شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:##پادشاه#گیاهان#دارویی#معرض#حراج

مهرداد صفرپور دهکردی

پادشاه گیاهان دارویی در معرض حراج

به دلیل اثرهای جانبی داروهای شیمیایی امروزه توجه به گیاهان دارویی رو به افزایش است. کرفس یکی از گیاهان دارویی با ارزشی است که مورد استقبال قرار گرفته و به همین در معرض انقراض قرار دارد.

گیاه کرفس کوهی با نام علمی Kelussia odoratissima Mozaff است که بومی کوه‌های زاگرس مرکزی (به ویژه استان چهار محال و بختیاری) بوده و تنها در ایران مشاهده شده است.

رویشگاه‌های این گونه را در چهارمحال و بختیاری، کوه میلی ارتفاع ۲۸۵۵ متر و دوآب صمصامی، سرآقا سید و همچنین در استان اصفهان، شهرستان فریدون شهر منطقه مصیر، کوه ونیزان ارتفاع ۲۵۰۰ متر گزارش شده است.

استان چهارمحال و بختیاری به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و تنوع آب و هوایی دارای انواع مختلف گونه‌های گیاهی است و از معدود استان‌های کشور است که بیشترین تنوع و پراکنش گیاهی در آن یافت می‌شود به طوری که تاکنون بیش از یک هزار و ۳۵۰ گونه گیاهی در این استان شناسایی شده است.

این گیاهان شامل قارچ، کرفس کوهی، کنگر، پرموسیر، کاردی و سریدنگ، تره کوهی، لیباس و گیاهان دارویی شامل مرزه بختیاری، زنجبیل، بابونه، آویشن، کاسنی، کتیرا، شیرین بیان، شنگ و… است.

در این میان کرفس کوهی یا کلوس گران‌ترین گیاه کوهستان است که علی رغم اعلام ممنوعیت برداشت و فروش آن همچنان این گونه‌ی نادر با قیمت بالا در کنار جاده‌ها و در حاشیه شهرها به فروش می‌رسد. کرفس کوهی با نام محلی کلوس از خانواده چتریان وگیاهی خودرو است، ریشه عمودی و کم ضخیم و ساقه علفی توخالی و به ارتفاع یک متر دارد. تخریب مراتع و برداشت بی رویه و غیراصولی این گونه باعث از بین رفتن گستره عظیمی از رویشگاههای آن در زاگرس مرکزی گردیده است که لازم است قبل از فروش و عرضه‌ی آن، از برداشت و چیدن این گیاه با ارزش در دامن طبیعت جلوگیری و محافظت بعمل آید.