شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#دلار

نجیب میقاتی: در آستانه انتخابات مقادیر بی‌سابقه‌ای دلار وارد لبنان شده است/ مخالفتی با برکناری ریاض سلامه ندارم

نجیب میقاتی: در آستانه انتخابات مقادیر بی‌سابقه‌ای دلار وارد لبنان شده است/ مخالفتی با برکناری ریاض سلامه ندارم

نخست‌وزیر لبنان با اشاره به چالش‌های فزاینده مالی و اقتصادی این کشور اعلام کرد که در آستانه انتخابات پارلمانی مقادیر بی‌سابقه‌ای دلار وارده کشور شده و بی‌نظمی‌هایی وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان در یک گفتگوی تلویزیونی به بررسی آخرین تحولات این کشور پرداخته و اعلام کرد که زمان پیش روی دولت بسیار کوتاه است و ما در عرصه‌های مختلف با چالش‌های زیادی مواجه هستیم. ما توانستیم به بسیاری از اهدافی که در نظر گرفته‌ایم از جمله امضای قرارداد اولیه با صندوق بین‌المللی پول و بازگشت لبنان به نقشه سیاسی جهان دست یابیم و همچنین بسیاری از پرونده‌های داخلی را پیگیری کردیم که مهمترین آنها برگزاری انتخابات و برنامه‌های کمک به خانواده‌های محروم و همچنین پرونده برق است.

به نوشته النشره، میقاتی افزود، اقتصاد لبنان از مشکلات زیادی رنج می‌برد و در واقع بیمار شده و متاسفانه ما بسیاری از فرصت‌هایی که در اختیار داشتیم را از دست دادیم. در این بین گرفتن ‌مهر صندوق بین المللی پول توسط لبنان به معنای صدور مجوز کمک کشورهای جهان به لبنان است.

وی درباره طرح قانون «کنترل کاپیتول» گفت که این طرح توسط پارلمان ارائه شده و ما پیشنهاد صندوق بین المللی پول را در جلسات کمیته مربوطه مطرح کردیم و این قانون باید دو سال پیش تصویب می‌شد. این قانون به منظور حمایت از سپرده گذاران تدوین شده اما رد آن به دلیل برگزاری انتخابات پارلمانی در چند روز آینده است.

نخست وزیر لبنان درباره حادثه غرق شدن کشتی پناهجویان در طرابلس اظهار داشت، این حادثه بسیار غم انگیز است و ما هیئت عالی امدادرسانی را مامور کردیم تا در کنار مردم باشد و همچنین از وزرای امور خارجه و کشور خواستیم که از کشورهای دوست برای ارسال تجهیزات کمک ‌بخواهند تا بتوانیم حقیقت حادثه را شناسایی کنیم.

وی اظهار داشت، این پرونده همچنان در دست پیگیری است و ما تلاش می‌کنیم قایق را از اعماق دریا خارج کنیم تا به حقیقت پی ببریم. طرابلس به چیزهای زیادی نیاز دارد و هر چقدر هم که برای این منطقه تلاش کنیم باز هم کم است. نهادهای ما در زمینه ارائه کمک به طرابلس فعال هستند و من فکر نمی‌کنم که در 12 سال گذشته کسی بیشتر از آنچه نهادهای ما انجام داده‌اند برای طرابلس کار کرده باشد.

نجیب میقاتی در زمینه برگزاری انتخابات پارلمانی اعلام کرد که طی روزهای گذشته مقادیر بی سابقه‌ای دلار وارد لبنان شده و در آستانه برگزاری انتخابات شاهد بی‌نظمی‌های هستیم. اما بسام مولوی، وزیر کشور در تلاش برای برگزاری موفق انتخابات پارلمانی لبنان است. ما همچنین خواستار حضور گسترده مردم در انتخابات هستیم. اجازه دهید تا همه در انتخابات نظر خود را بیان کنند و این مسئله به مردم مربوط می‌شود. ما باید به جوانان فضایی بدهیم تا انتخاب خود را اعلام کنند و امیدواریم که دولت جدیدی که بعد از انتخابات تشکیل می‌شود اجراکننده خواسته‌های جوانان باشد.

نخست وزیر لبنان گفت که در دوره گذشته و چند روز بعد از اعلام نتایج انتخابات 2018 تصمیم گرفتم تا از نامزدی برای انتخابات پارلمانی کناره‌گیری کنم؛ زیرا احساس کردم زمان آن رسیده که به جوانان فرصت بدهیم.

