شهر خبر

چه بر سر واکسن های تولید داخل آمد؟/ از انکار وزیر بهداشت تا بی توجهی به دستاورد بومی و تبدیل آن به چالش جدید

چه بر سر واکسن های تولید داخل آمد؟/ از انکار وزیر بهداشت تا بی توجهی به دستاورد بومی و تبدیل آن به چالش جدید

طبق اعلام قبلی وزارت بهداشت ۵۰ میلیون دوز واکسن ایرانی و خارجی در انبارها دپو شده است و دیگر نیازی به حتی به واردات نیست از طرفی در یک نیازسنجی اعلام شده شده برای مقادیر اولیه امسال مشخص شده است تنها ۳۵ میلیون دز برای کشور نیاز است. اما حالا تکلیف واکسن های داخلی چه می شود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ واکسن کرونا ساختن کار هر کسی نبود اما ما با همه تحریم هایی که داشتیم واکسن ساختیم و موفق به ساخت هم شدیم. حتی گزارشات واکسن های ایرانی ما در  بسیاری از مقالات و مجلات داخلی هم منتشر شد و کلی سر و صدا به پا کرد. واکسن هایی ایرانی حتی به کمک واکسن های وارداتی هم آمدند و مردم از آن ها استقبال و تزریق کردند.

در مجموع هفت واکسن ایرانی کرونا در پلتفرم‌های گوناگون  تولید شد اما مسئله ای که این روزها نگرانی هایی را ایجاد کرده است؛ مسئله واکسن های بلااستفاده ی ساخته شده است چرا که در حال حاضر  تقاضای مصرف واکسن کاهش پیدا کرده و این  به یک چالش تبدیل شده‌است.

طبق اعلام قبلی وزارت بهداشت ۵۰ میلیون دوز واکسن ایرانی و خارجی در انبارها دپو شده است و دیگر نیازی به حتی به واردات نیست از طرفی در یک نیازسنجی اعلام شده شده برای مقادیر اولیه امسال مشخص شده است تنها ۳۵ میلیون دز برای کشور نیاز است. اما حالا تکلیف واکسن های داخلی چه می شود؟

آن طور که گزارشات اعلام می کند واکسن‌های واکسن‌سازان ایرانی روی دست‌شان مانده و دولت از آن‌ها حمایت نمی‌کند!

چندی پیش بهروز رحیمی، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا اظهار کرد: دیگر قراردادی برای تهیه و واردات واکسن های خارجی با این شرکت ها نداریم و تمرکز ما انعقاد قرار داد با تولید کننده های واکسن های داخلی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تصریح کرد: با هماهنگی سازمان برنامه بودجه، دستورات معاون اول رئیس جمهور و شخص رئیس جمهور بخشی از بدهی ها به واکسن ساز های ایرانی پرداخت شده است

رحیمی گفت: قرارداد تحویل 35 میلیون دز واکسن تولید داخل  برای سال 1401 منعقد شده است و در راستای تحویل واکسن ها بدهی ها پرداخت خواهد شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: همه واکسن ساز های داخلی نسبت به وزارت بهداشت طلبکار هستند و ما فراخور طلب آن ها را پرداخت می کنیم.

وی افزود: قریب به 50 درصد توافق و قرارداد خود را از ابتدای تعهد به تولید کنندگان واکسن های داخلی پرداخت کردیم.

رئیس مؤسسه سرم و واکسن‌سازی رازی درباره وضعیت واکسن های انبار شده معتقد است : علیرغم این‌که دولت درخواست تولید 3.5 میلیون دوز واکسن کرونای این مؤسسه را در سال 1401 ارائه کرده است اما سازمان غذا و دارو هنوز تکلیف و وضعیت خرید واکسن‌ها از این مؤسسه را روشن نکرده است!

حتی سازنده واکسن اسپایکوژن نیز می‌گوید اگر چه در بهمن ماه با ارسال نامه‌ای تاکید شد که به 8 میلیون دوز واکسن نیاز دارند و این میزان تولید شد اما متاسفانه در نامه بعدی، وزارت بهداشت اعلام کرد که فقط دو میلیون دوز خریداری خواهد شد!

