بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان به نظر می رسد واردات خودرو به ایستگاه پایانی رسید و بالاخره بعد از نزدیک به چهار سال قرار است قفل از در واردات خودرو به کشور برداشته شود.

ممنوعیت ورود خودرو سبب شد تا قیمت خودروهای وارداتی در بازار قله های جدیدی را فتح کند. رشد قیمت ارز نیز سبب دوپینگ قیمت وارداتی ها در بازار شد. بلند شدن سقف قیمت در بازار به نوعی روی قیمت محصولات مونتاژی و داخلی نیز تاثیر منفی گذاشت و سبب شد تا در مجموع قیمت خودرو در بازار روند صعودی به خود بگیرد. البته نباید از اصرار سیاست گذار برای تداوم حضور در پروسه قیمت گذاری محصولات تولیدی شرکت های خودروساز و همچنین کاهش عرضه توسط خودروسازان به عنوان دو آیتم اثرگذار روی رشد قیمت خودرو گذشت.

اما حالا که مجمع تشخیص مصلحت نظام به نوعی با ازاد سازی مشروط واردات خودرو به کشور موافقت کرده قیمت ها در بازار چه سمت و سویی پیدا خواهد کرد؟ واکنش فروشندگان و دست اندرکاران بازار به این خبر چیست؟

بی تردید انتشار این خبر تاثیر مثبتی روی قیمت خودروهای وارداتی حاضر در بازار می گذارد و جلوی روند صعودی نمودار قیمت ها را خواهد گرفت. بخشی از فروشندگان نیز به صورت هیجانی با موضوع بر خورد کرده و حاضر هستند تا هر چه زودتر با عرضه خودروی در اختیار خود در بازار برای آن مشتری پیدا کنند. افت قیمت خودروهای وارداتی می تواند تا حدی فیتیله قیمت خودروهای مونتاژی و محصولات داخلی را پایین بکشد .

اما به نظر می رسد این فضای هیجانی ادامه دار نباشد و به فاصله کوتاهی جای خود را به رکود در بازار دهد. زیرا در این شرایط خریداران از حضور در بازار امنتاع می کنند و فروشندگان نیز منتظر ترجیح می دهند تا با فروکش کردن غبارهای ناشی از خبر واردات خودرو نسبت به رصد بازار اقدام کنند. خیمه سنگین رکود بر بازار با توجه به مسیر پیش رو تا ورود خودروهای جدید به بازار پیش بینی می شود. همان طور که ذکر شد نرخ ارز تاثیر مستقیمی روی قیمت خودرو دارد چنانچه دامنه نوسانات ارزی بار دیگر شدت بگیرد این احتمال وجود دارد که قیمت خودرو روی کاغذ صعودی شود.

البته از یاد نبریم که مخابره اخبار جدید از وین درباره مذاکرات احیای برجام نیز می تواند هیجان مضاعفی به بازار تزریق کنند اما همانند خبر آزادسازی مشروط واردات چندی بعدی رکود در بازار خودرو را تشدید می کند.