شهرخبر

موضع‌گیری جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص روند مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد، واشنگتن خود را برای هر دو سناریوی حصول توافق با ایران و یا شکست مذاکرات وین آماده می‌کند.

موضع‌گیری جدید سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درخصوص روند مذاکرات وین

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا مدعی شد، واشنگتن خود را برای هر دو سناریوی حصول توافق با ایران و یا شکست مذاکرات وین آماده می‌کند.

 ند پرایس سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره آخرین تحولات در مذاکرات وین گفت: ایالات متحده به‌طور مساوی در حال آماده شدن برای دو سناریو است که در یکی حصول توافق با ایران برای بازگشت به پایبندی متقابل به برجام وجود دارد و در دیگری توافقی به دست نمی‌آید.

وی ادامه داد: از آنجایی که بازگشت به پایبندی متقابل به برجام یک امکان بسیار نامشخص است، اکنون به‌طور مساوی برای هر دو سناریو آماده می‌شویم.

به گزارش ایسنا، وزارت امورخارجه آمریکا در حالی ادعا می‌کند که برای سناریوی شکست مذاکرات وین و عدم حصول توافق بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ آماده می‌شود که تنها دلیل وضعیت کنونی پیرامون برجام خروج یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق، بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و به‌علاوه کم‌کاری و قصور طرف‌های غربی در اتخاذ موضعی مستقل برای تامین خواسته‌های ایران طبق مفاد برجام، پس از خروج آمریکا بوده است.

از زمان آغاز دور جدید مذاکرات وین با هدف رفع تحریم‌های ایران و بازگشت آمریکا به برجام مقامات کشورمان بارها تاکید کرده‌اند که دستیابی به منافع مردم ایران و بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از برجام خط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات است و تهران تا هر زمان که لازم باشد به مذاکرات ادامه خواهد داد.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان اخیرا در پاسخ به سوالی در ارتباط با توقف مذاکرات وین تصریح کرد: آنچه که در هفته‌های گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده، این است که بایدن و کاخ سفید هنوز تصمیم خود را نگرفته‌اند و متاسفانه کل یک توافق را گروگان مسائل حزبی و داخلی آمریکا کرده اند و آنها همان رویکردی را در پیش گرفته اند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین المللی شده است؛ یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بندهای داخلی خودشان .

خطیب زاده با بیان این‌که “توافق برجام و قطعنامه  ۲۲۳۱شورای امنیت سازمان ملل در مورد این توافق بین‌المللی چارچوب بحث است و در همین چارچوب دولت بایدن باید تصمیم سیاسی خود را بگیرد” تاکید کرد: آمریکا  مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل آن در روزهای آتی است. راه حل هم در کاخ سفید است. آنها باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۱+۴ است پاسخ منطقی بدهد که ما آماده شویم تا به وین برگردیم.

وی افزود: توافق بسیار در دسترس است و آمریکا بداند و یقین کند و یقین داشته باشد که ما از خطوط قرمز خود رد نمی‌شویم و از خواسته‌های خود کوتاه نخواهیم آمد.

 

 

منبع: ایسنا