شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#بانک مرکزی#پاکستان

ریاض و اسلام آباد درباره تمدید سپرده عربستان در بانک مرکزی پاکستان گفت وگو می‌کنند

ریاض و اسلام آباد درباره تمدید سپرده عربستان در بانک مرکزی پاکستان گفت وگو می‌کنند

ریاض و اسلام آباد درباره امکان حمایت از سپرده عربستان در بانک مرکزی پاکستان از طریق تمدید مدت زمان آن یا از طریق دیگر گزینه‌ها گفت وگو می کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، در بیانیه مشترک ولیعهد عربستان و نخست وزیر پاکستان که امروز (یکشنبه) توسط خبرگزاری رسمی عربستان (واس) منتشر شد، آمده است که دو کشور در مورد امکان حمایت از سپرده عربستان در بانک مرکزی پاکستان به ارزش سه میلیارد دلار از طریق تمدید مدت زمان آن یا از طریق دیگر گزینه ها گفتگو خواهند کرد.

عربستان سعودی برای کمک به تقویت ذخایر ارزی خود، در سال گذشته میلادی سه میلیارد دلار در بانک مرکزی پاکستان سپرده گذاری کرد.

بر اساس اعلام کارشناسان اقتصادی، پاکستان با کسری حساب جاری و کاهش ذخایر خارجی که به ۱۰.۸ میلیارد دلار می رسد، به شدت به تامین مالی خارجی نیاز دارد.

خبرگزاری عربستان اضافه کرد که پاکستان همچنین از تصمیم ریاض برای تمدید توافقنامه تامین مالی صادرات محصولات نفت خام و مشتقات آن استقبال می کند.

این بیانیه پس از سفر «محمد شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان به عربستان و دیدار وی با «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور صادر شد.

دو طرف در این دیدار همچنین بر تعمیق و افزایش سرعت همکاری‌های سرمایه‌گذاری بین دو کشور، آماده سازی زمینه مشارکت‌ها و تکمیل ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری بین بخش‌های خصوصی دو کشور توافق کردند و همچنین بر افزایش تلاش‌های هماهنگ برای توسعه فضای سرمایه‌گذاری پویا در دو کشور و حمایت از تعدادی از بخش های سرمایه گذاری مورد علاقه مشترک توافق کردند.  

دو طرف در عین حال بر اهمیت تقویت و توسعه همکاری‌ها در بخش‌های صنعتی و معدنی همسو با منافع استراتژیک مطابق با چشم‌انداز رهبری دو کشور با هدف تقویت همکاری‌ها تاکید کردند.

در زمینه انرژی، طرف پاکستانی از تصمیم عربستان برای تمدید قرارداد تامین مالی صادرات فرآورده‌های نفت خام و مشتقات نفتی استقبال کرد و طرفین توافق کردند که درباره راه‌های همکاری مشترک در تعدادی از زمینه‌ها از جمله استفاده‌های مبتکرانه از هیدروکربن‌ها و انرژی برق و فناوری های پاک برای منابع هیدروکربنی و کار بر روی بهره وری انرژی و محصولات بخش انرژی و زنجیره کمک مرتبط با آنها و کار بر روی پروژه های انرژی تجدید پذیر و توسعه پروژه هایی از این دست، گفت و گو کنند.

در بعد سیاسی نیز دو طرف در خصوص مسائل و موضوعات مورد علاقه مشترک در عرصه های منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کردند و بر اهمیت ادامه کار برای هماهنگی مواضع خود در جهت تامین منافع و اولویت دادن به آنها تاکید کردند.

دو طرف همچنین از تصمیم رئیس جمهور [مستعفی و فراری] یمن مبنی بر تشکیل شورای رهبری ریاست جمهوری برای تکمیل اجرای وظایف مرحله انتقالی و تفویض اختیارات کامل به آن استقبال کردند.

اسلام آباد و ریاض در مورد تحولات فلسطین نیز گفت وگو کردند و بر اهمیت حفظ جایگاه و اسلامی بودن قدس شریف و دستیابی به صلح جامع و عادلانه مطابق با قطعنامه های مربوطه بین المللی و ابتکار صلح عربی، به نحوی که حق مردم فلسطین را برای ایجاد کشور مستقل خود در مرزهای ۱۹۶۷ با پایتختی اورشلیم شرقی تضمین کند، تاکید کردند.

در خصوص موضوع سوریه نیز، دو طرف بر اهمیت دستیابی به یک راه حل سیاسی برای حل بحران سوریه که به خواسته های مردم سوریه و حفظ وحدت و تمامیت ارضی این کشور کمک کند و بر لزوم محدود کردن دخالت ها در سوریه که امنیت و ثبات و تمامیت ارضی و انسجام آن را تهدید می کند و همچنین بر ضرورت تلاش‌های نماینده سازمان ملل در سوریه تاکید کردند.  

ریاض و اسلام آباد همچنین بر اهمیت حمایت از ثبات و تمامیت ارضی عراق تاکید کردند.

دو طرف آخرین تحولات افغانستان را نیز مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند و بر ضرورت دستیابی به امنیت و ثبات و جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان به عنوان پناهگاه گروه های تروریستی توافق کردند.

پاکستان و عربستان همچنین بر اهمیت پیگیری و تطبیق نتایج نشست فوق‌العاده شورای وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره افغانستان با هدف حمایت از ثبات و ارائه حمایت‌های بشردوستانه به مردم افغانستان توافق کردند.

دو طرف همچنین ابراز امیدواری کردند که طرف های روسیه و اوکراین به راه حلی سیاسی برای پایان دادن به بحران اوکراین و تحقق امنیت و ثبات و کاهش پیامدهای منفی آن در سطوح منطقه ای و بین المللی دست یابند.

«محمد شهباز شریف» نخست وزیر پاکستان پنجشنبه گذشته در اولین سفر خارجی خود پس از انتخاب به این سمت وارد عربستان شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.  

 نخست وزیر پاکستان در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور، چشم‌انداز همکاری‌های دو جانبه، فرصت‌های توسعه و سرمایه‌گذاری در زمینه‌های مختلف و مسائل منطقه‌ای و بین المللی و تعدادی از موضوعات مورد علاقه دو طرف، بحث و تبادل نظر کرد.  

انتهای پیام/