شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#امارات#انگلیس

ماجرای جاسوسی امارات از رهبر سابق اپوزیسیون انگلیس

کدخبر: 491240
بر اساس اسناد حقوقی دادگاه که مشاهده کرده است، از جمله سیاستمداران سرشناسی که هدف این تلاش امارات متحده عربی واقع شده‌اند بن والاس و گاوین ویلیامسون، وزرای دفاع فعلی و سابق محافظه‌کار انگلیس، لئو دوچرتی، وزیر امور کهنه‌سربازان ارتش انگلیس و آلیستر برت، یک مقام ارشد سابق امور خاورمیانه در دولت انگلیس بوده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، یک محافظ سابق و اخراج شده سفارت امارات در لندن ادعا کرد، مقامات اماراتی تلاش کرده‌اند بر وزرای دولت انگلیس "اعمال نفوذ" کرده و مردم انگلیس را در قبال امور بین‌المللی مهم "گمراه" کنند. آنها جرمی کوربین را هم تحت نظر داشتند.

روزنامه دیلی تلگراف نوشت، بر اساس اسناد حقوقی دادگاه که مشاهده کرده است، از جمله سیاستمداران سرشناسی که هدف این تلاش امارات متحده عربی واقع شده‌اند بن والاس و گاوین ویلیامسون، وزرای دفاع فعلی و سابق محافظه‌کار انگلیس، لئو دوچرتی، وزیر امور کهنه‌سربازان ارتش انگلیس و آلیستر برت، یک مقام ارشد سابق امور خاورمیانه در دولت انگلیس بوده‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش، لی هرفورد، یک افسر حراست نزدیک به سلیمان المزروعی، سفیر سابق امارات متحده عربی در سفارت انگلیس در شهر لندن، در این پرونده ادعا کرده که امارات متحده عربی به یک شرکت "پول پرداخته کرده تا جرمی کوربین، رهبر سابق حزب اپوزیسیون کارگر انگلیس را تحت نظر قرار دهد."

او همچنین مدعی شد، این کشور حوزه خلیج فارس تلاش‌هایی در راستای "بی‌اعتبار کردن" شبکه خبری الجزیره و "تضعیف" کمپینی در حمایت از آزاد کردن شاهزاده لطیفه، دختر شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، نخست‌وزیر امارات متحده عربی انجام داده است؛ شاهزاده‌ای که زمانی از دست خانواده‌اش فرار کرد اما بعدا دوباره دستگیر و به دبی بازگردانده شد.

شهادت‌های این محافظ سفارت بخشی از مجموعه دفاعیه‌های جمع‌آوری شده از سوی وکلای پرونده است که بعد از متهم شدن او به دسیسه‌چینی برای ارعاب سفیر سابق آماده کردند.

هرفورد که یک تفنگدار دریایی سابق است، پذیرفت که اسناد محرمانه و پول را در سال ۲۰۱۸ از محل سفارت امارات دزدیده اما اتهام دسیسه‌چینی برای ارعاب سفیر را رد کرد. پس از آن محاکمه او از بابت اتهام ارعاب و باجگیری لغو و حکم به قرار گرفتن اتهام او در پرونده صادر شد.

ادعاهای هرفرود در حالی مطرح شده‌اند که چند روز پیش امارات متحده عربی متهم شد به این که در پشت اتهام آلوده‌سازی تلفن‌های همراه کارمندان مقر نخست‌وزیری و وزارت خارجه انگلیس با جاسوس‌افزار در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ قرار داشته است.