وی درباره عدم تمایل مولفه اهل سنت برای مشارکت در انتخابات لبنان و نامزدی برای این انتخابات اظهار داشت ، این مسئله سیاسی بوده و صرفاً به مولفه اهل سنت مربوط نمی‌شود.

نجیب میقاتی در ادامه به پرونده انفجار بندر بیروت اشاره کرده و گفت، این فاجعه بسیار بزرگ و غم انگیزی است اما بگذارید روی پایان دادن به تحقیقات تمرکز کنیم و توجهی به مسائل حاشیه‌ای نداشته باشیم و امیدوارم که در این پرونده بتوانیم به حقیقت برسیم.

وی درباره روابط خود با «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان گفت که روابط ما بسیار خوب است و من همکاری و هماهنگی‌های مطلوبی از ایشان دریافت می‌کنم و هدف رئیس جمهور احیای کشور است. البته من هیچگونه رابطه مستقیمی با «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی ندارم.

نخست وزیر لبنان در ادامه به پرونده «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی این کشور که اخیراً به شکل قابل توجهی تحت پیگرد کشورهای اروپایی قرار دارد پرداخته و گفت، من مخالفتی با تغییر رئیس بانک مرکزی بعد از اتمام مذاکرات صندوق بین المللی پول ندارم و ریاض سلامه امروز در چارچوب قانون پولی و اعتباری از مصونیت برخوردار است. آنچه که طی دو سال گذشته در بخش مالی کشور اتفاق افتاد یک فاجعه و جنایت بوده است و ما 20 میلیارد دلار از دست دادیم؛ در حالی که این مبلغ می‌توانست خرج حمایت از شهروندان لبنانی شود.

میقاتی درباره پرونده برق اظهار داشت، این پرونده سالانه 2 میلیارد دلار برای لبنان هزینه دارد و ما در مرحله اول تلاش کردیم تا بتوانیم در روز 5 ساعت برق برای مردم تامین کنیم و همچنین توافق‌هایی با اردن و مصر جهت واردات برق انجام داده‌ایم. اما همچنان در انتظار کسب مجوز و اعمال معافیت‌های «قانون سزار» (تحریم‌های آمریکا علیه سوریه) هستیم و احتمالا وزیر انرژی به زودی به دمشق سفر کند.

وی درباره روابط لبنان و کشورهای عربی اعلام کرد که ما کاملاً به این روابط پایبند هستیم و نمی‌توان آن را یک گزینه محسوب کرد. ما دیدیم که ابتکار کویت چگونه مطرح شد و روابط با کشورهای عربی چگونه از سر گرفته شد و صندوق سعودی- فرانسوی روی چه چیزی کار می‌کند. ما نمی‌توانیم این روابط را کنار بگذاریم و می‌خواهیم همانگونه که عرب‌ها لبنان را دوست دارند لبنانی‌ها هم کشورشان را دوست داشته باشند.

وی گفت که سفیر عربستان در لبنان به بخشی از بافت لبنان تبدیل شده و حضور او در انتخابات ضروری است.

به گزارش تسنیم، این اظهارات نجیب میقاتی درحالی است که بسیاری از منابع آگاه گزارش می‌دهند هدف کشورهای حوزه خلیج فارس از بازگرداندن سفرایشان به لبنان و ازسرگیری روابط با این کشور مداخله مستقیم در انتخابات لبنان بوده است. به ویژه عربستان سعودی کمپین بزرگی را علیه حزب‌الله در این انتخابات مدیریت می‌کند و تاکنون 10 میلیون دلار به این منظور هزینه کرده است.

نجیب میقاتی درباره خودداری «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان از شرکت در انتخابات پارلمانی اظهار داشت، من نمی‌توانم درباره تصمیم او قضاوت کنند و از شرایط وی اطلاعی ندارم. اما روابط ما همچنان در سطح عالی است و من با او تماس گرفتم.

مردم لبنان 15 ماه مه [25 اردیبهشت] برای انتخاب نمایندگان دوره بیست و چهارم پارلمان، در انتخابات شرکت می‌کنند و این در حالی است که انتخابات برای دومین بار در 15 حوزه انتخابی طبق قانون نسبیت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/