به گزارش اکوایران؛ مذاکرات این دور بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مربوط به تبدیل موافقت‌نامه فعلی تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد است. براساس برنامه ریزی صورت گرفته در این دوره از موافقت‌نامه تجارت آزاد مقرر شد تا تعرفه حدود ۸۰ درصد کالاها از هر دو طرف به تدریج به صفر برسد و تعرفه ۲۰ درصد باقی مانده کالاها بدون تغییر باقی بماند. تا پیش از این مذاکرات عمدتا متمرکز به نهایی کردن متن موافقت‌نامه تجارت آزاد بود، اما در این مرحله به گفته میرهادی سیدی مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، مذاکرات در این دور وارد موضوع فهرست‌های کالایی دو طرف شده است.

سازمان توسعه تجارت ایران از نیمه دوم سال ۱۳۹۹ مذاکرات مربوط به تبدیل موافقت‌نامه تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را آغاز کرد و حال  مذاکره ایران برای نهایی کردن متن موافقت‌نامه تجارت آزاد با اوراسیا به مرحله نهایی رسیده است.

به گفته سیدی،  مذاکرات بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا مربوط به تبدیل موافقت‌نامه فعلی تجارت ترجیحی به موافقت‌نامه تجارت آزاد است و در موافقت‌نامه تجارت آزاد مقرر شده تعرفه حدود ۸۰ درصد کالاها از هر دو طرف به تدریج به صفر برسد و تعرفه ۲۰ درصد باقی مانده کالاها بدون تغییر باقی بماند.

سیدی ادامه داد: در حال حاضر متن موافقت‌نامه تا حدود زیادی نهایی شده و موارد معدودی در آن باقی مانده که نیاز به تامل بیشتر از سوی دو طرف است. بطوریکه در این دور از مذاکرات که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در مسکو برگزار می‌شود، دو طرف ضمن مرور موارد باقی مانده مربوط به متن موافقت‌نامه تمرکز اصلی مذاکرات را حول محور فهرست‌های کالایی متمرکز کرده‌اند.

مشاور امور بین‌الملل و توافق‌نامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران افزود: مذاکرات بین دو طرف در ماه‌های آتی ادامه پیدا خواهد کرد تا پیش از پایان سال جاری میلادی موافقت‌نامه تجارت آزاد بین دو طرف امضا شود.

براساس این موافقت‌نامه که از آبان‌ماه ۱۳۹۸ لازم‌ الاجرا شد،  ایران به مدت 2 سال توانست توافقنامه موقت تعرفه با این اتحادیه امضا کند که براساس توافقنامه موقت تعرفه گمرکی 862 قلم کالا برای تجار ایرانی و اوراسیا کاهش یافت. ایران و اتحادیه اوراسیا برای واردات برخی کالاها برای یکدیگر امتیازات تعرفه‌ای قایل شده‌‌اند. بر همین اساس، ایران برای واردات ۳۶۰ کد کالا از کشورهای عضو اوراسیا امتیازات تعرفه‌ای اعطا کرده و اوراسیا برای صادرات ۵۰۲ قلم کد کالای ایرانی به اوراسیا امتیازات تعرفه‌ای قائل شده است. این اتحادیه اکنون ۵ عضو دارد. اعضای اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیا کشورهای  روسیه، بلاروس و قزاقستان هستند.