شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#عربستان سعودی#هلال احمر

اعلام اسامی واکسن‌های مورد تایید برای سفر زائران ایرانی به مناسک حج | چه کسانی نمی‌توانند به حج اعزام شوند؟

 معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از اعلام فهرست واکسن‌های مورد تایید عربستان سعودی برای ورود زائران به این کشور در ایام مناسک حج تمتع خبر داد.

واکسن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، طاهر درودی با بیان اینکه عربستان فهرستی از واکسن‌های مورد نظرش را اعلام کرده که حجاج برای ورود به این کشور باید تزریق کرده باشند، گفت: واکسن‌هایی مانند سینوفارم، آسترازنکا و اسپوتنیک که مورد تایید عربستان بوده و در ایران هم برای افراد استفاده شدند، ‌جزو این فهرست است؛ ‌حجاج باید حداقل دو دز واکسن تزریق کرده باشند.

او اضافه کرد:‌ البته پیشنهاد وزارت بهداشت کشورمان تزریق سه دز واکسن کرونا است که ایمنی بیشتری وجود داشته باشد و داشتن کارت دیجیتال واکسن کرونا برای زائران ضروری است.

وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر این که وضعیت دیگر زائران که این سه واکسن را تزریق نکرده‌اند، چطور می شود؟ ‌گفت: وزارت بهداشت در حال تنظیم شیوه‌نامه ورود دیگر افرادی است که واکسن های اعلام شده را تزریق نکرده‌اند و بزودی اطلاعات آن اعلام می‌شود.

درودی با بیان این که تزریق واکسن، تنها  مورد پروتکل شیوه‌نامه کرونا برای ورود به عربستان نیست، گفت: تمام زائران موظف به در دست داشتن جواب منفی Pcr منفی هستند و باید به جز تزریق کرونا، هنگام ورود به عربستان در سلامت کامل باشند. البته وزارت بهداشت عربستان به صورت مرتب پروتکل‌ها را به روز می کند و ممکن است تا زمان حج تغییراتی در این شیوه نامه انجام شود.

وی در مورد واکسن مننژیت زائران ایرانی برای ورود به عربستان گفت: به دلیل اینکه دو سال است زائران ایرانی به حج نرفتند و مدت زمان نگهداری این واکسن نیز محدود است، در حال رایزنی برای خریداری واکسن برای حجاج  از تولیدکنندگان خارجی هستیم و بزودی دزهای مورد نیاز وارد کشور می‌شود و روند واکسناسیون مننژیت را برای زائران اعلام می کنیم.

درودی با اشاره به تاخیر سعودی برای اعلام زمان ارسال دارو برای حج تمتع امسال گفت: در دوره‌های قبل در این روزها داروهای مورد نیاز زائران ارسال شده بود؛ اما هنوز از سوی سعودی‌ها شرایط مشخص نشده که باید دارو از ایران تهیه یا از عربستان خریداری شود و یا این که بخشی از آن باید از داخل کشور و برخی دیگر از کشور عربستان خریداری شود.

وی تعداد احتمالی کادر درمان اعزامی از سوی ایران را بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر اعلام کرد و افزود: بزودی پس اعلام اسامی زائران، زمان تزریق واکسن و معاینه زائران از سوی سازمان هلال  احمر اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، ‌ بر اساس تازه ترین اعلام رسمی وزارت حج و عمره عربستان، تعداد اختصاص یافته به جمهوری اسلامی ایران در حج امسال ۳۹ هزار و ۶۳۵ نفر است. تعداد یاد شده شامل حجاج و عوامل اجرایی هستند.