شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#شورای امنیت#اوکراین

تحولات اوکراین| تصویب نخستین بیانیه شورای امنیت درباره اوکراین/ تهدید زلنسکی برای توقف مذاکرات با روسیه

تحولات اوکراین| تصویب نخستین بیانیه شورای امنیت درباره اوکراین/ تهدید زلنسکی برای توقف مذاکرات با روسیه

وزیر امور خارجه چین از برخورد قدرت‌های بزرگ جهانی انتقاد کرد که هیچ کمکی برای حل و فصل بحران اوکراین یا پیشبرد مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف نکرده و فقط در تلاشند از این بحران برای تضعیف روسیه و مبارزه با این کشور، تا آخرین فرد اوکراینی، استفاده کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته، جمعه، برای نخستین بار از زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، به اتفاق آرا یک بیانیه درباره وضعیت این کشور تصویب کرد.

در این بیانیه از اقدامات آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان در خصوص حل و فصل مسالمت آمیز اوضاع پیرامون اوکراین حمایت شده است.

در بیانیه گوترش در این باره گفت: «امروز، برای نخستین بار، شورای امنیت یک صدا برای صلح در اوکراین صحبت کرد. همانطور که بارها گفته‌ام، همه کشورهای جهان باید برای ساکت ماندن سلاح‌ها و حفظ ارزش‌های منشور سازمان ملل، با یکدیگر متحد شود.»

ریچارد میلز، معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: «من فکر می‌کنم که تمامی اعضای شورای امنیت با این بیانیه که به عنوان سند رسمی شورای امنیت منتشر خواهد شد، موافق هستند».

به گفته میلز، شورای امنیت به شدت نگران برقراری صلح و امنیت در اوکراین و منطقه دونباس است. ایالات متحده در ماه مه، ماه جاری میلادی، ریاست شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد.

گوترش در آغاز نشست شورای امنیت یادآور شد که تاکنون حدود 500 نفر از مردم غیرنظامی از کارخانه آزوفستال ماریوپل و مناطق اطراف آن در یک عملیات مشترک بین سازمان ملل، کمیته بین المللی صلیب سرخ و وزارت دفاع روسیه از آنجا تخلیه شده‌اند. دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که ادامه هماهنگی بین مسکو و کی‌یف تعداد "توقف درگیری‌های بشردوستانه" با هدف خروج غیرنظامیان از شهر ماریوپل را افزایش دهد.

در همین رابطه، وزارت دفاع روسیه شب گذشته، اعلام کرد که طی روز جمعه، 6 ماه مه (16 اردیبهشت ماه)، 51 غیرنظامی، از جمله 11 کودک، از محوطه کارخانه آزوفستال در ماریوپل خارج شده و نجات یافتند.

طبق این گزارش، تمامی مردم غیرنظامی نجات یافته به نمایندگان سازمان ملل و کمیته بین المللی صلیب سرخ تحویل داده شدند تا به مکان‌های انتخابی امن، چه به سمت روسیه و چه به طرف مناطق تحت کنترل کی‌یف فرستاده شده و اسکان موقت یابند. برخی از افرادی که محوطه این کارخانه را ترک کردند، به خبرنگاران گفتند که نیروهای ملی‌گرای اوکراینی به آنها اجازه خارج شدن از این منطقه را نمی‌دادند و ظاهراً این اقدام را تهدیدی برای امنیت آنها توجیه می‌کردند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود که برای سه روز - 5، 6 و 7 ماه مه، از ساعت 8:00 تا 18:00 به وقت مسکو، یک کریدور بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از محوطه کارخانه آزوفستال باز خواهد شد. اوایل هفته گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، دستور داد حمله به کارخانه آزوفستال ماریوپل متوقف شود و این اقدام را به دلیل به خطر افتادن جان نظامیان روسی نامناسب تشخیص داد.

این خبر به‌روزرسانی می‌شود| در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هفتاد و سوم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

روسیه مدارکی از جنایات ارتش اوکراین به سازمان ملل ارائه داد

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد که دیپلمات‌های روسی روز جمعه در نشست غیررسمی شورای امنیت  درباره اوکراین، شواهدی از جنایات نیروهای مسلح اوکراین و گروه‌های ملی‌گرا ارائه کردند که به‌ویژه از تخلیه غیرنظامیان جلوگیری می‌کنند.به گفته وی، مقامات اوکراینی و حامیان غربی آنها نمی‌خواهند واقعیت روشن شود.

نبنزیا توجه همتایان خود را به استقرار تجهیزات سنگین توسط نیروهای مسلح اوکراین در مناطق مسکونی و استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی جلب کرد که نقض آشکار قوانین بین‌المللی انسان دوستانه است. این دیپلمات تاکید کرد: ما دلایلی داریم که باور کنیم تمام این اصول به طور سیستماتیک توسط ارتش اوکراین و تشکل‌های ملی‌گرا نقض می‌شود و بسیاری از شاهدان عینی نیز گواهی می‌دهند که ارتش اوکراین از غیرنظامیان به عنوان گروگان و سپر انسانی استفاده می‌کند.

