شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#عربستان#یمن

انتقاد تند احزاب «دیدار مشترک» یمن از مانع‌تراشی عربستان در بازگشایی فرودگاه صنعا

انتقاد تند احزاب «دیدار مشترک» یمن از مانع‌تراشی عربستان در بازگشایی فرودگاه صنعا

احزاب دیدار مشترک یمن با صدور بیانیه‌ای نقض توافق آتش‌بس توسط ائتلاف متجاوز سعودی را محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، احزاب ائتلافی یمن موسوم به «دیدار مشترک» امروز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای تعلل و مانع‌تراشی ائتلاف متجاوز سعودی در بازگشایی فرودگاه صنعا و عدم تعهد این ائتلاف به بندهای توافق آتش‌بس که برای مدت دو ماه توسط سازمان ملل اعلام شد را به شدت محکوم و اعلام کردند که این توافق به پایان ماه اول آن نزدیک می‌شود درحالی که هیچ تعهدی از جانب ائتلاف سعودی به آن دیده نمی‌شود.

به نوشته المیادین، احزاب دیدار مشترک یمن تاکید کردند که عدم اجرای بندهای آتش‌بس از جانب ائتلاف متجاوز از جمله بند مربوط به بازگشایی و از سرگیری پروازها در فرودگاه صنعا نشان‌دهنده عدم جدیت این ائتلاف در روند صلح است.

این احزاب همچنین بر لزوم بازنگری در موضع آتش‌بسی که طرف متجاوز آن را نقض می‌کند تاکید کرده و خواستار ادامه عملیات یمنی‌ها برای شکست محاصره و دفاع از ملت این کشور شدند.

توافق آتش‌بس میان ائتلاف متجاوز سعودی و دولت صنعا از ابتدای آوریل امسال آغاز شد و مهمترین مفاد آن عبارتند از ورود 18 کشتی حامل سوخت به بنادر حدیده و انجام دو پرواز از فرودگاه صنعا و بالعکس. اما با این وجود هیچ پیشرفتی در این روند حاصل نشده و ائتلاف متجاوز علاوه بر عدم پایبندی به توافق آتش‌بس، با تجاوزات خود علیه غیرنظامیان یمنی دائما این توافق را نقض می‌کند.

در همین زمینه دولت صنعا ائتلاف متجاوز سعودی را مقصر دانسته وبعد از مانع‌تراشی این ائتلاف در بازگشایی فرودگاه صنعا که قرار بود یکشنبه گذشته اولین پرواز از آن انجام شود، سازمان ملل را به هم‌دستی با متجاوزان متهم کرد.

همچنین احزاب دیدار مشترک یمن از مسئولان و مردم یمن خواستند تا در راهپیمایی روز جهانی قدس که عصر فردا در صنعا و دیگر استان‌ها برگزار می‌شود مشارکت کنند.

مطهر الدرویش، رئیس کمیته عالی پزشکی یمن در نیز اعلام کرد که عدم اجرای بخش بشردوستانه مفاد آتش بس از سوی کشورهای متجاوز باعث شد بیماران در وضعیت روحی و روانی بسیار بدی قرار گیرند.

وی تاکید کرد که انصراف ائتلاف متجاوز از اعطای مجوزهای عملیاتی برای پروازهای یمن از فرودگاه صنعا رویارویی با سازمان ملل و جامعه بین‌المللی است، به ویژه ائتلاف متجاوز با ادامه توقیف کشتی های گازوئیل که برای فعالیت بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی ضروری هستند به تشدید بحران وضعیت سلامت در یمن ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/