شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرسپولیس#استقلال#فوتبالی#شبیه

اصغر طالب نسب: با شلوغ کاری در آکادمی نمی توان استعدادیابی کرد

قهرمانی استقلال را به هواداران تبریک می گویم/آقای آجورلو از فاجعه درون باشگاه خبر دارید؟/ پرسپولیس تیمی نیست که به استقلال برسد

بازیکن اسبق استقلال گفت: متاسفانه صحنه‌هایی را در حین تست گیری از متقاضیان عضویت در آکادمی استقلال دیدم که بیشتر از هر چیز به فاجعه فوتبالی شبیه بود تا انتخاب بازیکن.

 قهرمانی استقلال را به هواداران تبریک می گویم/آقای آجورلو از فاجعه درون باشگاه خبر دارید؟/ پرسپولیس تیمی نیست که به استقلال برسد
خبرورزشی -

اصغر طالب نسب، بازیکن اسبق تیم‌های استقلال و سپاهان در آستانه دیدار این دو تیم پیش از پرداختن به این دیدار، از مشاهداتش در ورزشگاه امام رضا(محل تست گیری آکادمی استقلال از بازیکنان رده پایه) اظهاراتی را مطرح کرد.

درباره دیدار تیم های سابق‎تان در ورزشگاه نقش جهان چه صحبتی دارید؟

اجازه می خواهم پیش از پرداختن به این بازی از مشاهداتم در ورزشگاه امام رضا و در محل تست گیری بازیکنان رده پایه آکادمی استقلال صحبت کنم. دیروز به این مجموعه رفته بودم و چیزهایی را از نزدیک دیدم که واقعاً باعث تاسف بود.

چطور؟

تمام سکوهای ورزشگاه گوش تا گوش پر از بچه های کم سن سال بود که شاید جمعیت آنها به بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر می رسید. اولا که مرا هم راه نمی دادند، بعد باید بگویم که آخر این چه سبک تست گیری است؟ چرا نباید این بچه‌ها با شکل و برنامه بهتری برای تست گرفتن در محل آکادمی حضور پیدا کنند؟ فقط می توانم بگویم متاسفم.

 قهرمانی استقلال را به هواداران تبریک می گویم/آقای آجورلو از فاجعه درون باشگاه خبر دارید؟/ پرسپولیس تیمی نیست که به استقلال برسد
حضور پرتعداد متقاضیان شرکت در تست آکادمی باشگاه استقلال در یک نوبت

اما در یکی دو روز گذشته خیلی ها بابت این شور و هیاهو ابراز خوشحالی کرده‌اند؟

این که خوشحالی ندارد، گریه دارد! 400 نفر بازیکن رده پایه به استادیوم بیایند، بعد هر کدام از آنها را ظرف ۳ تا ۴ دقیقه بازی بدهند و در نهایت از بین این همه ۲۰ نفر را انتخاب کنند و به بقیه جواب رد بدهند؟ این یعنی بازی با سرنوشت یک فوتبالیست نوجوان. این روش باعث نابودی آنها می‌شود. حتی باعث نابودی آینده‌شان می‌شود. تعجب من از مدیریت باشگاه است.

مدیریت باشگاه در این زمینه چه نقشی دارد که شما ای وضعیت را از چشم مدیریت می بینید؟

مگر آقای آجرلو غیر از کار در باشگاه استقلال شغل دیگری هم دارد؟ حالا ما می‌گوییم ۷۰ تا 80 درصد وقتش را تیم بزرگسالان گرفته اما نباید در 20 درصد باقیمانده ساز و کار درستی برای انتخاب بازیکنان رده پایه در نظر بگیرند؟ ما مثلاً او را به عنوان یک مدیر کاربلد می شناسیم. کاش یک نفر در این باره به او اطلاع بدهد. شاید اصلا خبر ندارد.

