شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#عربستان#سعد حریری#نتایج#منابع

عربستان در انتخابات لبنان چه خوابی برای سعد حریری دیده است؟

عربستان در انتخابات لبنان چه خوابی برای سعد حریری دیده است؟

برخی منابع آگاه لبنانی گزارش دادند که عربستان برای رسیدن به نتایج مورد نظر خود در انتخابات پارلمانی لبنان ممکن است درخواستی از سعد حریری داشته باشد که البته بیشتر در قالب تهدید و هشدار است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در بحبوحه اوضاع آشفته سنی‌های لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور برخی منابع گزارش می‌دهند که «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان کمپینی علیه «فواد سنیوره» نخست‌وزیر اسبق این کشور که اکنون در صدد پر کردن جای خالی حریری برای مولفه اهل سنت است به راه انداخته و همین مسئله موجب می‌شود تا موقعیت فهرست مورد حمایت سنیوره در منطقه دوم بیروت و سایر حوزه‌ها در معرض تهدید قرار بگیرد.

در عین حال منابع آگاه دیگر گزارش می‌دهند واقعیت این است که سنیوره بعد از شکست در تشکیل هسته یک فراکسیون پارلمانی که بتواند جایگزین جریان المستقبل شود عمیقا نگران است، زیرا متوجه شده که حتی در سایه حمایت‌های عربستان سعودی نیز سنی‌های لبنان او را هرگز را نخواهند پذیرفت و او نمی‌تواند جایگزین سعد حریری شود. در واقع سنیوره نگران است که سنی‌های لبنان برای در انزوا قرار دادن وی انتخابات را تحریم کنند.

از آنجایی که آرای سنی‌های لبنان می‌تواند سرنوشت نامزدهای انتخاباتی در حوزه‌های مختلف به ویژه بیروت را تحت تاثیر قرار بدهد و به احتمال زیاد فهرست‌های تحت حمایت فواد سنیوره نیز نمی‌توانند به نتیجه مورد نظر خود در انتخابات برسند، موقعیت مولفه اهل سنت در پارلمان آینده به خطر می‌افتد. این در حالی است که سنیوره معتقد است افزایش مشارکت سنی‌های لبنان در انتخابات تنها راه نجات وی است و به همین دلیل فشار زیادی برای حضور مولفه اهل سنت پای صندوق‌های رای وارد می‌آورد.

اما فضای انتخاباتی در میان مولفه اهل سنت و همچنین نظرسنجی‌ها طی دو هفته گذشته نشان می‌دهد که تغییر محسوسی در رویکرد سنی‌های لبنان نسبت به انتخابات به وجود نیامده است. با وجود اینکه با بازگشت «ولید البخاری» سفیر عربستان به بیروت انگیزه انتخاباتی جدیدی در میان سنی‌ها به وجود آمد اما این مسئله برای نجات سنیوره کافی نیست؛ چرا که پیامدهای کناره گیری سعد حریری و جریان المستقبل از انتخابات همچنان گریبانگیر مولفه اهل سنت و همچنین شخص فواد سنیوره بوده و موقعیت او را در انتخابات تحت تاثیر قرار می‌دهد. به ویژه اگر سنیوره بخواهد جای حریری را بگیرد و یا این که علیه او قیام کند با واکنش سختی از جانب سنی‌ها مواجه خواهد شد.

در این شرایط فواد سنیوره در حالی که امید زیادی به مداخله عربستان سعودی در انتخابات لبنان و همچنین حمایت مقامات و سفیر سعودی از وی بسته بود اما اعتراف می‌کند که نمی‌تواند اوضاع را به نفع خود تغییر دهد. به گفته محافل نزدیک به سنیوره بزرگترین معضل پیش روی وی در انتخابات لبنان و عدم تمایل سنی‌ها برای رای دادن به وی، به علاقه آنها به سعد حریری برنمی‌گردد؛ بلکه مربوط به نفرت مولفه اهل سنت لبنان از سنیوره است.

این محافل که با کار دستگاه‌های انتخاباتی لبنان آشنا هستند گزارش می‌دهند که طبق نظرسنجی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد آرای سنی‌ها در انتخابات از 8 هزار تا 10 هزار رای فراتر نخواهد رفت. حتی افرادی که اکنون در کمپین‌های انتخاباتی سنی‌ها کار می‌کنند با انگیزه پول در این زمینه فعال هستند و خودشان را موظف به رای دادن نمی‌دانند.

از طرف دیگر منابع آگاه گزارش دادند که این فضای انتخاباتی سنی‌های لبنان توسط شخصیت‌های نزدیک به عربستان، به سفیر سعودی در بیروت اطلاع داده شد. آنها به ولید البخاری گفتند که ممکن است سعد حریری یک روز قبل انتخابات دست به انجام یک سخنرانی عمومی زده و از طرفدارانش بخواهد که انتخابات را تحریم کنند. اما البخاری پاسخ داده بود که حریری چه این کار را انجام بدهد چه انجام ندهد، بازنده است.

شخصیت‌های نزدیک به ریاض در لبنان اعلام کردند که اگر حریری مجدداً خواستار تحریم انتخابات شود نارضایتی عربستان از وی افزایش خواهد یافت. از طرف دیگر منابع آگاه گزارش دادند که چند روز بعد از دیدار شخصیت‌های لبنانی با سفیر عربستان، البخاری سخنان خود را به شکل واضح تری تکرار و اعلام کرد احتمال دارد عربستان از امارات بخواهد به حریری اطلاع دهد تا قبل از انتخابات بیانیه‌ای مبنی بر لزوم مشارکت گسترده طرفدارانش در انتخابات منتشر کند. اما نکته مضحک ماجرا اینجاست که طرفداران سعد حریری چند روز بعد از این سخنان ولید البخاری تصاویر نامزدهای سنی در بیروت را پاره کردند.

انتهای پیام/