شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزن

آیا رژیم سوپ برای کاهش وزن مناسب است؟

آیا رژیم سوپ برای کاهش وزن مناسب است؟

رژیم سوپ یکی از انواع روش‌‌هایی است که بعضی افراد برای کاهش وزن سریع انتخاب می‌کنند. در بعضی انواع این نوع رژیم، فرد طی مدت چند روز فقط سوپ می‌خورد اما در بعضی دیگر مصرف سایر غذاها در کنار سوپ گنجانده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، معمولا رژیم سوپ 5 تا 10 روز ادامه دارد و بهتر است پیش از انتخاب، مزایا و معایب آن را شناخت. 

آیا خوردن سوپ به کاهش وزن کمک می‌کند؟

مطالعات نشان‌ می‌دهد افرادی که به‌طور منظم سوپ را در رژیم غذایی خود دارند، شاخص توده بدنی پایین‌تری دارند و کمتر مستعد چاقی خواهند بود.  به‌نظر می‌رسد این تاثیر به‌دلیل احساس سیری طولانی‌تر است و از طرفی مقدار کالری دریافتی روزانه نیز کاهش می‌یابد. استفاده از انواع سبزیجات در تهیه سوپ نیز به‌دلیل فیبر بالا به بهبود هضم و عملکرد روده‌‌ها کمک می‌کند. 

مزایای رژیم سوپ

علاوه بر تاثیر مطلوب سوپ در کاهش وزن، مصرف این غذا از جهات دیگری نیز بر سلامت بدن تاثیر دارد:

خوردن سوپ به‌دلیل مصرف انواع سبزیجات انتخاب خوبی است. سبزیجات سرشار از ویتامین‌های مختلف و دیگر ترکیبات مغذی است. سوپ از این جهت برای افرادی که نمی‌توانند سبزیجات خام مصرف کنند نیز توصیه می‌شود.
علاوه بر اینکه سوپ‌ به‌دلیل سبزیجات می‌تواند بخش مهمی از نیاز بدن به فیبرها را تامین کند، معمولا استفاده از دیگر مواد غذایی حاوی فیبر مانند غلات سبوس‌دار و حبوبات نیز این ارزش تغذیه ای را بالا می‌برد. از همین‌رو، خوردن سوپ نه‌تنها به بهبود هضم کمک می‌کند بلکه احساس سیری طولانی نیز ایجاد می‌کند.
خوردن سوپ به‌دلیل آب فراوان برای تامین رطوبت مورد نیاز بدن مفید است. در چنین شرایطی بخشی از نیاز بدن به آب برطرف می‌شود و کسانی که تمایل به نوشیدن آب ندارند، بهتر است هر روز سوپ میل کنند. 

معایب رژیم سوپ

مطالعات نشان می‌دهد زمانی که دریافت کالری به‌شدت کاهش یابد یا وزن به‌سرعت کم شود، سطح متابولیسم بدن نیز کاهش می‌یابد. در این شرایط، بدن کالری کمتری نسبت به گذشته مصرف می‌کند و به‌همین‌دلیل پس از دوره رژیم، متابولیسم همچنان پایین است و ممکن است وزن در حالت ایده‌آل و ثابت نماند. بعضی از انواع رژیم‌های سوپ بسیار محدودکننده است و احتمال دارد بدن در حالت کمبود ریزمغذی‌‌ها قرار گیرد. این کمبودها گاه با احساس خستگی، ضعف و سرگیجه همراه است و توصیه می‌شود در صورت مشورت متخصص تغذیه، از مکمل‌های غذایی استفاده شود.

منبع: سلامت