شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#کووید

کووید ۱۹ موجب افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود  

کووید ۱۹ موجب افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی می‌شود  

نتایج یک تجزیه و تحلیل جدید نشان می‌دهد که عفونت‌های بیمارستانی و مقاوم به آنتی بیوتیک در طول پاندمی کووید ۱۹ افزایش یافته است.

به گزارش بهداشت نیوز، افزایش مقاومت آنتی بیوتیکی در بیمارستان‌ها به ویژه در میان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بالا بوده است.

محققان حدس می‌زنند که افزایش تجویز آنتی‌بیوتیک و کاهش کنترل عفونت در طول بحران ممکن است تا حدی عامل این امر باشد.

با گذشت زمان، باکتری‌ها و سایر میکروارگانیسم‌ها می‌توانند در برابر داروهای ضدمیکروبی، که شامل آنتی‌بیوتیک‌ها، ضد ویروس‌ها، ضد قارچ‌ها و ضدانگل‌ها می‌شود، مقاومت کنند. این امر درمان عفونت‌های رایج را به طور فزاینده‌ای سخت و به طور بالقوه کُشنده می‌کند.

در سال ۲۰۱۹، ۱.۲ میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر عفونت‌های مقاوم ضد میکروبی جان خود را از دست دادند و سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که تعداد مرگ و میر سالانه تا سال ۲۰۵۰ ۱۰ برابر خواهد شد.

تجویز بیش از حد آنتی‌بیوتیک ها و کنترل ضعیف عفونت باعث ایجاد مقاومت دارویی می‌شود.

نگرانی‌هایی وجود دارد که افزایش استفاده از آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت‌های ثانویه مرتبط با کووید ۱۹ باعث تسریع توسعه عفونت‌های مقاوم ضد میکروبی شده است، اما شواهد مستقیم وجود ندارد.

به گفته محققان، عوامل دیگری احتمالاً در افزایش مقاومت در طول پاندمی نقش داشته است، از جمله بستری طولانی‌تر در بیمارستان و عفونت‌های باکتریایی و قارچی ثانویه در بیماران مبتلا به کووید -۱۹ شدید.

استفاده زیاد از استروئیدها و سایر عوامل سرکوب کننده سیستم ایمنی نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند.