شهر خبر

رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛

گرانی دارو را قبول نداریم/ مشکل ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

گرانی دارو را قبول نداریم/ مشکل ارز ترجیحی تجهیزات پزشکی

رئیس سازمان غذا و دارو، در نشست خبری آنلاین، به تشریح وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام دارایی، روز شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد، در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت بازار دارویی کشور پرداخت و در ادامه پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

رئیس سازمان غذا و دارو، در ابتدا با اشاره به موضوع گرانی دارو که در چند ماه گذشته سر تیتر رسانه‌ها شده است، گفت: افزایش قیمت چند قلم را نمی‌توان به کل بازار دارویی کشور تعمیم داد. زیرا، این افزایش قیمت شاید مشمول ۵ درصد بازار دارویی کشور باشد.

دارایی به پوشش بیمه‌ای ۲۵۰ قلم دارو اشاره کرد و افزود: این ۲۵۰ قلم دارو، شامل داروهایی است که سال گذشته دچار تغییر قیمت شده اند.

وی به موضوع صادرات دارو اشاره کرد و گفت: با سندیکاها تفاهم نامه‌هایی امضا کرده ایم تا شرایط صادرات دارو تسهیل شود.

دارایی ادامه داد: برای صادرات دارو یک خط ویژه ایجاد کرده ایم تا بتوان راه را برای گسترش بازار دارویی ایران در سایر کشورها هموار ساخت.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد: اگر نتوانیم راه را برای صادرات دارو باز کنیم، تولیدات داخلی بعد از مدتی متوقف خواهد شد. مثل تولید واکسن‌های کرونا که یکی از اهداف، توسعه صادرات واکسن بوده است.

دارایی به وضعیت تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: در موضوع تجهیزات پزشکی، گرفتار ارز ترجیحی هستیم.

وی ادامه داد: در تخصیص ارز ترجیحی به تجهیزات پزشکی، سهمیه ویژه نداریم و بر اساس نیازسنجی معاونت‌های درمان و توسعه وزارت بهداشت، ارز مورد نیاز به تأمین تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان غذا و دارو به سامانه تی تک اشاره کرد و گفت: کنترل و نظارت بر مصرف بهینه کالاهای سلامت محور، با توسعه زیرساخت‌های سامانه تی تک اتفاق می‌افتد.