شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رادیو#اروپا

مناقشه اوکراین؛ اروپای گرسنه و آمریکای سیر

مناقشه اوکراین؛ اروپای گرسنه و آمریکای سیر

رادیو بین المللی چین نوشت: شرکت گازپروم روسیه از ۲۷ آوریل (۷ اردیبهشت) تحویل گاز به لهستان و بلغارستان را متوقف کرد. بلافاصله پس از انتشار این خبر، قیمت گاز طبیعی در اروپا ۱۷ درصد افزایش یافت و وحشت را در بین مردم بیشتر کرد.

آمریکا، حمایت متحدان اروپایی را برای افزایش تحریم‌ها علیه روسیه جلب کرده و حتی مثل یک قاتل به تحریم‌های انرژی متوسل شده است. واشنگتن با اینکه تحریم‌های بی‌سابقه‌ای وضع کرده، اما این تحریم‌ها روسیه را تحت الشعاع قرار نداد و در عوض کشورهای اروپایی در حال به دوش کشیدن بار سنگین افزایش قمیت انرژی و زیان‌های اقتصادی هستند.

بر اساس داده‌ها، ۴۰ درصد گاز طبیعی و ۲۵ درصد نفت خام مورد نیاز اتحادیه اروپا باید از روسیه وارد شود. در ماه مارس، نرخ تورم در منطقه یورو به ۷.۵ درصد رسید که بالاترین سطح در نزدیک به ۴۰ سال گذشته است و قیمت انرژی ۴۴.۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. با افزایش شدید قیمت انرژی، بسیاری از شرکت‌های اروپایی مجبور به کاهش تولید و حتی ورشکسته شده‌اند.

در حالی که اروپایی‌ها رنجها را متحمل می‌شوند، شرکت‌های انرژی ایالات متحده جشن و سرو برپا کرده‌اند. پس از کاهش واردات انرژی از روسیه، برخی از کشورهای اروپایی واردات LNG از ایالات متحده را افزایش داده‌اند تا جایگزینی برای گاز روسیه پیدا کنند. در ماه مارس، صادرات LNG آمریکا تقریباً ۱۶ درصد نسبت به ماه قبل افزایش یافت و به رکورد بالایی رسید که صادرات گاز طبیعی به اروپا بخش عمده‌ای از آن را به خود اختصاص داد و سهم اصلی روسیه را در بازار گرفت. بر همین اساس اروپا برای چهارمین ماه متوالی بزرگترین مقصد صادرات LNG آمریکا بوده است.

اروپا گرسنه است اما آمریکا سیر می‌خورد. آمریکا ضمن تضعیف روسیه، وابستگی متحدان اروپایی به واشنگتن را افزایش داده و تاحد امکان سودهای ژئوپلیتیکی و تجاری را به دست می آورد؛ این هدف واقعی ایالات متحده به عنوان آغازگر بحران اوکراین است.

۳۱۱۳۱۱