شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#محیط زیست#قائم

آیا دیر رسیدن سلاح بیهوشی عوامل محیط زیست عامل مرگ پلنگ قائم شهری بود؟

آیا دیر رسیدن سلاح بیهوشی عوامل محیط زیست عامل مرگ پلنگ قائم شهری بود؟

این دست از اتفاقات نشان دهنده ضعف در عملکرد سازمان محیط زیست و فقدان تجهیزات لازم جهت زنده گیری حیوانات است علاوه براین عدم کنترل مردم و نداشتن آگاهی لازم آنان از این مساله چنین حوادثی را رقم می زند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا؛ صبح روز گذشته در فضای مجازی فیلمی تحت عنوان پلنگ سرگردان در خیابان های قائم شهر منتشر شده که باعث وحشت ساکنین آن منطقه شده بود  و  با وجود اطلاع رسانی که توسط نیروهای نظامی انجام شد اما ازدحام جمعیت در آن منطقه صورت گرفت که موجب استرس قلاده پلنگ شد که واکنش حمله او را به دنبال داشت. درآخر این قلاده پلنگ 4 تا 5ساله پس از ورود به خانه باغی متروکه زنده گیری می شود.

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت و گویی درباره نحوه تلف شدن این  پلنگ اظهار کرد:  فرایند بیهوشی پلنگ در دستور کار قرار گرفت و از آنجایی که بیهوشی با دُز مناسب باید انجام می‌شد، برای این کار از دامپزشکی نیرو اعزام شد تا زنده گیری پلنگ انجام شود.

وی افزود: در این میان تا حضور ماموران دامپزشکی برای بیهوشی، پلنگ به ۲ تن از از افراد نیروی انتظامی نیز حمله ور شد و به آنها آسیب زد و به محض خروج از خانه باغ وارد کوچه ای شد که ازدحام جمعیت وجود داشت و بیم آن می‌رفت که به مردم آسیب بزند، در نتیجه در فاصله استاندارد ۱.۵ تا ۲ متری شلیک گلوله از سوی نیروی انتظامی انجام شد.

 جای هیچ حیواناتی از  حیات وحش در منزل نیست و آنان باید در طبیعت باشند اما متاسفانه زیاده خواهی برخی مردم و بی توجهی سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه های انتظامی نسبت به تخلفاتی که صورت می گیرد باعث می شود تا شاهد افزایش این رخداد باشیم.

مژگان جمشیدی کارشناس حیات وحش در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا باشاره به تلف شدن پلنگ سرگردان در قائم شهر خاطر نشان کرد: این قبیل از اتفاقات نشان دهنده ضعف سازمان حفاظت محیط زیست است. ضعف منابع انسانی، ضعف نظارتی و ضعف بودجه دست به دست هم می دهند تا شاهد تشدید این قبیل تخلفات از طرف برخی مردم باشیم.

این دست از اتفاقات نشان دهنده ضعف در عملکرد سازمان محیط زیست و فقدان تجهیزات لازم جهت زنده گیری حیوانات است علاوه براین عدم کنترل مردم و نداشتن آگاهی لازم آنان از این مساله چنین حوادثی را رقم می زند.

معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار و عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، در رابطه با موضوع زنده‌گیری ناموفق حیواناتی چون پلنگ و خرس که دائم با شکست و تلف شدن مواجه می‌شود، گفت: بنده در رابطه با خرس تلف شده در اردبیل اطلاعاتی ندارم اما، در مورد پلنگ مازندران که این اتفاق تلخ افتاد، باید گفت که نحوه برخورد با یک حیوان در حال انقراض، هر چند که به نوعی وحشی شده و به نیروی پلیس حمله کرده بود، صحیح نیست. پلنگ اگر آزاد باشد، مسیر خودش را ادامه می‌دهد و انسان را به دید طعمه نمی‌بیند مگر این‌که تحریک شود. در واقع من فکر می‌کنم که به نوعی روند زندگی این حیوان اصولی نبوده و همین روند غیر اصولی باعث شده بود که این اتفاق بیافتد. فکر می‌کنم که عملیات زنده‌گیری این حیوان بسیار غیر اصولی و غیرکارشناسی بوده است

وی در ادامه افزود: مشخصا در مورد پلنگ تلف شده در قائمشهر باید گفت پلنگ‌های جوان به دلیل این که خودشان در جنگل صاحب قلمرو هستند، به شهر نمی‌روند. اما پلنگ‌های پیر چون از لحاظ دریافت غذا دچار مشکل می‌شوند، گاهی وارد شهر می‌شوند. در چنین شرایطی باید روند زندگی این‌ها بر اساس یک پارامترهای کارشناسی باشد. خودروهای بسیار مجهز، افراد کاملا حرفه‌ای همراه با حضور دامپزشک در آن صحنه از ضروریات است. متاسفانه سازمان محیط‌زیست هیچکدام از این‌ موارد را ندارد. در اعتبارات هم آن گونه که باید و شاید اهتمام جدی دیده نمی‌شود. اگر اعتبارات سازمان محیط زیست را بررسی کنید، با ماموریتی که برای این سازمان تعریف شده تناسبی ندارد. هم اکنون تعداد دامپزشک‌هایی که با مجموعه سازمان حفاظت محیط‌زیست همکاری می‌کنند، در کل کشور شاید به تعداد سی نفر هم نرسند.

در پی این حادثه استاندار مازندران به معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی خود دستور داد تا به فوریت با تشکیل کارگروهی به بررسی علل تلف شدن پلنگ مشاهده شده در شهر قائم‌شهر ورود پیدا کند و علاوه بر شناسایی عوامل خاطی، مانع تکرار چنین حوادث تلخ شود.

 

انتهای پیام/