شهر خبر

آیا موش‌های شهری باعث بیماری‌های همه‌گیر می‌شوند؟

آیا موش‌های شهری باعث بیماری‌های همه‌گیر می‌شوند؟

بر اساس یک مطالعه جدید مشخص شد علیرغم آنچه ممکن است شنیده باشید، موش‌ها و دیگر حیوانات شهری به احتمال زیاد باعث ایجاد بیماری ‌های همه ‌گیر در آینده نمی‌ شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، همه‌گیری کووید-۱۹ دانشمندان را وادار کرد تا تعیین کنند که شیوع بیماری‌ های آینده از کجا شروع می ‌شود. مدت ‌ها گمان می ‌رفت که حیوانات موجود در شهرها ممکن است به عنوان مخزن ویروس ‌هایی عمل کنند که می ‌توانند باعث شیوع در انسان شوند.به همین دلیل یک تیم بین المللی از دانشمندان تصمیم گرفتند که صحت این نظریه را دریابند.

برای شروع، محققان مطالعات روی ویروس ‌ها و سایر پاتوژن ‌های میزبان نزدیک به ۳ هزار گونه از پستانداران را بررسی کردند. آنها دریافتند که پستانداران ساکن در شهرها می توانند حدود ۱۰ برابر بیشتر از پستانداران خارج از شهرها ناقل بیماری باشند، اما این جانوران خطر بزرگی برای مردم ایجاد نمی کنند.

گرگ آلبری، سرپرست این مطالعه و محقق فوق دکترا در دانشکده زیست شناسی دانشگاه جورج تاون در واشنگتن دی سی گفت: دلایل زیادی وجود دارد که انتظار داریم حیوانات شهری میزبان بیماری های بیشتری باشند، از غذای آنها گرفته تا سیستم ایمنی آنها و نزدیکی آنها به انسان.

ما در مطالعات خود دریافتیم که گونه‌ های شهری در واقع میزبان بیماری‌ های بیشتری نسبت به گونه ‌های غیرشهری هستند، اما به نظر می‌رسد دلایل این امر تا حد زیادی با روشی که ما درباره اکولوژی بیماری مطالعه می ‌کنیم مرتبط است. 

پژوهشگران تاکنون مطالعات بیشتری روی حیوانات شهری انجام داده و در نتیجه  انگل های بیشتری را پیدا کرده اند. در واقع میزان مطالعات انجام شده روی این حیوانات، ۱۰۰ برابر بیشتر از حیوانات وحشی است و یافته ها نشان می دهد این جانوران ده برابر بیشتر از انواع غیر شهری دارای انگل ها و میکروب ها هستند. وقتی این سوگیری را تصحیح کنید، مشخص می شود جانوران شهری از جمله موش ها بیشتر از حد انتظار عوامل بیماری زای انسانی ندارند.

گفتنی است در حالی که این مطالعه نشان می دهد که حیوانات شهری مخازن بیماری های عفونی نیستند، اما هنوز هم خطراتی دارند. آلبری در این رابطه گفت: یافته ‌های جدید احتمالاً به این معنی است که حیوانات شهری آنقدر که ما فکر می‌کنیم پاتوژن‌های جدید و مهم را پنهان نمی‌کنند. هرچند باید در نظر داشت آنها هنوز هم ناقلان بسیار مهمی برای بسیاری از پاتوژن‌ هایی هستند که ما درباره آنها می‌دانیم. موش‌ها، راکون‌ ها و خرگوش ‌ها و ... بیماری‌های زیادی را به انسان‌های ساکن در مناطق شهری منتقل می ‌کنند. 

در خاتمه گفتنی است این مطالعات نشان می دهد احتمال بسیار کمی وجود دارد که حیوانات شهری مانند موش ها بتوانند زمینه ساز یک بیماری همه گیر و شدید شوند. 

شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی  Nature Ecology and Evolution منتشر شده است.