شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت

رشد چشمگیر شکاف طبقاتی در دولت مدعی تدبیر

شکاف طبقاتی

دولت برآمده از ائتلاف مدعیان اصلاحات و اعتدال، موجب بدتر شدن شاخصه‌های توزیع درآمد و نابرابری شد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه ایران در این باره نوشت: نتیجه تمام سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها در شاخص‌های رفاه و توزیع درآمد خود را نشان می‌دهد، شاخص‌هایی که نشان می‌دهد توزیع درآمد درکشور چگونه انجام می‌شود و فاصله طبقاتی تا چه حد است. این درحالی است که در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ (دوره فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم) وضعیت شاخص‌های توزیع درآمد در کشور بدتـر شـده است.

طبق اطلاعات ارائه شده توسط مرکز آمار ایران‌، درحالی که دولت روحانی کار خود را با ضریب جینی ۰/۳۶۵۰ آغاز کرده بود، درسال ۱۳۹۹ این شاخص به ۰/۴۰۰۶ رسید که نشان از بدتر شدن این شاخص مهم است.

ضریب جینی یک واحد اندازه‌گیری پراکندگی آماری است که معمولاً برای سنجش میزان نابرابری در توزیع درآمد یا ثروت در یک جامعه آماری استفاده می‌شود.

هر چقدر ضریب جیبی نزدیک به عدد صفر باشد، برابری بیشتر در توزیع درآمد را نشان می‌دهد و بالعکس هر چقدر ضریب جینی نزدیک به عدد یک باشد، توزیع نابرابر درآمد را مشخص می‌کند.

در سال ۱۳۹۲ ضریب جینی ۰/۳۶۵۰ محاسبه شده است که در سال ۱۳۹۳ به ۰/۳۷۸۸ رسیده است. در سال ۱۳۹۴ این ضریب با سرعت بیشتری به سمت نابرابری حرکت می‌کند به طوری که در این سال عدد ۰/۳۸۵۱ را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۹۵ نیز ضریب جینی به ۰/۳۹۰۰ می‌رسد و در سال ۱۳۹۶ به ۰/۳۹۸۱ افزایش می‌یابد.

در میان هشت سال فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سال ۱۳۹۷ بدترین سال از نظر نابرابری است. در این سال ضریب جینی به عدد ۰/۴۰۹۳ می‌رسد.

هرچند در سال ۱۳۹۸ ضریب جینی با رسیدن به عدد ۰/۳۹۹۲ اندکی بهبود می‌یابد، اما در سال ۱۳۹۹ دوباره با یک جهش به سوی نابرابرتر شدن به ۰/۴۰۰۶ می‌رسد.

در کنار ضریب جینی به عنوان یک شاخص معتبر، سایر شاخص‌های توزیع درآمد نیز حاکی از بدتر شدن وضعیت بـرای کل اقتصاد و بخصوص اقشار کم درآمد بوده است. براساس اعلام مرکز آمار ایران‌، نسبت هزینه ۱۰ درصد ثروتمندترین به ۱۰ درصد فقیرترین به صورت قابل توجهی افزایش یافته اسـت بـه عبارت دیگر میزان هزینه ثروتمندان طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ مدام در حال افزایش بـوده اسـت کـه بـه معنای کاهش هزینه‌های دهک‌های کم درآمـد جامعه است.