هشدار زلنسکی درباره توقف مذاکرات با روسیه در صورت مرگ نظامیان در ماریوپل

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین شب گذشته اعلام کرد که در صورت کشته شدن نظامیان اوکراینی باقی مانده در شهر ماریوپل، ممکن است ادامه مذاکرات با روسیه غیرممکن شود.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدئویی در این باره گفت: «اگر آنها (طرف روسی) نظامیان ما که می‌توانند مبادله شوند یا به سادگی آزاد شوند، را بکشند، فکر نمی کنم بعد از آن بتوانیم مذاکره دیپلماتیکی با آنها داشته باشیم.»

زلنسکی همچنین یادآور شد که کی‌یف از ابتدا برای عقب نشینی نیروها از خط تماس درگیری‌ها تلاش کرد. وی افزود: «ولی برای اینکه آنها (روسیه) نیروهایشان را خارج کنند، ما باید گفتگو را آغاز می کردیم. علیرغم اینکه آنها همه پل‌های ما را تخریب می‌کنند، ولی می‌دانم که هنوز همه پل‌ها تخریب نشده‌اند.»

آلکسی زایتسف، معاون اداره اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه روسیه پیش از این گفت که مذاکرات روسیه و اوکراین پیچیده شده و در حال رکود است. وی همچنین تاکید کرد که اقدامات مقامات اوکراینی عدم تمایل آنها برای ادامه مذاکره با مسکو را تایید می‌کند.

چین: اوکراین "گوشت دم توپ" غرب برای تضعیف روسیه است

"لی یوچن"، وزیر امور خارجه چین ابراز عقیده کرد که کشورهای غربی قصد دارند از اوکراین به عنوان "گوشت دم توپ" به منظور تضعیف روسیه استفاده کنند. وی گفت: «چین در بحران پیرامون اوکراین هیچ هدف ژئوپلیتیکی ندارد. از سوی دیگر، برخی از قدرت‌های بزرگ، هیچ کمکی برای حل و فصل این مناقشه یا پیشبرد گفتگوهای صلح نکرده‌اند. آنها در تلاشند تا از این بحران برای تضعیف روسیه و مبارزه با این کشور تا آخرین فرد اوکراینی استفاده کنند.»

رئیس دستگاه دیپلماسی چین یادآور شد که برخی از کشورهای غربی به مذاکرات صلح یا آتش بس در اوکراین هیچ اهمیتی نمی‌دهند و همچنین برای جان و امنیت مردم اوکراین اهمیتی قائل نیستند و تنها از این کشور و وضعیت بوجود آمده برای ارضای جاه‌طلبی‌های سلطه گرانه و اهداف ژئوپلیتیکی خود استفاده می‌کنند.

ژاپن: پاسخ به اقدامات روسیه در اوکراین، برای بازدارندگی چین مهم است

نوبو کیسی، وزیر دفاع ژاپن چنین صبح امروز، شنبه، در مصاحبه با روزنامه "واشنگتن پست"، ابراز عقیده کرد که اقدامات غرب در واکنش به تصمیمات و تحرکات روسیه در خصوص اوکراین، از لحاظ بازدارندگی جمهوری خلق چین حائز اهمیت است.

وزیر دفاع ژاپن که این روزها در پایتخت آمریکا در حال گفتگو با مقامات واشنگتن است، گفت: «چین از نزدیک و با دقت وضعیت کنونی پیرامون اوکراین را زیر نظر دارد و "توجه خاصی به نوع واکنش جامعه بین المللی به این بحران دارد" و به عقیده من، واکنش غرب تاثیر بسزایی بر محاسبات پکن و "اقدامات آن در منطقه آسیا در آینده" خواهد داشت.»

به گفته وی، اگر جامعه جهانی اجازه دهد که اقدامات روسیه در اوکراین بدون عواقب منفی برای مسکو باقی بماند، «آنگاه ممکن است علائم اشتباهی به پکن ارسال شود که چنین اقداماتی در سایر نقاط جهان از جمله در مناطق اقیانوس هند و اقیانوس آرام نیز ممکن است قابل تحمل باشد و  لازم است تا از چنین روند اوضاعی اجتناب شود.

به گفته وی، توکیو قصد دارد در شرایط کنونی تمام حمایت‌های ممکن را از کی‌یف انجام دهد و تدابیر تنبیهی مناسبی علیه روسیه در نظر گرفته شده است.

بایدن از بسته جدید کمک نظامی آمریکا به اوکراین خبر داد

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا شب گذشته از ارسال کمک‌های نظامی جدید ایالات متحده به اوکراین، که شامل مهمات توپخانه، رادار و تجهیزات نظامی می‌شود، خبر داد. 

