شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایالات متحده#گینه#واشنگتن#جزایر

مقام وزارت خارجه آمریکا:

واشنگتن به دنبال گسترش همکاری امنیتی با «پاپوآ گینه نو» است

واشنگتن به دنبال گسترش همکاری امنیتی با «پاپوآ گینه نو» است

ایالات متحده به دلیل نگرانی از روابط پکن با جزایر سلیمان تصمیم دارد همکاری های امنیتی خود با کشور «پاپوآ گینه نو» را که در نزدیکی جزایر مذکور قرار دارد، گسترش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل ازرویترز، یک مقام آمریکایی امروز سه شنبه اعلام کرد که واشنگتن همکاری‌های امنیتی خود با کشور پاپوآ گینه نو که جزیره‌ای در اقیانوس آرام است را گسترش دهد.

«دانیل کریتنبرینک» دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه در همین رابطه گفت که یک هیئت آمریکایی هفته گذشته با «جیمز ماراپ» نخست وزیر پاپوآ گینه نو و رؤسای دفاعی آن دیدار کرد و قصد دارد در ماه‌های آینده گفتگوهای امنیتی بیشتری داشته باشد.

وی افزود: هر دو طرف تمایل دارند از برداشتن گام‌های مشخص برای گسترش همکاری امنیتی اطمینان حاصل کنند.

اقدام آمریکا در پی نگرانی از انعقاد توافق امنیتی پکن با جزایر سلیمان صورت می‌گیرد و واشنگتن به همین دلیل سعی در گسترش همکاری‌های امنیتی با کشور پاپوآ گینه نو که در همسایگی جزایر سلیمان قرار گرفته است، دارد.

آمریکا در روز جمعه به «ماناسه سوگاواره» نخست وزیر جزایر سلیمان هشدار داد که نسبته به توافق یادشده نگرانی‌های عمده‌ای داشته و بر این اساس به هر اقدامی برای ایجاد حضور نظامی دائمی چین پاسخ خواهد داد.

کریتنبرینک که به همراه هیئتی از کاخ سفید، هفته گذشته به جزایر سلیمان، پاپوآ گینه نو و فیجی سفر کرد، گفت که سوگاواره تاکید کرده است که توافق چین بر نیازهای امنیتی داخلی متمرکز است و پایگاه نظامی وجود نخواهد داشت.

پکن نیز اعلام کرده بود توافقنامه امنیتی یادشده خطری را متوجه آمریکا نمی‌کند. همچنین وزارت خارجه چین نیز روز گذشته اظهارات درباره ساخت پایگاه نظامی کشورش در جزایر سلیمان را بی اساس و نادرست خواند.