شهرخبر

تنور داغ نانوایان برای گرانفروشی

طبق قیمت‌های مصوب، هر عدد نان سنگک معمولی باید با نرخ دو تا ۳ هزار تومان به‌دست مردم برسد اما واحدهای نانوایی برای تأمین هزینه‌های خود با اضافه کردن برخی مخلفات همچون کنجد، سیاه‌دانه، کره و سیر و شوید و سایر سبزیجات هر عدد نان را تحت عنوان نان سفارشی با قیمت‌های ۵ تا ۷ هزار تومان نیز می‌فروختند.

اقتصاد تنور داغ نانوایان برای گرانفروشی

طی روزهای اخیر برخی واحدهای نانوایی در پی اصلاح نرخ آرد صنف و صنعت اقدام به گران فروشی می‌کنند که رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی این اقدام را گران فروشی اعلام کرده است.

اما طی روزهای اخیر با تغییر نرخ آرد صنف و صنعت برخی واحدهای نانوایی به طور خودسرانه اقدام به افزایش نرخ نان سنگک کرده‌اند.

نان یکی از محصولات و غلات اساسی در سبد غذایی مردم جهان به‌ویژه ایرانی‌هاست که همیشه با پرداخت یارانه و یارانه مورد حمایت دولت‌ها بوده تا نان با نرخ مناسب به‌دست مردم برسد.

طبق گزارش‌های موجود نیاز سالانه کشور به گندم و آرد نزدیک ۱۲ میلیون تن است بنابراین دولت نرخ هر کیلوگرم آرد نان دولتی را برای واحدهای نانوایی ۶۵۰ تومان و واحدهای آزاد پز ۹۰۰ تومان تعیین کرده و در اختیارشان قرار می‌دهد.

این در حالی است که تا چندی پیش نرخ هر کیلوگرم آرد صنف و صنعت نیز با یارانه دولتی با نرخ کیلویی ۲۷۰۰ تومان در اختیارشان قرار می‌گرفت حال در پی اصلاح نرخ گندم داخلی به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و نرخ هر کیلوگرم آرد صنف و صنعت به ۱۲ هزار تومان برخی واحدهای نانوایی نیز اقدام به گران‌فروشی کرده‌اند.

در حالی که واحدهای نانوایی همچنان آرد با قیمت‌های دولتی خریداری می‌کنند و طبق گفته مسئولان بلندپایه کشوری همچون وزیر جهاد کشاورزی و سخنگوی اقتصادی دولت نرخ نان برای مصرف‌کنندگان گران نمی‌شود.

«احسان خاندوزی» وزیر اقتصاد درباره ضرورت تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود بلکه به جیب واردکنندگان می‌رود و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود.

وی افزود: بنابراین بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی به جیب همسایگان می‌رود و در سال گذشته ۳۳ درصد ارزش وزنی واردات کالاهای اساسی داشتیم که نشان‌دهنده قاچاق آن به خارج است چون مصرف مردم این‌قدر افزایش نیافته است.

در دو هفته ابتدایی امسال ۲۵۰ درصد افزایش مصرف آرد داشتیم که نشان‌دهنده رانت و قاچاق آرد از کشور است و با جنگ اوکراین وضعیت تجارت کالاهای اساسی هم بغرنج شد و نرخ گندم و روغن به شدت افزایش یافت و موجب شد نرخ کالاهای اساسی در ایران به یک‌دهم نرخ در کشورهای همسایه کاهش یابد که موجب قاچاق به خارج می‌شد.

وزیر اقتصاد گفت: با زیرساختی که دولت طراحی کرده، تا پایان امسال نرخ نان سنتی برای مردم هیچ‌گونه افزایشی نخواهد داشت باوجوداینکه نرخ آرد اصلاح خواهد شد تا جلوی قاچاق گرفته شود. اما تأکید می‌کنم که با زیرساخت بانکی دیده‌شده، نرخ پرداختی نان برای مردم افزایش نخواهد یافت.

همچنین طی روزهای اخیر اطلاعاتی مبنی بر کم‌فروشی آرد در کشور توسط کارخانجات مطرح شده است که «مسعود امرالهی» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی این کار را غیرقانونی اعلام کرده است.

وی گفت: با توجه به گزارشات و مطالبات مردمی در راستای کم‌فروشی کارخانجات آرد، امروز در ادامه بازرسی‌هایی که در نقاط مختلف کشور انجام گرفت به چند کارخانه تولید آرد در شهرستان ساوجبلاغ استان البرز سر زدیم که با توجه به اختلاف وزن در گونی‌های آرد، تخلف محرز شد و گزارش تخلف به ماموران تعزیرات حکومتی و بازرسین جهاد ذکر شد.

وی افزود: با توجه به استاندارد ۱۴ درصد رطوبت آرد استحصالی، وزن بیشتری از میزان استاندارد کم شده که به ضرر مصرف‌کننده نهایی یعنی نانواها است و با دستور به کارخانجات، مقرر شد خروجی بار با باسکول خروجی کارخانه چک و کسری بار آنجا حتماً درج شود تا نانواها با توجه به اختلاف وزن موجود متضرر نشوند.

به گفته وی، با هرگونه کم‌فروشی کارخانه‌های آرد برخورد قانونی می‌شود.

امراللهی از واحدهای نانوایی خواست چنانچه با موردی از کمبود در وزن گونی‌های آرد مواجه شدند مراتب را به سامانه ۱۲۴ و ۱۲۵ سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند تا بازرسین در سراسر کشور با این موضوع برخورد کنند.

برخورد قانونی با گران‌فروشان نان سنگک

 «اصغر پابرجا» رئیس اتحادیه صنف نانوایان سنگکی درباره گران‌فروشی نان در تهران گفت: نرخ آرد نانوایی هنوز تغییری نداشته است و باید نان سنگک معمولی بین دو تا سه هزار تومان به‌دست مشتری برسد و هرگونه افزایش قیمتی بیش از این گران‌فروشی محسوب می‌شود مگر اینکه مشتری بخواهد نان سنگک سفارشی دریافت کند که نرخ آن نیز با آنچه برخی متخلفان انجام می‌دهند همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: اما طی سال‌های اخیر با افزایش نرخ تورم، هزینه‌های تولید این کالا نیز افزایش یافته به طوری که دستمزد کارگری، مواد اولیه، کرایه حمل‌ونقل آرد و اجاره مکان‌های هزینه سرباری جدا از دیگر هزینه‌های تولید برای واحدهای نانوایی افزایش چشمگیری داشته است اما با این وجود به تمامی واحدهای نانوایی ابلاغ شده تا تعیین نرخ جدید از سوی دولت افزایشی در نرخ نان صورت نگیرد.

به گفته وی، قرار است طبق دستورالعمل دولت یارانه و یارانه نان به‌دست مردم برسد و نرخ نان برای مصرف‌کنندگان افزایشی نداشته باشد.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی واحدهای نانوایی سنگکی مراتب را به اتحادیه مذکور با شماره تلفن ۸۸۴۳۱۵۲۳ ۰۲۱ و یا سامانه ۱۲۴ سازمان تعزیرات حکومتی اعلام کنند تا با گران‌فروشان برخورد جدی صورت گیرد.

شایان ذکر است برخی شهروندان اعلام کردند که امروز جمعه برای اعلام گران‌فروشی برخی نانوایان و همینطور سامانه‌های فروش اینترنتی نان به سامانه‌های ۱۲۴ و ۱۳۵ زنگ زده‌اند اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.

 

منبع: ایرنا