شهر خبر

در این شرایط فقط با پول‌های دولتی و سرگردان می‌توان فیلم ساخت / هیچ امنیتی برای سرمایه‌ صاحبان آثار وجود ندارد / سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت کند

در این شرایط فقط با پول‌های دولتی و سرگردان می‌توان فیلم ساخت / هیچ امنیتی برای سرمایه‌ صاحبان آثار وجود ندارد / سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت کند

مهدی صباغ‌زاده کارگردان فیلم‌های سینمایی «مارال»، «پیشنهاد 50 میلیونی» و «کلوپ همسران» معتقد است که در شرایط حاضر که هیچ امنیتی برای سرمایه صاحبان آثار سینمایی وجود ندارد تنها با پول‌های دولتی و سرگردان می‌توان فیلم ساخت.

مهدی صباغ‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظایفی دارد و با توجه به این وظایف و ماهیتی که دارد نمی‌تواند مجوز ساخت صادر کردن را متوقف کند اما با توجه به موقعیت و شرایطی که در سینما حاکم است قاعدتاً تهیه‌کننده‌ها نباید دست به ساخت فیلم بزنند.

صباغ‌زاده خاطرنشان کرد: در این شرایط اگر فیلمی ساخته می‌شود قطعاً سرمایه‌اش خارج از بخش خصوصی سینما تأمین می‌شود. به نظر من سینماگران مستقل در این شرایط امکان ساخت فیلم ندارند و اکثر فیلم‌هایی که در شرایط حاضر ساخته می‌شوند یا آثاری مربوط به بخش‌های دولتی هستند و یا سرمایه‌شان توسط پول‌های سرگردان تأمین می‌شود که صاحبان آثار اهدافی چون پولشویی را دنبال می‌کنند.

او افزود: به هر حال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قصد دارد پایان سال جشنواره فیلم فجر را برگزار کند و آثاری برای ارائه داشته باشد و طبیعی است که مجوز ساخت صادر شود و به ادامه تولید اهمیت دهد اما اینکه فیلم‌ها شرایط اکران ندارند و هیچ امنیتی برای سرمایه‌ها  وجود ندارد به تولیدکنندگان مربوط می‌شود که خودشان باید این شرایط را در نظر بگیرند و برای آن تصمیم‌گیری کنند که آیا فیلم بسازند یا خیر.

این تهیه‌کننده در ادامه اظهاراتش تأکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید از فیلم‌ها حمایت کند و باید برنامه‌های دقیقی برای اینکه روزهای پر رونق به سینما برگردد، داشته باشد. اگر سازمان سینمایی اعلام کند که 50 درصد بودجه فیلم‌هایی که اکران می‌شوند را پرداخت می‌کند و این تضمین را به فیلمسازان بدهد قطعاً صاحبان آثار با کیفیت و پر فروش نیز حاضر به اکران فیلم‌شان می‌شوند و در نهایت فیلم‌های خوبی اکران می‌شوند که می‌توانند مردم را به سینماها بکشانند. متأسفانه تا امروز وزارت ارشاد هیچ اقدامی برای بهبودی وضع حاضر نکرده و اگر حمایت‌های درستی صورت بگیرد قطعاً شاهد بهتر شدن وضعیت سینما خواهیم بود.

او افزود: من فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» را آماده اکران دارم اما در این شرایط به هیچ‌وجه نمی‌توانم به اکران این فیلم فکر کنم. قطعاً اگر حمایت خوبی از سوی سازمان سینمایی صورت بگیرد حاضر به اکران این فیلم هستم. وقتی فیلم‌های سینمایی ما با سانس‌های سه یا چهار نفره اکران می‌شوند چه امیدی می‌توان به موفقیت اثر و بازگشت سرمایه داشت؟

