سرشماری و شناسایی مهاجران افغان در دستور کار قرار گرفت

احمد  وحیدی  روز پنجشنبه در حاشیه نشست کمیسیون ساماندهی اتباع و  مهاجرین  خارجی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: بعد از فجایعی که آمریکا در افغانستان به بار آورد و مشکلات فروانی که برای مردم این کشور ایجاد کرد و حکومت جدیدی که شکل گرفت، ما با حجم گسترده‌ای از مهاجرت مردم افغان به سمت مرزهای کشورمان روبرو شدیم. 

وزیر کشو ر ادامه داد: مردم افغانستان در پی این اتفاق با مشکلات فراوان روبرو شدند که از ترس برخی از آنها به ناچار به سمت مرزهای ایران آمدند و جمهوری اسلامی را نقطه امنی برای خود می دانستند و تلاش کردند تا خود را به جای امن برسانند؛ از طرفی برخی به لحاظ اقتصادی دچار فروپاشی شدند و همه دارایی‌های خود را دست رفته دیدند و ما با موج زیادی از حرکت مردم افغانستان به مرزهای ایران روبرو شدیم.

وحیدی اضافه کرد: از مردم افغانستان درخواست کردیم وارد ایران نشوند و در داخل مرزهای کشور خود باشند و اگر کمک‌هایی لازم است که انجام شود، حال از طرف دولت‌های همسایه یا نهادهای بین‌المللی در خارج از مرزها به آنها رسانده شود اما گروه‌های زیادی از مردم افغانستان وارد مرز ایران شدند و ما به لحاظ مسائل انسانی نمی‌توانستیم و حتی در آموزه های ما نیست که برخوردهای تند داشته باشیم.

وزیر کشور به  تلاش رسانه‌های مغرض با ایجاد صحنه‌های ساختگی و نادرست علیه کشورمان بعد از فجایع آمریکا در افغانستان اشاره و تصریح کرد که این صحنه‌ها و گزارش‌ها جعلی و ساختگی است و تلاش کردند و می‌کنند که فضای نامناسبی را ایجاد کنند اما باوجود رفتارهای مغرضانه آغوش ملت ایران برای پذیرش پناهندگان و مهاجرانی که دچار مشکلات فراوان شدند باز بود.

وحیدی یکی از مشکلات اخیر ورود اتباع افغان به ایران را شناسایی آنها بیان کرد و گفت: مسأله کنونی شناسانی مهاجران افغان به داخل مرزهای ایران است که این اقدام بسیار مهمی محسوب می‌شود؛ به ویژه اینکه جمهوری اسلامی ایران راهبرد و استراتژی‌ها و برنامه هایی درباره مسایل مختلف اقتصادی دارد که نشناختن آنها هم برای ما و هم برای مهاجران افغان مشکل ایجاد می‌کند.

وحیدی با بیان نمونه‌ایی از این مسایل گفت: در برخی از استان‌ها با در نظر گرفتن جمعیت سهمیه آرد توزیع می‌شود، وقتی مهاجران افغان با جمعیت زیاد در استانی مستقر می‌شوند سهمیه آرد یا سوخت غیر متناسب با آن ظرفیت واقعی شناخته شده استان است. 

سرشماری و شناسایی مهاجران افغان در دستور کار قرار گرفت

وزیر کشور در پی موج اخیر ورود مهاجران افغان به کشور اعلام کرد که ضرورت دارد تا شناسایی گسترده‌ای از همه مهاجران افغانی به ایران داشته باشیم زیرا برخی با روادید وارد شدند، اما ممکن است باطل شده باشد و با ابطال آن همچنان در ایران باشند. برخی در کشور مشغول کار شدند و مجاز هستند اما محل خود را تغییر دادند و از این منظر تعادل جمعیتی مشخص نیست.

وحیدی افزود: آنها باید به دفاتر اعلامی که مشخص شده مراجعه کنند.

ادامه دارد …