شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#خوراکی

6 خوراکی‌ به غیر از شکلات تلخ که با افسردگی مقابله و احساس نشاط و شادی ایجاد می‌کنند!

6 خوراکی‌ به غیر از شکلات تلخ که با افسردگی مقابله و احساس نشاط و شادی ایجاد می‌کنند!

گرچه شکلات تلخ به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین خوراکی در مقابله با افسردگی شناخته می‌شوند اما بعضی دیگر از خوراکی‌ها نیز در افزایش احساس نشاط و سرزندگی موثر هستند.

به گزارش بهداشت نیوز، در ادامه این مطلب، به معرفی 6 خوراکی پرداخته ایم که عادت به خوردن آنها موجب احساس نشاط بیشتر در فرد می شود. این مواد غذایی عبارتند از: 

 

1. شکلات تلخ
شکلات تلخ با حداقل 60 درصد کاکائو نه‌تنها احساس نشاط را افزایش می‌دهد بلکه بخش مهمی از آنتی‌اکسیدان‌های مورد نیاز بدن برای مقابله با رادیکال‌های آزاد را تامین می‌کند و سطح بالای انرژی آن نیز در بازیابی توان بدن موثر است. مصرف شکلات تلخ همچنین جریان خون به مغز را تسهیل می‌کند که در نتیجه تاثیر خوبی در بهبود خلق‌وخو و قابلیت تمرکز دارد. براساس مطالعات خوردن 100 شکلات کاکائویی در هفته برای بهره‌مندی از این فواید کافی است. 

 

2. ماهی‌‌ چرب
ماهی‌های چرب مانند سالمون جزء بهترین خوراکی‌ها در ایجاد نشاط هستند زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند که کلسترول را تامین می‌کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی و التهابی را کاهش می‌‌دهند. مطالعات حاکی از آن است که ماهی ساردین با تحریک هورمون‌های شادی به بهبود خلق‌وخو کمک می‌کند. بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌دهد مصرف خوراکی‌های سرشار از امگا3 رفتارهای تهاجمی در کودکان را کاهش می‌دهد و به‌عنوان تنظیم‌کننده هیجانات عمل می‌کنند. مقدار بالای ویتامینB12 در ماهی ساردین تولید سروتونین که ناقل عصبی احساس شادی است را افزایش می‌دهد. 

 

3. اسفناج
اسفناج حاوی فیبر و بسیاری از ریزمغذی‌های ضروری برای بازیابی توان بدن و پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف است. برگ‌های اسفناج مقدار بالایی اسیدفولیک دارد که به کاهش احساس خستگی و افسردگی کمک می‌کند. این سبزی همچنین بخشی از نیاز بدن به منیزیوم را تامین می‌کند که در تسهیل تعادل سطح سروتونین و آندورفین موثر است و احساس نشاط را افزایش می دهد. 

 

4. روغن زیتون
علاوه بر اینکه روغن زیتون به‌عنوان منبع چربی مفید شناخته می‌شود در تقویت خلق‌وخو نیز موثر است زیرا آنتی‌اکسیدان‌های آن به سلامت مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند. امگا3 فراوان آن جریان خون را بهبود می‌بخشد و التهابات زمینه‌ساز بیماری‌های مختلف را کاهش می‌دهد. ویتامینE موجود در آن نیز عملکرد آنتی‌اکسیدانی قوی دارد و از پیری زودرس پوست و اندام‌‌های داخلی پیشگیری می‌کند.

 

5. حبوبات
حبوبات سرشار از آهن، اسیدفولیک، فیبرها و ویتامین‌هاست که سطح انرژی را بالا می‌برند و درد را کاهش می‌دهند. قندهای پیچیده نیز بدن را در حالت فعال قرار می‌دهد و به بهبود خلق‌وخو و حافظه کمک می‌کند. مصرف حبوبات همچنین احساس خستگی، تحریک‌پذیری و کم‌خونی را تسکین می‌دهد زیرا با تحریک تولید گلبول‌‌های قرمز در اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها موثر است. 

 

6. سیر
سیر خام فواید بسیاری برای سلامت جسمانی و روانی بدن دارد. مصرف آن در حالت ناشتا به تقویت ایمنی بدن و مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و با افزایش سروتونین مغز در کاهش علائم استرس و افسردگی موثر است. 
منبع: سایت سلامت