کارگردان فیلم سینمایی «صبحانه‌ای برای دو نفر» در ادامه تأکید کرد: بارها دیده‌ایم حتی در کنفرانس‌های ریاست جمهوری وقتی قرار است یک پروژه افتتاح شود افراد زیادی در یک فضای بسته حاضر شده‌اند. این اجتماعات را در جامعه به دلایل مختلف می‌توان به وضوح دید و نمی‌دانم چرا اجتماعات ایمن سینماها همیشه مدنظر قرار می‌گیرد و خطرناک تلقی می‌شود. اگر سینماها دیگر بی دلیل تعطیل نشوند و سازمان سینمایی از فیلم‌ها حمایت کند می‌تواند به نجات سینما امیدوار بود اما اگر این اقدامات صورت نگیرد سینمای ما کم‌کم به سمت نابودی قدم برمی‌دارد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: تلویزیون که رسانه ملی به حساب می‌آید و متعلق به مردم است هم فیلم‌های سینمایی را تبلیغ نمی‌کند و فقط به تبلیغ کالاهای لوکس می‌پردازد که اکثر مردم در وضعیت اقتصادی فعلی توان خرید این کالاها را ندارند. هنوز بسیاری از مردم اطلاعی ار بازگشایی سینماها ندارند و سینماها هم نمایش فیلم‌های اکران نوروز را ادامه می‌دهند و در واقع اثر جدیدی اکران نشده است. در این شرایط هیچ امنیتی برای صاحبان آثار سینمایی وجود ندارد.

صباغ‌زاده درباره بدهی سینماها به پخش‌کننده‌ها گفت: هنوز برخی سینماها بخشی از فروش چند فیلم در سال 1398 را به صاحبان آثار و پخش‌کننده‌ها پرداخت نکرده‌اند. این در حالی است که سازمان سینمایی یک وام هم برای سینمادارها در نظر گرفت و برخی از آن‌ها با وجود دریافت این وام هنوز تسویه‌حساب نکرده‌اند. چنین رفتار غیرحرفه‌ای قطعاً از وضعیت اقتصادی سینماها ناشی می‌شود. از طرفی همه فیلم‌هایی که برای نوروز اکران شده‌اند با شکست مالی مواجه شده و هیچ‌کدام فروش چندانی نداشته‌اند در حالیکه اگر شرایطی عادی حکمفرما بود قطعاً فیلم‌های «لاله» و «تکخال» فروش بیشتری داشتند و فیلم «خون شد» قطعاً به دلیل نام با اعتبار مسعود کیمیایی می‌توانست فروش بالاتری داشته باشد. متأسفانه هیچ اتفاق مثبتی را شاهد نیستیم و تنها یک امکان برای فیلم‌ها فراهم شده که اکران آنلاین است اما همین طرح هم در کشور ما با شکست روبرو شده و نمی‌توان به موفقیت فیلم در اکران آنلاین امیدوار بود.

او افزود: عدم وجود امنیت در اکران آنلاین، عدم حمایت نهادها و سازمان‌های مختلف از سینما، عدم استقبال مردم از فیلم‌ها، بدهی طولانی مدت برخی سینمادارها و بدحسابی آن‌ها، تعطیلی متعدد سالن‌های سینما و مسائلی از این دست در کنار معضل کرونا شرایطی را برای سینمای ما به وجود آورده که هیچ تضمینی برای فروش فیلم‌ها وجود ندارد و سینماگران در شرایط بسیار بدی قرار گرفته‌اند. لازم است در این شرایط مردم را به دیدن فیلم‌ها و سینما رفتن تشویق کرد و سازمان‌هایی چون صداوسیما و شهرداری به حمایت از سینما بپردازند و سازمان سینمایی نیز سوبسید‌هایی برای فیلم‌های اکران شده در نظر بگیرد که سینما زنده بماند. سینما در کشور ما نقش بسزایی در فرهنگ داشته و همیشه بخشی از جوسازی‌های رسانه‌ای علیه کشورمان را با آثار سینمایی پاسخگو بودیم و در این شرایط نباید این هنر را فراموش کنیم.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «در کمال خونسردی» در پایان اظهاراتش تأکید کرد: تعطیلی سینماها و در نتیجه آن تعطیلی پروژه‌های سینمایی و دفاتر پخش بیکاری بزرگی در کشور به وجود می‌آورد و حمایت از سینما و کمک به رشد آن نوعی کارآفرینی در جامعه نیز به حساب می‌آید. امیدوارم هر کس که به عنوان رئیس جمهور جدید کشور انتخاب می‌شود نگاهی متفاوت به جریان فرهنگی داشته و حمایت‌های بیشتری از سینما صورت بگیرد.