به گزارش اکوایران، روند صعودی شاخص کل بورس در هفته گذشته ادامه یافت و برای سومین هفته متوالی بازدهی مثبت داشت. شاخص در سه روز کاری هفته صعود کرد و بالا‌تر از سطح هفته گذشته قرار گرفت.  

بازدهی مثبت بورس

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 8 هزار و 350 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی هفته  شاخص بورس مثبت 0.5 درصد شد. 

همانند شاخص کل، در هفته اخیر شاخص کل هم‌وزن صعود کرد. شاخص هم وزن در پایان هفته رکورد 13 روز صعود متوالی را ثبت کرد و نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 927 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.6 درصدی را ثبت کرد.

همچنین در 3 روز کاری هفته اخیر معاملات بازار با مازد تقاضا بسته شد. ارزش صف‌های خرید در پایان معاملات شنبه 696 میلیارد تومان بیش از صف‌های فروش بود. این رقم در روز یکشنبه به 514 میلیارد تومان رسید و روز دوشنبه معاملات بازار با مازاد تقاضای 790 میلیارد تومانی به پایان رسید.

بورس

پیش بینی بورس هفته

در هفته اخیر، روند افزایشی شاخص‌های بورس ادامه یافت و سه روز صعودی پی در پی را پشت سر گذاشت. شاخص در روز شنبه بیش از هزار واحد بال آمد و روز یکشنبه 3 هزار و 11 واحد و روز دو‌شنبه 6 هزار و 311  واحد رشد کرد. علاوه بر تداوم روند رو به افزایش شاخص، میزان رشد شاخص نیز افزایش داشت. این در حالی است که اغلب در روزهای پیش از تعطیلات میل به فروش سهام در بازار بیشتر می‌شود.  

در این هفته شاهد ورود پول حقیقی به بورس بودیم. در مجموع کل هفته 42 میلیارد تومان پول حقیقی به بورس وارد شد که میانگین روزانه ورود پول حقیقی 14 میلیارد تومان بود. در این هفته نیز جریان ورود پول به سوی نمادهای کوچک و متوسط بازار بود و نمادهای بزرگ با خروج پول حقیقی مواجه بودند. گروه فلزات اساسی و نمادهای فملی و فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

همچنین بیشترین بازدهی هفتگی بورس تهران به نمادهای فبستم، غسالم، دامین، سشمال، وکبهمن، فراور، شوینده، وملل و دروز اختصاص داشت. 

بنابراین وضعیت کلی بازار سهام در هفته گذشته مثبت بود. تحلیل‌گران یکی از دلایل تداوم رشد قیمت‌ها در بازار را انتشار خبر تزریق نقدینگی از طریق صندوق تثبیت بازار می‌دانند. از سوی دیگر ورود پول حقیقی نشان می‌دهد معامله‌گران حقیقی انتظارات مثبتی نسبت به روند بورس دارند. برخی از تحلیلگران معتقدند این انتظارات تورمی است و هشداری است برای سیاست‌گذاران اقتصادی. در چنین شرایطی سیاست‌گذار اقتصادی به دستکاری قیمتی و مداخله در بازار مشغول است و در پی هر تصمیم دولت بازارها دچار تلاطم می‌شوند. هر روز شایعاتی درباره تغییرات قیمتی شکل می‌گیرد که بر بازار سهام و قیمت سهام صنایع بورسی تأثیر می‌گذارد و در پی آن قیمت یک یا چند کالا جهش می‌کند. عدم شفافیت و تضاد منافع در اقتصاد ایران موجب می‌شود که برخورداران از رانت‌های اطللاعاتی و سیاسی از جهش قیمت‌ها سود برند و دولت نیز از تغییرات قیمتی منتفع می‌شود. تداوم چنین وضعیتی بحران‌های اقتصاد ایران را عمیق‌تر خواهد کرد و بازار سهام نیز از این بحران‌ها در امان نخواهد بود. به عبارت دیگر دولت رانتیر که به‌طور سیستمی رانت تقسیم می‌کند ریسک بزرگ بازار است. 

با این حال تزریق نقدینگی و انتظارات تورمی فعلا می‌تواند بورس را به پیش براند. در میان مدت نیز بازار سهام متأثر از انتشار گزارشات مالی سالیانه است و یک چشم معامله‌گران و سهامداران به گزارشات کدال خواهد بود. 

بورس