در روزی که خیلی‌ها به تصور عید و تعطیلی تن به جاده زده بودند، اعلام شد که از عید خبری نیست، پس قاعدتا تعطیلی نیز در کار نیست. غافلگیری یکشنبه شب در بازار ارز و سکه امروز هم معلوم بود. عده‌ای از صرافی‌ها و سکه‌فروشان که بسته بودند، پس معلوم بود جزء دل به جاده‌زدگان دیروز بودند که غافلگیر شدند.

اما فقط غایبان بازار غافلگیر نشده بودند آن‌هایی هم که در روز دوشنبه در بازار حاضر بودند از این سورپرایز بی‌نصیب نشدند. آن‌ها به تصور اینکه عید است و تعطیل، در معاملات فردایی پوزیشن خرید گرفتند، وقتی ماه رویت نشد و بازار باز ماند خریدارهای فردایی دچار زیان شدند. چون معاملات دوشنبه بلوکه شد و قیمت نقدی پایینتر از فردایی ماند. معامله‌گرانی که فردایی خرید کرده بودند تصور می‌کردند در این هفته چهارشنبه و پنجشنبه را دارند و این دو روز تعطیلی به نفع آن‌ها می‌شود که بتوانند در قیمت‌های بالاتری بفروشند.

 اما وقتی بازار تعطیل نشد چون بسیاری به هوای تعطیلی ، کنار کشیده بودند،تقاضایی وجود نداشت. دوم اینکه بازار تا شنبه به خاطر تغییر ترتیب تعطیلات به استراحت می‌رود و خریداران فردایی در کل نیمه دوم هفته مالدارند. برای همین هم که در بازار با وجود اینکه خبری نبود شایعه می‌شد که دلار نیست یا سکه نیست و حتی قیمت‌های پرت برای دلار می‌دادند که تا یک حدودی ذهنیت افزایشی در بازار را تقویت کنند. از حال و هوای بازار مشخص بود این حرف‌ها پشتوانه ندارد و بیشتر ترفند است از طرف آن‌هایی که در جناح افزایشی بازارند. البته جناح کاهشی هم بیکار ننشست. آن‌ها نیز تلاش کردند این گمانه را تقویت کنند که بازار ارز و سکه تا یک کف نزند وارد فاز صعود نمی‌شود.

در بازار به اینگونه تحلیل‌ها چپ‌زنی می‌گویند. تحلیلی که هدفش دور کردن خریدار از بازار است. حالا چرا باید خریدار از بازار دور شود؟ جواب این بود که امکان دارد گروهی که این گمانه را دنبال می‌کنند از عوامل بازارساز باشند، یا کسانی باشند که روی ریال هستند و می‌خواهند در کف، خرید کنند، نیت هرچی باشند این‌ها جناح چپ بازارند که در مقابل جناح افزایشی یا راست بازار قد علم می‌کنند.

نکته‌های بازار دوشنبه:

نکته اول افزایش قیمت دلار و یورو از طرف بازارساز بود، نرخ یورو 300 و دلار بر روی تابلو صرافی ملی 200 تومان افزایش داشت. با این افزایش، دلار رسمی 25 هزار و 816 تومان شد که به گفته معامله‌گران نزدیک شدن دلار رسمی به کانال 26 ، اگر رکب بازارساز برای روزهای تعطیل نباشد، می‌تواند دلار هرات را به سمت کانال 28 ببرد.

نکته دوم این بود که اخبار منفی توافق هسته‌ای بیشتر از اخبار مثبت دست به دست می‌شد که مهمترینش خبر رویترز بود. رویترز به نقل از منابع آگاه گفته  مقامات غربی تا حد زیادی امید خودشان را برای احیای توافق هسته‌ای ایران از دست داده‌اند.