بایدن در بیانیه‌ای در این باره گفت: «من بسته کمک امنیتی دیگری را برای اوکراین تایید می کنم که مهمات توپخانه، رادار و سایر تجهیزات مضاعف را در اختیار ارتش این کشور قرار می‌دهد». وی بار دیگر بر مشارکت تاریخی ایالات متحده در حمایت از دفاع از اوکراین تاکید کرده و  گفت که تسلیحات و تجهیزاتی که کنگره مجاز دانسته، مواضع ارتش اوکراین را تقویت خواهد کرد.

پیش از این، به گفته منابع خبری رویترز، رئیس جمهوری آمریکا بسته جدید کمک نظامی به اوکراین را به ارزش حداقل 100 میلیون دلار تصویب خواهد کرد.

روز جمعه جنیفر ساکی، سخنگوی کاخ سفید نیز تایید کرد که رئیس جمهوری ایالات متحده، لایحه‌ای در خصوص ادامه تامین تسلیحاتی اوکراین که قبلاً توسط هر دو مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا تصویب شده بود، را امضا خواهد کرد.

سفیر انگلیس به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دبرا برونرت، سفیر انگلستان در مسکو، روز جمعه به دفتر دیپلماتیک این وزارتخانه احضار شد و اعتراض شدید دولت فدراسیون روسیه در رابطه با تصویب بسته تحریمی دیگر ضدروسی توسط لندن که رسانه‌های گروهی برجسته این کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، به وی ابلاغ شد.

وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور از جمله شرکت پخش تلویزیونی و رادیویی دولتی سراسر روسیه، غیرقابل قبول بودن چنین خط مشی مخربی که ادامه آن ناگزیر به تخریب نهایی روابط دوجانبه مسکو و لندن و آسیب به روابط بین مردم روسیه و انگلستان خواهد شد، را مورد تاکید قرار داه است.

در این بیانیه یادآوری شده است: «توسعه اقدامات محدودکننده علیه رسانه‌های روسی و روزنامه‌نگاران تنها به دلیل عدم تطابق پوشش و تفسیر آنها از رویدادهای جهان با الگوهای غربی، بار دیگر به وضوح استانداردهای دوگانه و نیت بد سیاستمداران انگلیسی را تأیید می‌کند و اکنون دیگر مشخص شده که شعار آزادی رسانه‌ها، چیزی جز یک ابزار برای حل و فصل موضعی مشکلات کشورهای غربی نیست.»

به سفیر انگلیس در مسکو هشدار داده شد که روسیه به پاسخ شدیدالحن و قاطعانه خود به تمامی محدودیت‌های تحریمی که از سوی مقامات لندن آغاز شده را ادامه داده و اقدامات تلافی جویانه لازم را اتخاذ خواهد کرد.

مسکو تهدید اسپانیا به اخراج سفیر روسیه را تلاشی برای اعمال فشار می‌داند

ماریا زاخارووا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه روز جمعه هشدار داد که طرف روسی استدلال خوزه مانوئل آلبارز، وزیر امور خارجه اسپانیا مبنی بر احتمال اخراج سفیر روسیه از این کشور را صرفاً تلاشی غیراخلاقی برای اعمال فشار بر سفارت روسیه می‌داند.  این دیپلمات یادآور شد که بعید است چنین رویکردی به حفظ روابط دوجانبه و چشم انداز عادی سازی همکاریها بین روسیه و اسپانیا کمک کند.

زاخارووا تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا توانایی خود برای ارزیابی مستقل و متوازن از رویدادهای جاری در قاره اروپا و بطور کلی در عرصه بین المللی از دست داده‌اند.

رئیس جمهوری بلغارستان کمک نظامی به اوکراین را خطرناک می‌داند

رومن رادیف، رئیس جمهوری بلغارستان با ارائه کمک نظامی کشورش به اوکراین مخالفت کرد. وی یادآور شد که نمایندگان مجلس ملی بلغارستان که از تامین تجهیزات نظامی و تسلیحات به کی‌یف حمایت کردند، "عقل سلیم" را نادیده گرفته و امنیت کشور را به خطر می‌اندازند.

رئیس جمهوری بلغارستان گفت: «عملیات نظامی که دقیقاً در کنار مرزهای ما بیداد می‌کند و تا همین اواخر آن را غیرقابل تصور می‌دانستیم، نیازمند راه حل‌های دیپلماتیک و مناسبی است که به افزایش تنش دامن نزند، خطری ایجاد نکرده و برعکس امنیت ملی کشور ما را تقویت کند.»

لازم به یادآوری است که هفته گذشته در مرکز شهر صوفیه، تظاهرات مسالمت آمیزی علیه ارسال سلاح به اوکراین و درخواست صلح و بی طرفی بلغارستان برگزار شد که صدها نفر از شهروندان این کشور در میدان مقابل ساختمان مجلس ملی تجمع کردند و از مقامات بلغارستانی خواستند در درگیری بر سر اوکراین بی طرف مانده و به کی‌یف کمک نظامی نکنند.

تحولات روزهای گذشته پیرامون اوکراین را از لینک‌های زیر بخوانید:

انتهای پیام/