شهر خبر

کارشناس مسائل خاورمیانە در گفتگو با مهر:

سیاست سازشکارانه کشورهای عربی علت تداوم ظلم اسرائیل است

سیاست سازشکارانه کشورهای عربی علت تداوم ظلم اسرائیل است

یک کارشناس مسائل سیاسی منطقه اظهار کرد: در واقع مسئله فلسطین و قدس تنها یک مسئله ای دینی نبوده و مسئله ای انسانی و حقوق بشری است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: امروز آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است که در آن راهپیمایی‌های روز جهانی قدس در سراسر جهان برگزار می‌شود. از سال‌ها پیش تاکنون باشکوه‌ترین راهپیمایی‌ها در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود. تاکنون شخصیت‌های مختلفی در جهان اسلام مواضع خود را در قبال روز جهانی قدس اعلام کرده‌اند. در همین راستا خبرگزاری مهر گفتگویی را با « عثمان گلپی» کارشناس ارشد مسائل منطقە ترتیب داده است.

دکتر عثمان گلپی، کارشناس ارشد مسائل منطقە با تاکید بر ضرورت اعلام انزجار مسلمانان جهان از اشغالگرهای صهیونیست ها در روز قدس، گفت: در واقع مسئله فلسطین تنها مسئله دینی نیست، علیرغم اینکه قبله نخست مسلمانان است و دارای جایگاهی ویژه برای امت اسلامی است، جنبه انسانی مهمی دارددر واقع مسئله فلسطین تنها مسئله دینی نیست، علیرغم اینکه قبله نخست مسلمانان است و دارای جایگاهی ویژه برای امت اسلامی است، جنبه انسانی مهمی دارد.

وی افزود: از هر سو که به مسئلە فلسطین بنگریم باید همراه مردم ستمدیده فلسطین باشیم چە مسلمانان و چه کسانی که تنها اندیشه انسانی دارند. باید آنها هم همراه قدس و فلسطینیان باشند چون به مردمی ظلم می شود که از خاک و خانە و کاشانه خود محروم و آوارە شده اند.

عثمان گلپی گفت: آنچه رژیم صهیونیستی به مردم فلسطین روا می دارد نه در ادیان آسمانی و نه در قوانین انسانی جایی ندارد بلکه تنها یک تعریف دارد و آن هم ظلم و ستمکاری و نسل کشی و تجاوز به سرزمین و وطن مردمی مظلوم و کودکان و زنان بی دفاع است.

وی همچنین در مورد تلاش برخی کشورهای عربی و بە اصطلاح اسلامی برای عادی کردن روابط با رژیم صهونیستی گفت: در دنیای واقع ارتباط سیاسی و تجاری دولتهای جهان امری عادی است اما این ارتباط با اسرائیل اشغالگر برای کشورهای عربی و اسلامی در حالی کە مسئله فلسطین هنوز حل نشدە است و حملات ددمنشانە و ستمگری بی مثال اشغالگران علیە مردم مظلوم فلسطین هر روز بیش از پیش گسترش و شدت می یابد یک لکە ننگ تاریخی است کە هیچ گاە از دامان حکام عرب پاک نخواهد شد.

عثمان گلپی با تاکید بر اینکە کشورهای عربی علاوه بر اشتراکات دینی و انسانی با فلسطینیان، نباید راضی شوند در مقابل چشم آنها چنین اتفاقی رخ دهد و هر روز کودکان و زنان وجوانان عرب فلسطینی کە همزبان و هم مذهب آنها هستند مورد تجاوز و ظلم قرار بگیرند، افزود: از نظر من ضعف اراده و سیاست برخی کشورهای عربی تداوم ظلم اسرائیل را در پی داشته است چون آنها نه تنها پشتیبان فلسطین نیستند بلکه باری گران بر مسئله فلسطین و این ملت شدەاند.