نیکل مورد نیاز در تولید خودروهای الکتریکی این خودروساز برقی را بر اساس ذخایر معدنی کانادا تامین می‌کند.

شرکت واله این هفته شایعات مطرح شده در خصوص قرارداد بلند مدت با تسلا را تایید کرد و گفت: از این پس مطابق قراردادی بلند مدت حدود 30 تا 40 درصد فروش نیکل کلاس-1 تولیدی در این شرکت که قابل مصرف در خودروهای برقی است به تسلا فروخته خواهد شد. واله جزئیات مالی قرارداد منعقد شده با تسلا را فاش نکرد، اما عنوان کرد که نیکل تولیدی که قرار است در اختیار تسلا قرار گیرد فلزی با کمترین میزان کربن در سطح جهان است.

وعده ایلان ماسک در انعقاد قرارداد طلایی با تولیدکنندگان نیکل محقق شد؟

کمبود فلزات مصرفی در تولید خودروهای الکتریکی، شرکت‎‌های فعال در این بخش را با چالش کمبود مواد مصرفی روبرو کرده است؛ به نحوی که سال گذشته برخی شرکت‌های خودروساز به دلیل کسری در تامین فلزات مصرفی، نسبت به کاهش تولید در اهداف تعیین شده اقدام کردند. شرکت تسلا از جمله معدود شرکت‌های خودروساز برقی بود که توانست در سال 2021 فرارتر از هدف‌گذاری ابتدایی خودروی برقی تولید کند.

تسلا در سال گذشته میلادی زمان و انرژی زیادی برای امضای قرارداد با چندین تولیدکننده برتر فلزات باتری از جمله نیکل و لیتیوم صرف کرد. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا در سال 2020 و با شروع نگرانی نسبت به کسری قریب‌الوقوع در فلزات مصرفی در خودروهای الکتریکی از عزم این شرکت باری انعقاد قراردادهایی طلایی با تولیدکنندگان نیکل در جهان داد که نسبت به محصط زیست نیز حساس باشند.

ظرف سال‌های اخیر نسلا قراردادهایی با بزرگترین تولیدکنندگان نیکل در دنیا از جمله بی‌اچ‌پی، پرونی ریسورس- Prony Resources و تالن متالز Talon Metals منعقد کرده است. آخرین قرارداد این شرکت مربوط به همکاری بلند مدت با شرکت برزیلی و چند ملیتی واله می‌شود.

فلزی ضروری در تولید خودروهای برقی دوربرد

استفاده از نیکل در تولید باتری خودروهای برقی، سایز این باتری‌ها را کوچک کرده و به خودروهای برقی اجازه می‌دهد سریع‌تر شارژ شوند و بین پلاگین‌ها فاصله بیشتری را طی کنند.

nickel-needs-bloomberg-1024x668

قیمت نیکل در بازارهای جهانی ظرف سال 2021 و 2022 صعودی قابل ملاحظه داشت. بهای هر تن نیکل در بورس فلزات لندن در ماه مارس امسال و تنها ظرف یک روز جهشی 250 درصدی داشت؛ این جهش بی‌سابقه به ابطال و توقف معاملات این فلز منجر شد.

ایلان ماسک در گذشته بارها تامین نیکل را بزرگترین نگرانی، تسلا اعلام کرده است، زیرا این فلز جزء کلیدی باتری خودروهای برقی دوربرد است. تسلا از فسفات آهن برای خودروهای با برد کوتاه‌تر استفاده می‌کند.

روسیه از جمله تولیدکنندگان نیکل در دنیا است؛ حمله روسیه به اوکراین و تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه روسیه از جمله مهم‌ترین دلایل جهش قابل ملاحظه نرخ نیکل در بازارهای جهانی ظرف ماه مارس امسال بود. روسیه 17 درصد ظرفیت تولید جهانی نیکل تصفیه شده کلاس 1 که در تولید خودروهای الکتریکی به مصرف می‌رسد را در اختیار دارد.