مدیر داخلی پروژه واکسن نورا اعلام کرده است: ما 5 میلیون دوز واکسن نورا تولید کردیم و پس از کش و قوس‌های فراوان، قرارداد خرید سه میلیون دوز واکسن منعقد شده که فعلا فقط 500 هزار دوز آن را تحویل گرفته‌اند و بقیه واکسن‌ها در فرآیند تحویل و دو میلیون دوز مابقی نیز هنوز بلاتکلیف است

اما بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو این موضوع را رد و اعلام می کند چنین صحبت هایی جریان هایی است که آن طرف آبی ها دوست دارند و دوست دارند مدائم اعلام کنند که بحرانی وجود دارد.

دارایی ادامه داد: یک زمانی اعلام می کردند واکسن نیست، و حالا اعلام می کنند واکسن ها در انبار ها دپو شده است و در حال خراب شدن است. چنین جریان هایی عجیب است.

وی با اشاره به اینکه ما تولید کنندگان داخلی را حمایت کردیم و به آن ها دلار دادیم هر چند که اکثر واکسن ساز ها دولتی هستند و وظیفه دارند واکسن تولید کنند و ما هم از آن ها حمایت کنیم، تصریح کرد: باید نگران بخش خصوصی و دانش بنیان باشیم و از آن ها حمایت کنیم همچنین بخش دولتی وظیفه تولید دارد و نمی تواند عنوان کند چرا از ما حمایت نشده است.

رئیس سازمان غذا و دارو به خبرنگار ما ادامه داد گفت: 8 ماه است که یک عدد واکسن هم خریداری نشده است هر چند چندین محموله به ما اهدا شد که چنین مواردی  را به دلیل روابط سیاسی قبول کردیم.

وی با بیان اینکه یک زمانی مردم آسترازنکا می خواستند که ما هم موارد اهدایی را قبول کردیم و توزیع شد، گفت: اگر تولیدکنندگان داخلی واکسن هایشان به موقع می رسید که به دلیل تحریم های آمریکا و ... نشد؛ واکسن کمتر خریداری می کردیم.

دارایی گفت: اولویت سلامت و منافع مردم است. زمانی نیاز بود واردات داشته باشیم یک زمانی نیز است در حد توان از واکسن های داخلی خریداری کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین واکسن ساز هندی 200 میلیون دز واکسن دپو دارد و این وضعیت در آمریکا هم وجود دارد چرا که کرونا با کسی رفاقت نمی کند بلکه با ما بازی می کند، تصریح کرد: مجبوریم برای هر سناریو آماده باشیم در مواقعی ممکن هزینه هایی انجام شود اما در نهایت اقلام امها شوند. و این امر قابل پیش بینی نیست.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: چنین موضعی پیچیده و علمی است و جناحی و گروهی نمی توان آن را در نظر گرفت چرا که در جریان های دارویی و سلامت تنها مردم هستند که ضرر می کنند.

شاید یکی از دلایلی که چنین موضوعی این روزها انقدر مورد توجه قرار گرفته است وجود چندین نوع واکسن داخلی است چرا که در بسیاری از کشور های دنیا که ساخت واکسن کرونا را آغاز کردند تنها در یک یا دو پلتفرم سرمایه گذاری کردند و توانستند همه هم و غم خود را برای حمایت از آن ها اختصاص دهند و تنها موردی که چنین مسائلی را ایجاد کرده است صدای بلند و گروهی واکسن ساز های ایرانی است که هر کدام به نوعی از وضعیت موجود گله مندند. به نظر می رسد مقصر اصلی چنین جریاناتی مسئولان حوزه بهداشت و درمان وقت هستند که در زمان اوج بیماری و تب و تاب ساخت واکسن به 14 شرکت و تولید کننده مجوز دادند تا در نهایت هزینه های آن گریبان گیر دولت فعلی باشد.

حالا بهرام عین اللهی وزیر بهداشت امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: 50 میلیون دز واکسن وارداتی و اهدایی و 50 میلیون دز واکسن تولید داخلی داریم که به هر میزان که با شرکت های داخلی قرارداد بسته باشیم مصرف می کنیم و مازاد آن بر عهده خود تولید کننده ها است.

وی با بیان اینکه اخیرا در جلسه ستاد مقابله با کرونا تصویب شد که واکسن ساز های داخلی اجازه صادرات دارند، تصریح کرد: در گمرگ واکسنی وجود ندارد و در انبار های وزارت بهداشت هر چه باشد مصرف می شود و آن چه گفته شده است در انبار دپو شده است ؛ درست نیست.

انتهای پیام/