شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بازی‌های آسیایی#کرونا

احتمال جدی تعویق بازی‌های آسیایی هانگژو؛ کرونا یا مناقشات سیاسی؟!

احتمال جدی تعویق بازی‌های آسیایی هانگژو؛ کرونا یا مناقشات سیاسی؟!

در حالی که برخی کارشناسان علت مطرح شدن تعویق احتمالی و یکساله بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو را بالا گرفتن تنش سیاسی بین چین و تایوان مرتبط می‌دانند، اما «کیکاووس سعیدی» تاکید کرد که دغدغه اصلی کشور میزبان، کروناست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ چندی پیش حسین المسلم دبیر کل شورای المپیک آسیا از احتمال لغو بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ به دلیل شرایط بحرانی چین در مواجهه با کرونا خبر دارد اما نورزا زکریا رییس کمیته ملی المپیک مالزی در اظهار نظری تازه ادعای المسلم را رد کرد و در مصاحبه با یک خبرگزاری فرانسوی صراحتا گفت: ما با شورای المپیک آسیا و کمیته برگزاری این رقابت‌ها مسائل مربوط را بررسی کرده‌ایم و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ چین برگزار می‌شود.

طبق شنیده‌ها، درست پس از پایان بازی‌های المپیک توکیو، شانگهای بزرگ‌ترین شهر چین شاهد بدترین شیوع کووید-۱۹ در این کشور در ۲ سال گذشته بود و ساکنان آن عمدتا در خانه‌های خود محبوس شده‌اند. با این حال شایعه شده برخی کارشناسان تعویق احتمالی این رقابت‌ها را به مسائل سیاسی و احتمال بالا رفتن تنش بین ۲ کشور چین و تایوان مرتبط می‌دانند و معتقدند کووید-۱۹ تنها بهانه‌ای است برای چینی‌ها به منظور تعویق احتمالی و یک ساله بازی‌های آسیایی که قرار است شهریور به میزبانی شهر هانگژو برگزار شود.

کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک ایران روز چهارشنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: انگیزه به تعویق افتادن بازی‌ها باید توسط کشور میزبان در هیات اجرایی شورای المپیک آسیا مطرح تا در این خصوص تصمیم‌گیری شود. با این حال دغدغه اصلی کشور میزبان، کرونا و فراهم کردن شرایط ایمنی لازم برای ورزشکاران است نه مسائل سیاسی. انشاا... تصمیمات مناسب در این خصوص اتخاذ خواهد شد.

وی افزود: در خصوص تعویق بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو باید توجه داشت که تاکنون هیچ تصمیم رسمی به کمیته ملی المپیک ایران اعلام نشده و اخبار منتشر شده طی روزهای اخیر در حد گمانه‌زنی‌ است. پیش‌بینی ما این است که در این خصوص در جلسه هیات اجرایی شورای المپیک آسیا که اواخر هفته آینده در تاشکند ازبکستان برگزار خواهد شد، تصمیم‌گیری خواهد شد. رییس کمیته ملی المپیک ایران نیز به‌ عنوان عضو شورای المپیک آسیا به طور قطع در این تصمیم‌گیری مشارکت خواهد داشت.

سعیدی در پاسخ به این سوال که موضع کمیته ملی المپیک ایران در خصوص تعویق احتمالی بازی‌ها چه خواهد بود هم گفت: موافقت یا مخالفت ایران منوط به برگزاری جلسه در این خصوص، مطرح شدن پیشنهاد و نظرات کشور میزبان، بررسی نظرات توسط هیات اجرایی و سپس تصمیم‌گیری OCA در این خصوص است. با این حال آن‌چه مسلم است این که تصمیم‌گیری در این خصوص بر عهده شورای المپیک آسیاست.

انتهای پیام