شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#مذاکرات وین

دوراهی ایران برای مذاکرات وین

سید مجتبی جلال زاده درباره تصمیمات ایران در صورت بدعهدی آمریکا گفت: نخست ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و بدون قید و بندهای برجامی و دوم ایجاد بلوک جدیدی از دوستان و همسایگان برای تشکیل یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی دو گام ایران هستند.

دوراهی ایران برای مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع بررسی ترک مذاکرات در صورت بدعهدی آمریکا و با حضور سید مجتبی جلال زاده کارشناس مسائل بین‌الملل به روی آنتن رفت.

سید مجتبی جلال زاده با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز ترک‌کننده مذاکره و برهم‌زننده توافق احتمالی در وین نخواهد بود، گفت: این مسئله سبب نمی‌شود ایران از خواسته‌های به حق و مطالبات اصلی خود یعنی رفع تحریم‌ها و ارائه ضمانت کوتاه بیاید.

وی در پاسخ به سؤال پیامکی یکی از شنوندگان درباره فعال‌سازی مکانیزم ماشه در صورت عدم توافق هسته‌ای بیان کرد: فعال‌سازی مکانیزم ماشه و بازگشت تحریم‌های شورای امنیت یک موضوع پیچیده است. آمریکایی‌ها در دوره ترامپ نتوانستند مکانیزم ماشه را فعال و فشار حداکثری علیه ایران را ایجاد کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: در آینده نیز باتوجه‌به تقسیم‌بندی بلوک قدرت و همچنین یارگیری ایران در حوزه بین‌الملل مانند روسیه و چین، احتمال بازگشت تحریم‌ها از طریق مکانیزم ماشه بعید است اما به طور کامل رفع نشده است.

وی با اشاره به این موضوع که عملکرد جمهوری اسلامی ایران نشان داده است دو گذاره آمریکا در مواجهه با ایران کارکرد خود را ازدست‌داده است، اظهار کرد: برجام دیگر نمی‌تواند هسته‌ای ایران را مهار کند و فشارهای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند کشورمان را وادار به نشستن در پای میز مذاکره کند.

جلال زاده اشاره کرد: در دولت قبلی با تصویب مجلس شورای اسلامی پنج گام کاهش تعهدات داشتیم. حداقل کاری که ایران در مواجهه با شکست مذاکرات می‌تواند انجام دهد این است که برجام را تمام شده بداند و از آن به طور کامل خارج شود تا برنامه هسته‌ای خود را بدون محدودیت پی بگیرد. اروپایی‌ها به دلیل نزدیکی منطقه غرب آسیا و خاورمیانه از هسته‌ای شدن ایران واهمه دارند.

وی از اعتراف غربی‌ها به کوتاه بودن دوره گذار بازگشت به توان هسته‌ای ایران گفت و بیان کرد: آن‌ها اعتراف کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران به‌سرعت می‌تواند به بمب اتم دست پیدا کند هرچند که بنا به فتوای رهبر معظم انقلاب ساخت بمب اتمی حرام است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو درباره تصمیمات ایران در صورت بدعهدی آمریکا و شکست مذاکرات وین عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند دو گام در این زمینه بردارد؛ نخست ادامه فعالیت‌های هسته‌ای و بدون قید و بندهای برجامی و دوم ایجاد بلوک جدیدی از دوستان و همسایگان برای تشکیل یک قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی.

سید مجتبی جلال زاده افزود: روشی که دولت سیزدهم در دیپلماسی بین‌المللی پیش گرفته است تنش‌زدایی با همسایگان است و مذاکرات میان ایران و عربستان سعودی به میانجیگری عراق نمونه‌ای از آن است. هم‌زمان ایجاد ائتلاف با قدرت‌های بزرگ شرقی نظیر روسیه و چین برای مهار و خنثی‌سازی فشارهای غرب نیز در این راستا در دستور کار قرار دارد.