شهرخبر

کمک به دیگران باعث ایجاد ترشح هورمون شادی می‌شود

کمک به دیگران باعث ایجاد حس شادی بیشتر می شود

محققان می گویند کمک به دیگران می تواند با افزایش سن موجب ایجاد حس خوشحالی و شادی بیشتر در فرد شود.

به گزارش مشرق به نقل از هلث لاین، به گفته محققان، کمک به دیگران به ترشح هورمون تقویت کننده خلق و خوی معروف به اکسی توسین کمک می‌کند. قبلاً تصور می‌شد که این ماده شیمیایی عمدتاً در افراد جوان‌تر ترشح می‌شود.

محققان می‌گویند انجام دادن کاری برای دیگران می‌تواند شامل کارهای خیریه یا حتی سلام کردن ساده به مردم در فروشگاه‌ها، آسانسورها و سایر مکان‌های عمومی باشد.

مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به امور خیریه کمک می‌کنند و برای دیگران کاری انجام می‌دهند، شاهد افزایش تولید هورمون اکسی توسین هستند، هورمونی که باعث افزایش خلق و خوی می‌شود که مدت‌ها تصور می‌شد در افراد پیر کاهش می‌یابد.

در این مطالعه حدود ۱۰۰ نفر در رده سنی ۱۸ تا ۹۹ سال شرکت داشتند که ویدئویی در مورد پسر کوچک مبتلا به سرطان به اشتراک گذاشتند. سپس محققان سطح اکسی توسین را در خون شرکت کنندگان قبل و بعد از دیدن فیلم مقایسه کردند.

سپس به شرکت کنندگان این امکان داده شد تا به خیریه سرطان در این فیلم کمک مالی کنند. نتایج نشان داد کسانی که بیشترین هورمون را آزاد می‌کنند به احتمال زیاد کمک بیشتری هم می‌کنند. بسیاری از آن شرکت کنندگان افراد مسن‌تر بودند.

«پل زاک»، نویسنده مطالعه از دانشگاه کلرمونت در کالیفرنیا، گفت: «این مطالعه اولین بار است که ارتباط و افزایش اکسی توسین در افراد مسن را نشان می‌دهد. آنچه شگفت‌انگیز بود قدرت رابطه بین انجام کارهای خوب و ترشح اکسی توسین بیشتر بود.»

مدت‌هاست که مشخص شده است این هورمون در سنین پایین‌تر باعث افزایش تولید در رفتارهای اجتماعی می‌شود. محققان می‌خواستند ببیند که آیا می‌تواند در مورد افراد مسن نیز چنین باشد.

از آنجایی که اکسی توسین با تولیدمثل مرتبط است، مدت‌ها پیش فرض بر این بود که با افزایش سن، تولید آن کاهش می‌یابد. اما حال به نظر می‌رسد اینطور نیست.

محققان آن را به عنوان یک خبر خوب و به طور بالقوه راهی برای بهبود زندگی ما هم از نظر جسمی و هم از نظر ذهنی با افزایش سن می‌دانند.

منبع: مهر