شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رای گیری#جمعه

امروز جمعه آغاز شد؛

آغاز رای گیری لبنانی های ساکن خارج از این کشور

آغاز رای گیری لبنانی های ساکن خارج از این کشور

مرحله اول از انتخابات پارلمانی لبنان با رای گیری لبنانی های ساکن خارج از این کشور امروز جمعه در چندین کشور شروع شده است. 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از النشره، مرحله اول از انتخابات پارلمانی لبنان با رای گیری لبنانی های ساکن خارج از این کشور امروز جمعه شروع شده است.

رای گیری شهروندان لبنانی ساکن کشورهایی که تعطیلی رسمی آنها روز جمعه است، آغاز شده است و اولین حوزه رای گیری در تهران پایتخت ایران ساعت ۵:۳۰ به وقت بیروت به روی رای دهندگان باز شد و ۶۴۲ رای دهنده تا ساعت هشت و نیم عصر به وقت بیروت فرصت رای دادن را دارند.

در سلطان نشین عمان هم رای گیری ساعت شش صبح شروع شده است و ۹۰۳ رای دهنده لبنانی تا ساعت ۹ شب به وقت بیروت وقت دارند که در این کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس رای خود را به صندوق بیاندازند.

در ساعت هفت صبح به وقت لبنان هم حوزه های اخذ رای برای لبنانی های مقیم کشورهای عربستان، کویت، قطر، بحرین، سوریه، اردن و عراق باز شده است. بیشترین رای دهنده لبنانی در عربستان با ۱۳۱۰۵ است و به دنبال آن لبنانی های مقیم قطر با ۷۳۴۴، وکویت با ۵۶۷۰ هستند.

شهروندان لبنانی واجد شرایط اخذ رای در سوریه ۱۰۱۸، بحرین ۶۳۸، اردن ۴۸۳، عراق ۳۲۷ رای دهنده هستند.

در مصر ۷۰۹ شهروند لبنانی مقیم این کشور از ساعت هشت صبح تا ۱۱ شب فرصت رای دادن دارند.

درخواست میقاتی از لبنانی های مقیم خارج

نجیب میقاتی خست‌وزیر لبنان از شهروندان ساکن خارج کشور خواست که برای تحقق تغییر در لبنان مشارکت گسترده در انتخابات داشته باشند.

میقاتی در بازدید از اتاق عملیات مدیریت و نظارت بر روند انتخابات در خارج که وزارت خارجه لبنان راه‌اندازی کرده و قرار است بر روند رأی‌گیری نظارت داشته باشد، گفت که انتخابات شهروندان ساکن خارج از کشور نشان می‌دهد که شهروندان لبنانی هر جای دنیا که باشند میهنشان را فراموش نمی‌کنند.

انتخابات لبنانی های مقیم خارج امروز جمعه و یکشنبه

انتخابات شهروندان ساکن خارج از لبنان امروز جمعه ۶ مه و یکشنبه (۸ مه) برگزار می شود.

انتخابات شهروندان لبنانی ساکن امارات در روز یکشنبه برگزار خواهد شد.

روز یکشنبه، شهروندان لبنانی ساکن کشورهای دیگر از جمله فرانسه، امریکا، کانادا، استرالیا، آلمان، انگلستان، برزیل، ترکیه برگزار خواهد شد.

افزایش شمار ثبت نام رای دهندگان لبنانی ها خارج از کشور

این دوره از انتخابات شاهد افزایش بی‌سابقه ثبت‌نام رأی‌دهندگان ساکن خارج از کشور بوده است. در انتخابات ۲۰۱۸ فقط ۹۲ هزار و ۱۸۰ تن برای شرکت در انتخابات خارج از کشور ثبت‌نام کرده بودند که ۵۰.۷۶ درصد آنها در انتخابات شرکت کردند.

بیشترین ثبت‌نام مربوط به فرانسه (۲۸ هزارو ۸۳ نفر) و امریکا (۲۷ هزار و ۹۲۵ نفر) و کانادا (۲۷ هزار و ۴۱۳ نفر) و امارات (۲۵ هزار و ۵۲ نفر) بوده است.

رای گیری در داخل لبنان ۱۵ مه

لبنان از نیمه‌شب چهارشنبه وارد دوره سکوت تبلیغاتی شده است. رأی گیری در داخل لبنان برای انتخابات قرار است ۱۵ مه برگزار شود.در این انتخابات ۱۰۴۴ نامزد در ۱۰۳ لیست انتخاباتی برای دستیابی به ۱۲۸ کرسی مجلس رقابت می‌کنند.

روز گذشته هیئت نظارت بر انتخابات لبنان از بی ضابطگی و قانون شکنی گسترده در تبلیغات انتخاباتی انتقاد کرد.