شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#انرژی اتمی

گروسی:

وضعیت نیروگاه اتمی جنوب اوکراین ناپایدار است

وضعیت نیروگاه اتمی جنوب اوکراین ناپایدار است

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازگشت بازرسان آژانس به نیروگاه زاپوریژیا اوکراین شد و وضعیت این نیروگاه را ناپایدار عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای بازدید از نیروگاه هسته‌ای و دیدار با رئیس جمهوری اوکراین به کیف سفر کرده، خواستار بازگشت بازرسان آژانس به نیروگاه زاپوریژیا در جنوب اوکراین شد.

گروسی بر نیاز تعمیر فوری، تأمین ایمنی هسته‌ای، امنیت و حفاظت این تأسیسات هسته‌ای در اوکراین تاکید و گفت: «باید راه‌های عملی امکان کار بازرسان در محل و تضمین زنجیره عرضه را پیدا کنیم و آنها با وین ارتباط داشته باشند.»

گروسی همچنین خواستار دیدار هرچه زودتر از روسیه و جلب همکاری مقام‌های روسی در مورد ایمن سازی تأسیسات هسته‌ای اوکراین شد و همکاری مسکو در این زمینه را ضروری عنوان کرد.

از یک ماه گذشته تا کنون نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین تحت تصرف نیروهای روسیه بوده است.

یک روز پیش از این نیز، «رافائل گروسی» در سخنانی درباره نیروگاه چرنوبیل گفته بود که سطح تشعشعات در چرنوبیل غیرعادی است. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره مدعی شد که تصرف کوتاه این نیروگاه از سوی روسیه، «بسیار بسیار خطرناک» بود.