شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#قطر

مهرداد صفرپور دهکردی

بام ایران در محاصره ریزگردها

ریزگردها به ذرات بسیار کوچک و سبک با قطر کمتر از 5 میکرون بوده که در اثر فرسایش توسط باد تا مسافت بسیار طولانی جابجا شده و انتقال می یابند.

با ورود گرد و غبار و ریزگردها به کشور در چند روز گذشته، هوای اکثر استان‌ها تحت تأثیر قرار گرفته و در برخی شهرها منجر به تعطیلی مدارس شده است. در همه استان‌های آلوده به گرد و غبار، از گروه‌های خاص خواسته شده فقط در صورت نیاز از منزل خارج شوند. از ۴ دهه پیش تا کنون، پدیده گرد و خاک در مناطق وسیع از جهان از جمله نواحی جنوب غرب آسیا، آسیای مرکزی، جنوب غرب آمریکای شمالی، شمال آفریقا و … که کمربند گرد و غبار جهانی گفته می‌شود، به فراوانی دیده شده است. در گذشته اغلب استان‌هایی که بیشتر تحت تأثیر بادهای ۴۲۱ روزه قرار داشتند مانند سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی و یزد با بحران گرد و غبار روبرو بودند، اما امروزه به علت بالا بودن غلظت، فراوانی، وسعت و دوام؛ پدیده گرد و غبار به یک بحران ملی، منطقه‌ای و بین المللی تبدیل شده است. در دهه گذشته این پدیده تقریباً تمام استان‌های کشور را تحت تأثیر قرار داده و آسیب های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی متعددی را باعث شده است.

در مورد آلودگی هوا اصل مهمی وجود دارد؛ آلودگی هوا را باید از منبع کنترل نمود و با آن مقابله نمائیم و این اصل در مورد ریزگردها و ذرات گرد و غبار نیز صادق می‌باشد زیرا هنگامی که این ریزگردها وارد هوا شد دیگر نمی‌توان با آن مقابله کرد، بنابراین باید کانون‌های اصلی ریزگردها را شناسایی و کنترل کنیم. روش‌های زیادی برای جلوگیری از ورود ذرات گرد وغبار در دنیا متداول است که همه ی آنها برای تثبیت خاک انجام می‌شوند. مالچ پاشی و کاشت گیاه روش‌های مناسبی برای جلوگیری از ذرات گرد و غبار به هوا هستند. علاوه بر این با استفاده از مواد نفتی و پلیمری هم می‌توان خاک را تثبیت و از پخش آن به هوا جلوگیری کرد

در حال حاضر ورود ریزگرد و گرد و غبار باعث شده که هوای شهرکرد نیز در وضعیت هشدار قرار گیرد.