پیشنهاد شما چیست؟

با کدام دقت می توان از این تعداد بازیکن در یک زمان کوتاه صبح تا ظهر یا ظهر تا عصر تست گرفت؟ بازیکن باید لااقل دو، سه روز در تمرینات شرکت کند تا توانایی ها و استعدادهایش مشخص شود. اصلاً چرا باید ۴۰۰ نفر در روز یک جا جمع شوند ؟این شکل تست گیری حتی برای خود تست گیرنده ها هم سخت است. شما وقتی ۴۰ تا بازیکن را تست بگیرید دیگر برای نفرات پنجاهم و شصتم انرژی ندارید که آنها را با دقت زیر نظر بگیرید. حالا شما فرض کنید نفر پنجاه و هشتم یک استعداد فوق العاده باشد و از دیدتان پنهان بماند! تکلیف چیست که  در نوبت‌های آخر به او فرصت رسیده! این روش غلط است.

 قهرمانی استقلال را به هواداران تبریک می گویم/آقای آجورلو از فاجعه درون باشگاه خبر دارید؟/ پرسپولیس تیمی نیست که به استقلال برسد

راهکار شما چیست؟

معمولا در چهار یا پنج شهر اصلی کشور مراکز استعدادیابی در نظر می گیرند تا از شهرها و استان های نزدیک استعدادهای فوتبالی آزمایش شوند. بعد از بین آنها تعداد کمتری که واقعاً استعداد دارند به آکادمی تهران منتقل می شوند و اینجا دوباره تست می دهند تا از بین بهترین ها بااستعدادترین ها انختاب شوند. در این شرایط هم اصطکاک برای خانواده‌ها کمتر می شود، هم برای خود نوجوانان. باور کنید از دیدن چهره مادران و پدران این بچه ها که همگی مثل خواهران و برادران من هستند غصه می خوردم.

چرا؟

این فاجعه است. شما فرزندتان را از کردستان یا از جنوب به تهران بیاورید، بعد در عرض ۳ دقیقه به او بگویند تو فوتبالیست نیستی. آنها را می دیدم که غمگین و سرخورده از ورزشگاه خارج می شدند. ممکن است این طرز برخورد با یک نوجوان باعث نابودی آینده اش شود. این شکل کار اصلاً درست نیست. حالا کاری ندارم کسی که تست می گیرد با چه چشمی نگاه می کند و آیا اصلاً در جایگاه درستی قرار گرفته یا نه. ولی حرف کلی این است که با شلوغ کاری و راهپیمایی راه انداختن در ورزشگاه امام رضا نمی توان ادعا کرد که داریم کار می‌کنیم.

درباره انتصاب‌های اخیر در تیم‌های پایه صحبتی دارید؟

نمی خواهم وارد ریز مسائل بشوم. همه چیز تقریبا مشخص است. فقط میتوانم تاسف بخورم که از یک چنین پتانسیل بالایی برای استقلال یا پرسپولیس که هرکدامشان ۱۰ میلیون نفر هوادار دارند می توان به شرایط بهتری بهره برد. سال گذشته مهرانپور(مدیر قبلی آکادمی) به من پیشنهاد کرد با باشگاه همکاری کنم ولی نرفتم چون می دانستم چه فاجعه ای در آنجا وجود دارد. چندی قبل با یکی دیگر از فوتبالی ها که در تهران آموزشگاه فوتبال داشت همکاری می کردم و به او پیشنهاد دادم یک مجوز برای استعدادیابی به من بدهد تا راهی شهرستانها شوم و بازیکن ببینم به من گفت اول فلان قدر پول بریز به حسابم تا مجوز بدهم.

درباره بازی استقلال با سپاهان صحبت می کنید؟

من قبلاً هم گفته ام استقلال همین حالا هم قهرمان شده و دوباره هم تایید می‌کنم که لیگ برای استقلال به عنوان تیم قهرمان تمام شده و رفته. بعید می دانم مشکلی در این مسیر پیش بیاید. مگر اینکه خود استقلال به خودش ضربه بزند. من حتی معتقدم مساوی و شاید باخت استقلال در اصفهان هم نمی‌تواند قهرمانی‌اش را به خطر بیندازد.

چرا چنین ‌پیش بینی می‌کنید؟

چون پرسپولیس تیمی نیست که بتواند بیشتر از این امتیاز بگیرد. استقلال حتی اگر در سه بازی اولش هم سه مساوی بگیرد و ۶ امتیاز از دست بدهد، باز هم قهرمان می شود. من از همین حالا قهرمانی استقلال را به هواداران تبریک می‌گویم.