شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کاخ سفید

ادعای کاخ سفید درباره ایران/ با اسرائیل مشورت می‌کنیم

کدخبر: 491427
جن ساکی در پاسخ به سوالی درباره سفر ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به واشنگتن گفت: ما به صورت منظم با اسرائیلی ها در مورد ایران مشورت می کنیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، سخنگوی کاخ سفید در نشستی خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ادعاهای وزیر خارجه آمریکا درباره توان هسته ای ایران مدعی شد: هنگامی که برجام اجرا می شد، ما یک رژیم نظارتی قوی بر برنامه هسته ای ایران داشتیم اما از زمان خروج آمریکا از برجام، ایران به برنامه هسته ای خود سرعت بخشیده است.

جن ساکی در حالیکه آژانس بین المللی انرژی اتمی چنین ادعاهایی را تایید نکرده است، اتهامات علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را تکرار کرد و ادامه داد: مدت زمان گریز هسته ای ایران در طول اجرای برجام حدود یک سال بود که اکنون به چند هفته کاهش یافته و این تاثیر مستقیم خروج آمریکا از برجام است.

سخنگوی کاخ سفید درعین حال مدعی شد این امر ما را نگران می کند.

جن ساکی همچنین در پاسخ به سوالی درباره سفر ایال هولاتا مشاور امنیت ملی رژیم صهیونیستی به واشنگتن گفت: ما به صورت منظم با اسرائیلی ها در مورد ایران مشورت می کنیم.

وی تصریح کرد: هدف سفر مشاور امنیتی رژیم صهیونیستی به آمریکا گفتگو در خصوص موضوعات مختلف منطقه ای و جهانی است.

سخنگوی کاخ سفید اظهار داشت در این سفر، توافق هسته ای ایران مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی در نشست کمیته روابط خارجی سنای آمریکا در پاسخ به پرسش های سناتورها درباره مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران و نیز مذاکرات وین با تکرار ادعاها درباره پیشرفت های برنامه هسته ای صلح آمیز ایران به رغم عدم تایید آن از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: همچنان معتقدیم بازگشت به پایبندی به توافق بهترین روش برای رسیدگی به چالش برنامه هسته ای ایران و اطمینان از عدم دستیابی این کشور به سلاح هسته ای در مدت زمان کم است.

بلینکن خطاب به باب منندز رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا و سناتور جیم ریچ عضو ارشد این کمیته درباره برجام و مذاکرات آمریکا برای بازگشت به اجرای این توافق با اشاره به خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام افزود: در مورد وضعیت مذاکرات باید بگویم که ما وضعیت بسیار چالش بر انگیزی را به ارث بردیم.

بلینکن بار دیگر به شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران اذعان و تاکید کرد: تصمیم برای خروج از برجام و فشار حداکثری بر ایران، نتایج لازم را به دنبال نداشت و برنامه هسته ای ایران را خطرناک تر کرد.

وی درعین حال با تمسک به حربه تصنعی "گریز هسته ای"   مدعی شد: این تصمیم همچنین مدت زمان گریز هسته ای ایران را از یک سال به چند هفته کاهش داد و تهران رفتار خشونت آمیز خود را افزایش داد.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشتند.

 قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم ها به صورت حداکثری رفع شود و منطقه‌ هم از اجرای آن بهره‌مند شود.