شهر خبر

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت محمّدعلی اسلامی ندوشن

پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت محمّدعلی اسلامی ندوشن

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر، منتقد و نویسنده کشورمان را تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت محمدعلی اسلامی ندوشن شاعر، منتقر و نویسنده کشورمان را تسلیت گفت. در پیام محمدمهدی اسماعیلی آمده است:

«خبر درگذشت استاد محمدعلی اسلامی نُدوشن شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم و پژوهشگر نامدار ایرانی موجب اندوه و تألم فراوان گردید.

زنده‌یاد اسلامی نُدوشن، ادب‌شناس و نقّاد ادبی بزرگ زمانه ما بود که با تألیف و ترجمه کتاب‌های فراوان در زمینه‌های مختلف ادبی و اجتماعی میراث گرانقدری از خویش به یادگار گذاشت که بی‌گمان چراغ راه پژوهندگان ادبیات و فرهنگ خواهد بود. ایشان در طول عمر با برکت خود، قلم قدرتمندش را همواره در راه پاسداشت زبان و ادب فارسی و ایران و تاریخ پرشکوهش قرار داد و بر بام و بوم این‌ مرز‌، درباب «فرهنگ» و «ایران» سخن راند و قلم زد که این کوشش بی‌وقفه و همت و اراده بلند ایشان می‌تواند الگوی ارزشمندی برای فعالان عرصه فرهنگ و خصوصاً جوانان باشد.

بخشی از نوشته‌های دکتر اسلامی نُدوشن در ادبیات، حلاوت زبان سعدی، حافظ و مولانا را برای نسل ما تداعی می‌کند. ایشان در خط طولانی ادبیات ایران که حامل فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است، به ما آموخت چگونه می‌توان از دوران معاصر به دوران ‌کهن رفت و از آن دوران، توشه‌ای برای امروز فراهم کرد.

این جانب درگذشت این استاد فرزانه را به خانواده ارجمند و تمامی اهالی فرهنگ و ادب و علاقمندان به دانش و اندیشه تسلیت می‌گویم. 

خداوند رحیم ایشان را در پناه رحمت خود قرار دهد و به بازماندگان و داغ دیدگان ، صحت و صبر عطا فرماید.»

زنده‌یاد ندوشن دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه و استاد پیشین دانشگاه تهران بود که علاوه بر درس‌های حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت. از او بیش از 50 جلد اثر در زمینه‌های مختلف اعم از ادبی و فرهنگی به چاپ رسیده است که از این جمله می‌توان به «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «روزها» و «آواها و ایماها» اشاره کرد. زنده‌یاد ندوشن پنجم اردیبهشت‌ماه دار فانی را وداع گفت. 

انتهای پیام/