شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جام جهانی#قطر#ورزشگاه#المپیک

تصاویر | ردپای ایران در موزه‌های بزرگ قطر | در طول مسابقات جام جهانی قطر بازدید از این دو مکان را از دست ندهید

قطر که به خرید آثار گران‌قیمت هنری مشهور است، موزه ورزش و المپیک را در کنار ورزشگاه خلیفه افتتاح کرد تا بار دیگر در زمینه گردشگری فرهنگی مطرح شود. این کشور میزبان موزه‌هایی وسیع و ارزشمند است که موزه هنر اسلامی یکی از معروف‌ترین آنهاست.

موزه هنر اسلامي قطر

به گزارش همشهری آنلاین، قطر موزه ورزش خود را افتتاح کرد. موزه ورزش و المپیک ۳-۲-۱ قطر با وسعت ۱۹۰۰۰ مترمربع شامل هفت گالری است که اشیایی از سراسر جهان، از جمله ایران، را در خود جای داده است. این موزه که در کنار استادیوم خلیفه در دوحه، پایتخت این کشور، قرار دارد توسط یک معمار اسپانیایی طراحی شده و یکی از بزرگترین موزه‌ها در نوع خود است.

میاسه، دختر پادشاه این کشور و رئیس موزه‌های قطر (QM) که به دلیل راه‌اندازی و نگهداری موزه‌های مطرح این کشور یکی از ۱۰۰ زن فرهنگی جهان است گفت، این موزه با توجه به عملکرد فوق العاده قطر در المپیک توکیو و درست قبل از میزبانی جام جهانی ایجاد شد تا روی فرهنگ و ورزش را به عنوان دو روی یک سکه سرمایه گذاری کند.

تصاویر | ردپای ایران در موزه بزرگ قطر | در طول مسابقات جام جهانی قطر بازدید از این دو مکان را از دست ندهید
شیخه میاسه شاهدخت قطر

گفته شده این موزه یک روایت آموزشی چند لایه ارائه می‌دهد و مجموعه‌ای جامع را با فناوری پیشرفته ترکیب کرده است. اما این تنها سایت دیدنی قطر نیست. اگر قصد حضور در بازی‌های جام جهانی را دارید، گذشته از سواحل و طبیعت صحرای این کشور، بازدید از موزه هنر اسلامی را نیز از دست ندهید.

این موزه متاثر از معماری باستانی اسلامی است اما همزمان، طراحی منحصر به فرد مدرنی از الگوهای هندسی دارد و توسط یک معمار چینی طراحی شده است. تمرکز موزه هنر بر بیش از ۱۴ قرن هنر اسلامی قرار دارد و قطر که به خرید گران‌ترین آثار هنری جهان شهرت دارد، شاهکارهای هنر اسلامی از جمله قطعات فلزکاری، سرامیک، جواهرات، نجاری، منسوجات، سکه و شیشه‌ را در این موزه گردآوری کرده است.

موزه بریتانیا، موزه متروپولیتن نیویورک، لوور، مجموعه سلطنتی مراکش، موزه هنر اسلامی مصر، و مجموعه کارتیه فرانسه، آثار هنری کمیابی را برای نمایش در این گالری ارزشمند فراهم کرده‌اند. اما آنچه شما در این موزه خواهید دید فراتر از این است؛ دو سوم جهان باستان، از اندونزی تا مراکش و ایران به اضافه کشورهایی که میزبانی جوامعی اسلامی را داشتند، مانند اسپانیا و چین و حتی جنوب ایتالیا، آثاری در این موزه دارند.

تصاویر | ردپای ایران در موزه بزرگ قطر | در طول مسابقات جام جهانی قطر بازدید از این دو مکان را از دست ندهید
نمایی از معماری موزه هنر اسلامی دوحه

جالب اینجاست که تا قرن پانزدهم، واتیکان لباس‌های پاپ را با حروف عربی گلدوزی می‌کرده و در طول قرون وسطی نیز، بر روی ورقه‌های چینی در اروپا، نقوش اسلیمی، به‌ویژه خوشنویسی کلمات محمد (با اشاره به پیامبر اسلام) و کلمه الله، نوشته شده است. برای نمایش این آثار ارزشمند و برخی دیگر از نمایش‌های موقتی- همکاری با دیگر موزه‌های جهان - بیش از ۱۰ سال زمان گذاشته شده است.

موزه هنرهای اسلامی قطر یک مرکز تحقیقاتی با کتابخانه‌ای باشکوه نیز دارد که میزبان پژوهشگران و حاوی منابع تاریخی متعددی است.