شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#زلزله#منابع

رئیس سابق پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی:

محدودیت منابع مانع بهره برداری از آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله

محدودیت منابع مانع بهره برداری از آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله

رئیس سابق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله درخصوص آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله گفت: دلیل زمان بر بودن راه اندازی این آزمایشگاه محدودیت منابع مالی است.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمدکاظم جعفری رئیس سابق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله امروز در حاشیه بازدید رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله در جمع خبرنگاران گفت: ایده راه اندازی این آزمایشگاه از زمان زمین لرزه منجیل و رودبار در سال ۶۹ شکل گرفت.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله و زلزله شناسی با بیان اینکه بعد از انجام مطالعات اولیه محل استقرار این آزمایشگاه اقدام به خرید تجهیزات آن کردیم، گفت: در ابتدای دهه ۸۰ تجهیزات آزمایشگاه پیشرفته زلزله تامین و در نهایت اجرا و ساخت آن در سال ۹۰ و ۹۱ آغاز شد.

وی با بیان اینکه این پروژه از همان زمان تاکنون هنوز در حال ساخت است، گفت: دلیل زمان بر بودن راه اندازی این آزمایشگاه محدودیت منابع مالی بوده است و اگر این منابع به این پروژه تزریق می‌شد می‌توانستیم در مدت زمان کمتری آن را به بهره برداری برسانیم. البته که برخی تجهیزات این آزمایشگاه خریداری شده و در حال نصب است.

جعفری عنوان کرد: لازم است احداث سایر بخش‌های آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله به بهره برداری برسد تا به افتخاری در کشور و منطقه غرب آسیا تبدیل شود؛ چرا که این آزمایشگاه می‌تواند مرجع علمی در این حوزه در منطقه باشد.

رئیس سابق پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: تاکنون صنعت ساختمان از آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله برای ساخت و ساز بهینه استقبال کرده است. با انجام این تست امکان مشاهده رفتار سازه در برابر لرزه‌ها شناسایی می‌شود و بر اساس آن می‌توان هزینه‌های ساخت را کاهش داد.

وی افزود: تاکنون دو تست با تجهیزات این آزمایشگاه انجام و مانع از خروج ارز از کشور شده است. لازم است بسیاری از سازه‌های کشور، برای حصول اطمینان در برابر زلزله از این آزمایشگاه بهره ببرند.

به گفته جعفری، برای آنکه فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد نیاز است تا در حوزه مقررات ملی ساختمان الزاماتی بر روی انجام تست در سازه‌های مهم اعمال شود.

عض هیئت علمی پژوهشگاه زلزله گفت: می بایست نظام حاکمیتی و حوزه نظام فنی و اجرایی کشور به تدریج الزاماتی را برای سازه‌های مهم تعریف کنند تا از چنین ظرفیت‌هایی در کشور به خوبی بهره برداری کرد.

به گزارش مهر، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به منظور ارتقای توان علمی کشور به عنوان قطب منطقه ای تحقیقات و فنّاوری، اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله کرد. این آزمایشگاه شامل ۳ بخش سازه، خاک و ارتعاشات می شود تا تستهای مربوط به سازهای مختلف در آن انجام شود.

این آزمایشگاه امکان پاسخگویی به نیازهای کشور در زمینه های مختلف صنعت ساختمان و ابنیه فنی، صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق، نیروگاه هسته ای و حتی وسیع تر از آن را در منطقه فراهم می آورد.

ساخت این آزمایشگاه از خرداد ۱۳۹۱ در زمینی به وسعت ۷۶۰۰ متر مربع در شمال شرقی تهران در منطقه سوهانک آغاز شده است. زیربنای فاز اول این مجتمع آزمایشگاهی ۸۰۰۰ متر مربع پیش بینی شده است. فاز دوم پروژه مذکور بالغ بر ۱۲۰۰۰ مترمربع است که شامل بناهای اداری، پژوهشی و پشتیبانی خواهد بود. فاز اول این آزمایشگاه از سه بخش عمده کف قوی و دیوار عکس العمل، میز لرزان و دستگاه سانتریفیوژ تشکیل شده است.