شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##درصد#اشتغالزایی#کشور#متعلق#این#صنعت#است

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران در گفتگو با گسترش نیوز:

۸ درصد اشتغالزایی کشور متعلق به این صنعت است

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران می گوید: «۸ درصد اشتغالزایی کشور در صنعت مبلمان نهفته است در نتیجه برای ارتقای این صنعت نیازمند حمایت همه جانیه بخش خصوصی و دولتی هستیم».

صنعت و معدن ۸ درصد اشتغالزایی کشور متعلق به این صنعت است

صنعت مبلمان کشور، همچون سایر صنایع پستی و بلندی هایی را پشت سر گذاشته و امروز نگرانی هایش به توافق برجام، تامین مواد اولیه و واردات باز می‌گردد. درباره مشکلات و راه های برون رفت از مشکلات این صنعت با رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران به گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید. با گسترش نیوز همراه باشید.

حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران  با بیان این که کشور دارای آب و هوای خشک است به گسترش نیوز می‌گوید: « برای تهیه چوب مبلمان دارای محدودیت هایی هستیم که از آن جمله می توان به شرایط آب و هوایی، کمبود جنگل ها و ممنوعیت برش درختان به منظور احیای جنگل ها و فضای سبز می توان اشاره کرد».

او ادامه داد: «بسیاری از کشور‌ها در دنیا از جنگل  برخوردار نیستند، اما کشورهایی همچون روسیه ، اروپا و کانادا وضعیت چوب مناسب است. اما ایران در بخش تامین ام دی اف و چوب‌های جنگلی دارای  ممنوعیت بوده لذا هر چقدر بتوانیم  به واردات خرده چوب و چوب اقدام کنیم، کار درست تری است».

احمدیان با اشاره به این که در حال حاضر مهمترین چالش های تولید مبلمان چیست؟ گفت: «در صنعت مبلمان، اساسا مشکل مواد اولیه وجود دارد همچنین،‌ بی‌ثباتی نرخ ارز ، تورم و عدم تعیین تکلیف به توافق برجام باعث شده بازار به ثبات لازم نرسد».

حسن- احمدیان

احمدیان در ادامه به تبعات عدم ثبات بازار اشاره و عنوان کرد: «بی‌ثباتی برای تولید‌کننده موجب ایجاد نارضایتی و برای خریدار نهایی نگران‌کننده است. همچنین اگر برجام به سرانجام برسد، با  توافق ایجاد شده وقیمت دلار کاهش پیدا میکند و اجناسی که از پیش گران خریداری شده به راحتی فروش نمی‌رود، در نتیجه بازار به رکود مبتلا می شود. چرا که تامین مواد اولیه عمدتا رابطه‌ مستقیمی با دلار دارد».

این کارشناس ارشد صنعت مبلمان با اشاره به این که رکود بازار بر چوب ، تامین یراق آلات و فلزات و در نهایت بر قیمت تمام شده تولید و محصول نهایی اثر می گذارد ادامه داد: « همه آن چه که گفته شد وابستگی مستقیمی با دلار دارد این در حالی است که حتی در صنعت مبلمان هرگز از ارز ترجیحی استفاده نشده و از حمایت دولت بی بهره بوده ایم».

اما و اگر اختلاف قیمتی مبلمان

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران در پاسخ به این سوال که چرا نرخ مبل‌ها  بسیار متغیر است و این تفاوت نرخ بخاطر چیست؟ گفت: «تولید مبلمان ماحصل چند شاخص است که از آن جمله می توان به طرح و مدل ، میزان مواد اولیه مصرفی‌ و کیفیت مواد اولیه اشاره کرد».

وی ادامه داد: «هر متر مکعب چوب از پنج تا صد میلیون تومان ارزش گذاری می شود و  همه این قیمت ها بستگی دارد که چوب از چه متریالی باشد یا مثلا پارچه از متری ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تا متری ۵ میلیون تومان است که مضاف بر آن فوم ، یراق آلات و هزاران چیز می‌توان جزو عوامل محاسبه قیمت مد نظر قرار می گیرد».

احمدیان، کارخانه‌ها و فضا‌های نمایش کالا را از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت محصول نهایی دانست و افزود: «مبل فروشی به فضاهایی ۲۰۰و ۳۰۰ هزار متری نیاز دارد  تا تنوع کالا به نمایش گذاشته شود بنابراین نرخ مکان هم سربار نرخ کالا می‌شود».

این فعال اقتصادی تولید و پیچیدگی های عرضه را از فرآینده تولیدات دانسته و معتقد است: «در کل قیمت مبلمان گران نبوده و درصد سود آن از بسیاری کالاها کمتر است اما مخاطب عام بدون در نظر گرفتن چرخه تولید از گرانی مبل انتقاد می کند».

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین سهم چوب مبلمان بازار متعلق به کدام کشور است گفت:  «عمدتا بخشی از کشور‌های اروپایی و بخشی از کشور‌های آسیای شرقی است ولی روسیه جزو عمده‌ترین صادر کننده‌های چوب به ایران است ولی بخشی هم از گرجستان می‌آید».  

۸درصد اشتغالزایی کشور متعلق به صنعت مبلمان

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان مبلمان ایران با بیان این که صنعت مبلمان بیش از ۸% از اشتغاال زایی کشور را بر عهده دارد گفت: «این صنعت تافته جدا بافته‌ای از کل ایران نیست و همه مشکلاتی که در مسائل حقوق و دستمزد، تامین مواد اولیه و فروش بازار وجود دارد در صنعت مبلمان هم دیده می شود.  اگر به فاکتورهای توسعه ای این صنعت همچون ارزش افزوده‌ بالا و میزان اشتغالزایی  در این صنعت مورد بررسی قرار گیرد متوجه می شویم که این صنعت به تنهایی می تواند به داد اقتصاد کشور برسد و از لحاظ صادراتی، تامین نیاز داخل و اشتغاال زایی مفید باشد».

وی یکی از مشکلات بزرگ این صنعت را بالا بودن حجم اشتغالزایی و کمبود نیروی انسانی متخصص دانست و ادامه داد: «وقتی تصمیمات غلطی گرفته می‌شود و حقوق کارگران نزدیک به صددرصد افزایش پیدا می‌کند این نشان دهنده ان است که فکر تولید‌کننده و امکان تعطیلی کارگاه‌ها را نمی‌کنند و قطعا تاثیر منفی آن در تعدیل نیروی انسانی دیده خواهد».

احمدیان  درباره بازار‌های هدف برای صادرات این صنعت گفت: «اگر مشکل تامین مواد اولیه و بستر‌سازی هایی که به عهده دولت است که از آن جمله می توان به  تخصیص اعتبارات بانکی،‌ دارایی ،تامین اجتماعی و گمرکی اشاره کرد ما امروز شاهد صادرات به بیش از ۱۵ کشور همسایه ایران بودیم اما در حال حاضر صادرات به تاجیکستان، ارمنستان ، ترکمنستان ، قطر ، عراق و افغاانستان وجود دارند که ما سهم کمی از این بازار‌ها داریم» .

وی ادامه داد: «اگر با هدفمندی و برنامه‌ چهار یا پنج ساله بر روی این صنعت تمرکز شود بیش از یک میلیارد دلار صادرات می‌تواند داشته باشد. این در حالیست که تا چند سال پیش، بیش از ۴۰۰ یا ۵۰۰ میلیون دلار واردات انجام می‌شد وامروز این واردات نزدیک به صفر شده است اما سال های  اخیر نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار صادرات داشته ایم در نتیجه برای موفقیت در امر نیازمند تلاش همه جانیه دولت و بخش خصوصی هستیم».