شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رئیس‌جمهور#جدید#رئیسی

سفیران خارجی استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند

سفیران خارجی استوارنامه‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهور کردند

حجت‌الاسلام رئیسی با سفیران جدید کشورهای استونی، مونته نگرو و نپال دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق،‌ در نخستین دیدار رئیس جمهور با بیان اینکه تقویت مناسبات دو جانبه ایران و استونی بستری برای ارتقای همکاری‌ها و تعاملات بین‌المللی دو کشور خواهد بود، گفت: کمیسیون مشترک اقتصادی باید احیا شود و توسعه همکاری‌های اقتصادی را پیگیری کند.

«آنلی کوک» سفیر آکردیته جمهوری استونی نیز در این دیدار با اشاره به فرارسیدن سی‌امین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین کشورش و جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: استونی علاقمند است روابط خود با ایران را در زمینه‌های مختلف گسترش دهد.

دیدار دوم با سفیر جدید مونته نگرو بود که  حجت‌الاسلام رئیسی سابقه جنگ در منطقه بالکان را تجربه‌ای تلخ برای این منطقه و جهان توصیف کرد و گفت: ایران با درگیری و کشته شدن انسان‌های بی‌گناه در هر نقطه‌ای از دنیا مخالف است.

«پریشا کاسترا توویچ» سفیر آکردیته مونته نگرو نیز در این مراسم با اشاره به سوابق دوستانه و رو به گسترش روابط دو کشور گفت: در دوره ماموریت خود تلاش خواهم کرد ساز و کارهای توسعه روابط دوجانبه تقویت شود تا دو کشور بتوانند تعاملات و مناسبات خود در زمینه‌های مورد علاقه را گسترش دهند.

سومین دیدار رئیس جمهور هم با سفیر جدید نپال بود که ایشان پیشینه غنی فرهنگی و تمدنی ایران و نپال را زمینه مناسبی برای گسترش تعاملات دو کشور توصیف و گفت: دو کشور می‌توانند با تکیه بر این پیشنیه غنی روابط خود را در زمینه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی توسعه دهند.

«تاپاس آدیکاری» سفیر آکردیته جمهوری فدرال دمکراتیک نپال نیز در این مراسم با ابراز علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای هر چه بیشتر روابط و تعاملات با جمهوری اسلامی ایران گفت: دو کشور از اشتراکات و نزدیکی‌های فرهنگی زیادی برخوردارند به طوری که در زبان نپالی صدها واژه و کلمه فارسی وجود دارد و باید از این زمینه‌های مناسب فرهنگی برای توسعه روابط در عرصه‌های مختلف استفاده کنیم.

در پایان این دیدار ها سفیران جدید استوارنامه های خود را تقدیم رئیس جمهور کشورمان کردند.

دیروز هم همین سفیران، نسخه رونوشت استوارنامه های خود را به حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان تقدیم کرده بودند.

گفتنی است استوارنامه، نامه‌ای رسمی است که از طرف مقام اول یک کشور به مقام اول کشور دوم ( معمولا روسای جمهور) نوشته می‌شود و در آن به معرفی سفیر خود در آن کشور دوم و حدود اختیارات وی می‌پردازد.

استوارنامه در دو نسخه اصل و رونوشت تهیه می‌شود.

نسخه رونوشت به وزیر خارجه و نسخه اصلی در مراسمی رسمی با عنوان «تقدیم استوارنامه» از سوی سفیر به رئیس‌جمهور کشور میزبان تقدیم می‌شود و پس از این مراسم دوران ماموریت سفیر به طور رسمی آغاز می‌شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری