شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#رئیس جمهور

در صورت درخواست مولداوی؛

دستیار زلنسکی: اوکراین «ترانس نیستریا» را تصرف خواهد کرد

دستیار زلنسکی: اوکراین «ترانس نیستریا» را تصرف خواهد کرد

دستیار رئیس جمهور اوکراین مدعی شد که چنانچه مولداوی از اوکراین درخواست کند، کی یف منطقه «ترانس نیستریا» را تحت کنترل در خواهد آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانووستی، «آلکسی آرستوویچ» دستیار «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین امروز چهارشنبه تهدید کرد که در صورت درخواست مولداوی، اوکراین منطقه «ترانس نیستریا» (Transnistria) را تصرف خواهد کرد.

وی در پاسخ پرسشی در این باره گفت: بله، ما می‌توانیم به نحوی آن را مدیریت کنیم، اما این قلمرو تحت حاکمیت مولداوی است و تنها پس از درخواست طرف مولداوی در صورت لزوم می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

پیشتر سه حمله تروریستی در ترانس نیستریا در ساختمان وزارت امنیت دولتی در «تیراسپل» (Tiraspol) نزدیک یک واحد نظامی در نزدیکی روستای «پارکانی» و برج یک مرکز رادیو و تلویزیون در نزدیکی روستای «مایاک» رخ داد. سطح قرمز تهدید تروریستی در این جمهوری معرفی شده است.

در همین رابطه کمیته تحقیقات ترانس نیستریا پرونده‌های جنایی را تحت عنوان «حمله تروریستی انجام شده توسط گروهی از افراد با استفاده از سلاح گرم»، باز کرد. یک منبع آگاه در تیراسپل گفت که حملات تروریستی در توسط سه فرد ناشناس که از خاک اوکراین وارد شده بودند انجام شد.

در همین حال خبرگزاری رویترز گزارش داد که وزارت کشور منطقه جدایی طلب ترانس نیستریا در مولداوی که طرفدار روسیه است، روز چهارشنبه گفت که شب گذشته از خاک اوکراین به سمت روستایی در ایم منطقه شلیک شد که یک انبار بزرگ مهمات را در خود جای داده است.

این وزارتخانه همچنین گفت که پهپادهایی را شناسایی کرده است که از اوکراین برخاسته بودند.

منطقۀ ترانس نیستریای یک نوار مرزی به وسعت کمی بیش از ۴ هزار کیلومتر مربع، در شرق مولداوی و در همسایگی اوکراین است که می‌خواهد به فدراسیون روسیه بپیوندد. این منطقه در سال ۱۹۹۰ میلادی اعلام استقلال کرد و پس از وقوع یک جنگ خونین داخلی سرانجام در سال ۱۹۹۲ میلادی جمهوری جدید خودخوانده‌ای را تشکیل داد، هر چند که این اقدام تاکنون از سوی هیچ یک از اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده است.

پیشتر یکی از فرماندهان ارشد ارتش روسیه گفته بود که هدف جدید مسکو به دست گرفتن کنترل جنوب اوکراین است که به مسکو اجازه دسترسی به منطقه «ترانس نیستریا»، به عنوان منطقه‌ای خودمختار و حامی روسیه در مولداوی را خواهد داد.

در همین ارتباط نیز وزارت امور خارجه مولداوی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این اظهارات بی اساس است و با موضع فدراسیون روسیه مبنی بر حمایت از حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری مولداوی در مرزهای شناخته شده بین‌المللی در تضاد است.